بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله با نام » حوزه معنایی کبر واستکباردر قرآن وحدیث « نگارش یافته و به بررسی و تحلیل حوزه معنایی کبر واستکباردر قرآن کریمو زوایای گوناگون این رذیله اخلاقی در متون دینی میپردازد.کبر وغرور ویا به تعبیردیگرخودشیفتگی، از رذایل اخلاقی است که ازحبّ ذات افراطی نشأت میگیرد و مانع رشد و ترقی و تعالی انسان میگردد و در آموزههای دینی، از این مفهوم با عناوینی مانند »عجب«، »تکبر« و »استکبار« یاد شده است و آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام اهتمام ویژهای به این مسئله دارند.نگارنده با عنایت به اهمیت موضوع غرور و استکبار، در قالب پژوهشی بنیادی و به وسیله روش نقلی-وحیانی، به بررسی زوایای گوناگون آن در آیات قرآنی و روایات اهل بیت علیهم السلام پرداخته است.

بر اساس آیات و روایات،عوامل متعددی بسترساز این رذیله اخلاقی هستند، مانند برخورداری از امکانات مادّی و مالی، علمآموزی و غفلت از یاد خدای سبحان.طبق آیات و روایات، کبر وغرور دارای علائم و نشانههایی نظیر: سرپیچی از فرامین الاهی، خودخواهی و خودمحوری، ریاکاری، دروغگویی، حسادت به دیگران و انتقادناپذیری است.غرو واستکبارآثار و پیامدهای ناگواری دارد که در آیات و روایات بیان شده است. آثار دنیایی مانند محرومیت از امداد و محبت الاهی، منزوی شدن در جامعه و ابتلا به صفاتی ناپسند نظیر پیمانشکنی و حقناپذیری. همچنین محرومیت از بهشت و شفاعت و گرفتار شدن در عذاب دوزخ، از پیامدهای آخرتی خودشیفتگی است.بر پایه آیات و روایات، برای دوری از رذیله اخلاقی غرور و خودشیفتگی، راهکارهای بینشی و کنشی وجود دارد. اعتقاد به مبدأ و معاد و خودشناسی، از راههای بینشی است و تقوا ، عمل صالح ، تواضع و دعا، در زمره راهکارهای کنشی و عملی است.

واژگان کلیدی:کبر، تکبّر، استکبار، عُجب، غرور، خودشیفتگی، خودپسندی

مقدمه

سپاس مخصوص خدایی است که انسان را آفرید و پس از پایان آفرینش وی، از روح خود درفَإِذااودمیدسَوﱠیْتُهُ:» وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی - «حجر، آیه - 29 و آدمی را کرامت بخشید و به سبب این آفرینش بر خویش مباهات کرد:تَبارَکَ اللﱠهُفَ» أَحْسَنُ الْخالِقین« - مومنون، آیه - 14 و فرشتگان را که شاهد این آفرینش عظیم بودند، به سجده بر آدمی امر فرمود و چون برخی از شایستگیها و استعدادهای انسان را بر ملائکه نمایان فرمود، همگی در برابر این خلقت سر به سجده نهادند.حمد شایسته خدایی است که راه فجور و تقوی را به آدمیان هَمَهاالهاکردفَأَلْ:فُجُورَها» وَ تَقْواها - « شمس، آیه - 8 وآنان را به مسیر رستگاری قَدْرهنمونأَفْلَحَساخت:» مَنْ زَکﱠاها.«

انسان که اشرف مخلوقات است، بهترین استعداد را برای رسیدن به کمال دارد و میتواند به سوی کمال حرکت کرده و به جایی برسد که حتی ملائک را هم توان رسیدن به آن مقام نیست؛ اما گاهی در این حرکت و مسیر معنوی و نفسانی، با موانعی برخورد میکند؛ همان صفات رذیلهای که گاهی در نفس انسان پدید میآید و لازم است برای رسیدن به مقصد، این موانع را برطرف و جان خویش را از رذایل تطهیر کند تا آدمی بتواند سبکبال و سبکبار به سوی معبود حقیقی و کمال مطلق به پرواز درآید.خودشیفتگی و غرور در زمره این موانع است که سد راه انسان میشود و در قرآن کریم و روایات مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است.در این مقاله، به بررسی این صفت زشت پرداخته، انواع آن را بیان و نشانهها، زمینهها ، پیامدها و نیز راههای درمان آن را با استمداد از رهنمودهای قرآن و عترت، تببین و تشریح میکنیم، زیرا سراسر آیات قرآن مجید، گفتههای نورانی و هدایتگر خدای سبحان است.

همچنین رسول خدا صلی االله وعلیه وآله وسلم و اهل بیت گرامیاش علیهم السلام مبیّنان معارف و حِکَم و محافظان و مجریان احکام این کتاب آسمانی هستند و خاندان رسالت در تبیین مبانی و بیان معانی آیات قرآن، نقش بسزایی دارند، چنانکه حضرت رسول صلی االله وعلیه وآله وسلم فرمود:انّی قد» ترکتُ فیکمُ الثّقلین؛أحدُهما أکبرُ من الاخر: کتابَ اللّهِتی،فانظُرواعترتیکیفَأهلَتُخَلّفُونیبی فیهما، فانّهما لَن یَفتَرِقا حتّی یَرِدا علی الحوضَ؛ ما إن تَمَسﱠکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا أبدا«؛ - طبرسی، 1403ق ، ج1، ص 223؛ ابن بابویه،1395ق، ص » - 236ای مردم! همانا من در میان شما دو چیز سنگین و گران میگذارم؛ یکی از دیگری بزرگتر است: - یکی - کتاب خدا - قرآن - و - دیگر - عترت من اهل بیتم، پس بنگرید چگونه پس از من در باره آن دو رفتار کنید؛ - همانا - این دو از یک دیگر جدانمیشوند، تا در کنار حوض کوثر بر من درآیند؛ تا مادامی که بدان چنگ زنید، هرگز پس از من گمراه نشوید.«

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید