بخشی از مقاله

چکیده

معماری در واژه عبارت است از تولد یک تفکر در حیطه یک هدف مشخص که درصورت طی مسیری تعریف شده به ناظر اجازه می دهد مراحل تولد تفکر را تا تجسم آن به طور واضح رویت کند .جهت توانائی معمار در طراحی و تولید صنعتی و امکان تجسم احجام و فرم های نامتعارف معماری، باید ابزاری برای خلق فضا و معماری در اختیار معمار قرار گیرد که این ابزار با استفاده از تکنولوژی و امکانات پیچیده گرافیک در رایانه به نام معماری دیجیتالی میسر میگردد.

معماری دیجیتالی جنبشی در عرصه معماری است تا با ارتباط معماری و علوم دیجیتال زمینه ای بر خلق و نوآوری بیشتر فراهم گردد و معمار در فضای دیجیتال از قید و بند های طراحی فضای معماری با روش های رایج گذشته و کندی کار با ابزار های ترسیمی قبلی در عصر کنونی، رها گشته و جزئیات تصور شده یک طرح را پیشاپیش به تصویر می کشد. در برخی از پروژه ها، سیستم سازه ای با معماری فرم های پیچیده و توپولوژیک ساختار های غیرخطی که از اندیشه های تاثیرگذار در عصراطلاعات و معماری دیجیتال بوده است، هیچ سنخیتی ندارند چرا که ساختارهای معماری دیجیتالی در حال پیشرفت هستند و سیستم های ساخت، در عصر کنونی در حال تثبیت خود و شکستن مرزهاست و شاید این سیستم ها در آینده نزدیک قادر به برآوردن نیاز های غیر خطی معماری دیجیتالی نباشند.

هدف این مقاله، ارائه تکنیک های طراحی و روند طراحی معماری و پوشش سطوح آزاد به روش الگوریتمی میباشد. یک الگوریتم، مجموعه ای مشخصی از دستورات است که اطلاعات را به عنوان ورودی دریافت کرده، پردازش میکند و پاسخ آن را در خروجی به ما ارائه میدهد. الگوریتم در واقع حل کردن مساله از روشی نظام مند به منظور تعمیم آن روش به مسایل مشابه است. در یک نرم افزار سه بعدی، این الگوریتمها میتوانند در قالب دستورات مشخص، اطلاعاتی را از طراح گرفته و براساس پردازش این اطلاعات اولیه به تولید فرم بپردازند. برای دستیابی به چنین الگوهایی، از نرم افزارهای طراحی دیجیتال مانند "راینو اسکریپت" و محیط برنامه نویسی الگوریتمی "گراس هاپر" استفاده شده است.

مقدمه

توسعه دانش کامپیوتر و فناوری اطلاعات سبب گسترش کاربردهای کامپیوتر در فرآیند طراحی و معماری شده است. گر چه در طول سالیان گذشته رایانه به عنوان ابزار ترسیم مدل سازی و تحلیل در حوزه های معماری و مهندسی مورد استفاده قرارگرفته است اما امروزه کاربرد رایانه مرزهای گسترده ای را در نوردیده که باید در فرآیند طراحی معماری به عنوان ابزاری قدرتمند در خدمت معماران قرار گیرد.

امروزه نرم افرازهای جدید این امکان را فراهم ساخته که طراحی معماری در محیط های دیجیتال انجام شود که این امر سبب خلق گزینه های بسیار بیشتری در مسیر فرآیند طراحی میشود. معماری دیجیتال این امکان را به طراح میدهد تا بتواند با سرعت بسیار زیاد پردازش در رایانه داده را انجام داده و با حجم حافظه بسیار بالا در مسیر طراحی به خلق سه بعدی فضاهای معماری و ارزیابی و مقایسه گزینه های مختلف بپردازد. امروزه با استفاده از فضای دیجیتالی به خوبی میتوان تمام جزئیات تصور شده یک طرح را پیشاپیش به تصویر کشید.

کاری که در گذشته تقریبا غیرممکن بود. فرم در فضای کامپیوتر ترسیم می شود و خلاقیت شکل میگیرد . این همان فضای کامپیوتری و عرصه ای برای خلق نوآوری هاست. معماری به همراه فضای دیجیتال طرح ها را تحت الشعاع قرارمیدهند طرح هایی که در آن اعجاز معماری دیجیتال نمایانگر است. دنیای تجزیه و تحلیل دیجیتال تقریبا از دهه 1960 به کمک طراحی معماری آمد. در آن زمان پروژههایی مانند خانه اپرای سیدنی در مرحله طراحی بودند که برای مدل سازی و برنامه ریزی نحوه اجرای آن، استفاده از امکانات کامپیوتری ضروری مینمود شکل . - 1 - به تدریج و با ورود بیشتر این امکانات و فناوری ها به معماری، طراحی معماری نیز دستخوش تغییراتی شده و فرم ها به سمت احجامی که تقریبا هیچ محدودیتی در ساخت آن ها وجود نداشت، پیش رفتند.

-1 اندیشههای عصر اطلاعات

در حال حاضر معماران به دنبال شکل کالبدی دادن از مفروضات و شناخت انسان از خود و محیط پیرامون خود میباشند. آنها معتقدند که این شناخت تنها از طریق علم و تکنولوژی و فلسفه صورت میگیرد و معمار جهت حفظ حضور خود در ورطه تمدن امروز جهان ، باید با علم ، تکنولوژی و فلسفه روز آشنایی کامل داشته باشد و قادر باشد محیط مصنوع را با استفاده از موارد فوق به صورتی خلاق و هنری نشان دهد. رایانه با تأثیر در سیستم فکری طراحان هر روز نسبت به روز دیگر موفق تر عمل می نماید در این زمان شاهد تولد سبک های جدیدی در حیطه طراحی بودیم . دیجیتال به عنوان یک ابزار به لحاظ توانایی نقش بسیار مهمی را در زمان و کیفیت تجسم بخشیدن یک تفکر ایفا می کند.

.1-1 اندیشه های تاثیرگذار در عصر اطلاعات

چارلز جنکز اصطلاح معماری غیر خطی را برای گرایش های جدید مطرح شده در عرصه معماری مطرح کرد .این شکل ها از فرم هایی با انحناهایی فراتر از انحناهای شناخته شده برخوردارند و با استفاده از نرم افزار های قوی و پیشرفته قابل تولید می باشند. چارلز جنکز بلافاصله بعد از این تعریف ویرایش بعدی کتاب پرفروش خود را تحت عنوان پارادایم تازه ای در معماری منتشر کرد. - کلارویک 1386، ص - 57

.2-1پل ویریلیو:دیگر چیزی به نام فضا وجود ندارد

یکی از رادیکال ترین توصیفات درباره ی جهان پیرامون توسط پل ویریلیو رئیس مدرسه تخصصی معماری در پاریس ارائه شده است، به گفته او در عصر حاضروسائل ارتباطی با امواج الکترومغناطیسی سروکاردارند و این امواج میتوانند علایم خبری را با سرعتی معادل سرعت نور منتقل کنند با فرض آنی بودن انتقال اطلاعات هر فاصله ای روی زمین کوچک جلوه میکند. ویریلیو این پدیده را تحت عنوان همزمانی بیان می کند فضا به گونه ای شده که می تواند دیگر وجود نداشته باشد به عبارتی محدوده شکنی بر اثر فناوری اطلاع رسانی درمعماری اتفاق افتاده که به صورت گسترده توسط منتقدان به کارمی رود. - پوگلیسی، 1385، ص - 55

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید