بخشی از مقاله

چکیده

درجهان امروز که مهمترین و مؤثرترین وسائل برای جنگ علیه ملتها، نفوذ بر فرهنگ ایشان و بهرهمندی از ابزار ارتباطات جمعی، فضای مجازی، رسانه و سینما است که مجموعه آن اقدامات بر علیه فرهنگ و ارزشهای ملل را تهاجم فرهنگی مینامند، دشمنان ایران اسلامی به محوریت غرب و در رأس آن استکبار جهانی سالیان طولانی است که پس از جنگ نظامی و ناامیدی از شکستناپذیری ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، به آن روی آورده است، که البته در سال های اخیر شکل تازه ای از تهاجم را در دستور کار خود قرار داده و پدیدههای نوظهور تهاجم فرهنگی را کلید زده است.

در این بین اقداماتی نیز در داخل کشور انجام میگیرد اما به دلیل عدم رصد مناسب تحرکات دشمن، اهداف و دلایل اصلی تهاجم و بکارگیری ابزارهای آن، همچنین عدم پشتوانه علمی و عملی و الگوهای مناسب مقابله، به خوبی پاسخ داده نمی شود، دستاوردها، مقطعی و در بلندمدت از فایده قلیلی برخوردار است. لذا برای مقابله با این اقدامات، نیاز به پدیدههای نوظهور فرهنگی است، کهاولاً با چشمانی با طعم بصیرت، تهاجم دشمن به خوبی رصد و تشخیص داده شده، سپس به صورت آگاهانه و هوشمندانه برنامه کارآمد طراحی و اجرا گردد.

این مقاله به اهمیت موضوع، بررسی شرایط و تبیین الگو در راه مقابله با تهاجم دشمن میپردازد. از سوی دیگر مقام معظم رهبری - مدظله العالی - اهداف انقلاب اسلامی را در پنج مرحله تشریح نموده اند که پنجمین بخش آن، شکلگیری تمدن اسلامی جهانی است و آن کسب نمیشود مگر به ابزار فرهنگ، لذا پیشرفت حقیقی که مدنظر معظم له می باشد ان شاءاالله به وسیله پدیده های نوظهور فرهنگی حاصل میگردد . امید است این مقاله مورد رضای حضرت حق و مؤثر واقع گردد.

.1مقدمه:

همانطور که مقام معظم رهبری - مدظله العالی - اولویت اصلی کشور را مبارزه با جنگ نرم دشمن می داند ، باید اولا تهاجم فرهنگی ، علل و ابزار آن به خوبی درک و استنباط شود ، از پیش روی دشمن در این جبهه اطلاع دقیق حاصل گردیده و با چشمانی بصیر تحرکات نیروی انسانی و طراحان ایشان را زیر نظر گرفت، سپس با اندیشه ای پیشرو و سیاستی ×راهبردی به صورت هوشمندانه و آگاهانه در مقابله با آن توطئه ها و دشمنی ها برنامه ریزی نمود.

تهاجم فرهنگی از دیرباز در میان جوامع بوده است، اما به شکل امروزین آن از دویست سال پیش با پیشرفت علم و تکنولوژی غرب شروع شد. استکبار جهانی که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران قطع منافع خود را میدید، از هر وسیلهای برای به زانو درآوردن مردم ایران بهره برد و از انواع تهاجمهای نظامی، سیاسی و اقتصادی بر ضد ایران استفاده کرد. از آنجا که انقلاب ما انقلابی فرهنگی و بر فرهنگ اسلام متکی بود، استکبار جهانی تنها راه مقابله با آن را در تهاجم فرهنگی و جایگزینی آن با فرهنگ منحط غرب میدید. ازاینرو، از همه ابزارهای جدید خود بهره برد تا بتواند فکر و اعتقادات مردم را وارونه کند، استعمار جدید خوب میدانست فرهنگ غنی اسلام سدّ راه مطامع آنها در کشورهای اسلامی و به خصوص بنابراین، با تهاجم ناجوانمردانه به این فرهنگ، میتوانست به همه اهداف خود برسد؛ زیرا فرهنگ، روح و جان ایران است یک ملت است و سقوط و صعود جوامع را باید در فرهنگ آنها جستوجو کرد

بنا بر فرمایش معظم له ، دشمن تهاجم خود را در عرصه فرهنگ بر علیه ملت ایران به صورت جدی از سال 1369 آغاز نموده است که در طول سال ها و تجربیات کسب شده در چگونگی و انواع شبیخون های فرهنگی ، در سال های اخیر پدیده های نوظهور تهاجم فرهنگی را به کار گرفته است که باید با هوشمندی و بر اساس داشته ها و منابع غنی فرهنگی با آن ها مقابله نمود. که اولین اقدام تبیین الگوهای مناسب برای تمامی دستگاه ها ، متولیان ، نیروهای انسانی و اقدامات لازم می باشد . و به امید و خواست حضرت حق، این اقدام به خنثی نمودن دسیسه های دشمنان ایران اسلامی و مقابله مؤثر با ×انواع تهاجم ایشان و حرکت در مسیر پیشرفت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران بیش از ییش خواهد خواهد انجامید.

این مقاله نه صرفا به صورت کپی برداری از روی نوشتار دیگران ، بلکه علاوه بر پژوهش در آثار مربوطه ، به بررسی ، تحلیل و مؤلفه های تبیین پدیده های نوظهور فرهنگی در راه مقابله با تهاجم دشمن و دست یابی به پیشرفت حقیقی می پردازد، که بر اساس تقریبا یک دهه تحقیقات و مطالعات در زمینه فرهنگ و تهاجم فرهنگی ، به ویزه رسانه و فضای مجازی است ، این مقاله می کوشد حرف تازه ای برای گفتن در این عرصه مهم کشور داشته باشد و از تکرار ، بیهوده گوئی ها و مباحث منفعلانه پرهیز نماید ، بلکه در هر بخش دیدگاه خود را بیان نموده و در اثبات نظریات به بیانات مقام عظمای ولایت و همچنین آثار مکتوب دیگر پژوهشگران و نخبگان، استناد نماید ، مسئله مبارزه با تهاجم فرهنگی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و در این مهم باید با دقت ، ظرافت و بصیرت اقدامات دشمن تحلیل و راهکارها به صورت کارآ طراحی و اجرا گردد ، که تلاش مؤلف در تحقق چنین مهمی می باشد. پس از مطالعه ارتباط دست یابی به پیشرفت حقیقی و موضوع مقابله با تهاجم دشمن در عرصه فرهنگ که به تبیین پدیده های نوظهور فرهنگی می انجامد درک خواهد شد. ان شاءاالله ×نقطه عطفی در راه تشکیل جبهه حقیقی بر علیه ظلم و تهاجم فرهنگی دشمن واقع گردد.
 
.2 توسعه ، پیشرفت

واژه "توسعه" »دولوپمنت1« از نظر لغوی در زبان انگلیسی، به معنی بسط یافتن، درک کردن، تکامل و پیشرفت است. گرچه این واژه از قرن هشتم هجری 14 - میلادی - برای توضیح برخی پدیدههای اجتماعی بکار رفته است، لیکن استفاده وسیع از این واژه به عنوان یک چارچوب تحلیلی برای درک پیشرفت جوامع انسانی، به بعد از جنگ جهانی دوم و در دهههای 1950-1960 مربوط میشود. در آن موقع، این واژه مترادف با نوسازی، رشد، صنعتی شدن و برای تعبیرات و اصطلاحات مشابه به کار میرفت. واژه توسعه در لغت به معنای خروج از » لفاف« است. در قالب نظریه نوسازی، لفاف همان جامعه سنتی و فرهنگ و فرهنگ و ارزشهای مربوط به آن است که جوامع برای متجدد شدن باید از این مرحله سنتی خارج شوند.

واژه توسعه را معادل واژه » دولوپمنت « گویند که مشتق از » دولپ 2« به معنای شکفتگی تدریجی و آشکار شدن اجزاء می باشد. 

گرچه واژه توسعه در قرآن کریم ملاحظه نمی شود، ولی مشتقات آن به صورت »واسع«،»واسعه«،»سعه«، »وسع« موسع«به کار رفته که در مفهوم گسترش و توسعه مورد استفاده قرار گرفته است، ولی اصطلاح رُشد عینا و به «و راشدون« به کار رفته که در آنها عموما هدایت، نجات، صلاح و کمال «، »صورتهایرَشَدَ«»، »رشاد«، »مرشد موردنظر بوده است. 

توسعه را باید جریانی چند بعدی دانست که مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، طرز تلقی عامه مردم و نهادهای ملی ونیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق است. توسعه در اصل باید نشان دهد که مجموعه نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته های افراد و گروههای اجتماعی در داخل نظام، از حالت نا مطلوب زندگی گذشته خارج شده و بسوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر ×مادی و معنوی بهتر است، سوق می یابد.

رئیس موسسه اطلاعات توسعه ای دانشگاه ساسکس، توسعه را جریانی چندبعدی می داند که تجدید سازمان وسمت گیری متفاوت کل نظام اقتصادیB اجتماعی را به همراه دارد. به عقیده وی توسعه علاوه بربهبودمیزان تولید و درآمد، شامل دگرگونی اساسی در ساختهای نهادی، اجتماعی اداری و هچنین ایستارها و وجه نظرهای ×مردم است. توسعه در بسیاری ازموارد حتی عادات و رسوم و عقاید مردم را نیز دربر می گیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید