بخشی از مقاله

چکیده

این رساله با طرح مسئله به مجتمع تجاری در فضای معماری و لزوم توجه به معماری بومی در شکل گیری فضاهای تجاری می پردازد و با بررسی و تحلیل این رابطه اهمیت و توجه معماری بومی مطرح می شود و هدف اصلی که رسیدن به راهکارهایی اجرایی برای طراحی فضاهای تجاری و ارتقای آن به نحوی که فقط تجاری صرف نبوده و جهت حفظ ارزش های منطقه و محصولات سنتی و احیا معماری سنتی را شامل می شود. ضمن بیان قواعد و اصول کلی موجود در معماری ارومیه مروری بر نمونه های انجام شده در جهان و ایران می شود. نوع تحقیق کاربردی است. روش کتابخانه ای براساس مرور مستندات مربوط به تحقیقات بارز و برجسته سعی در آشنایی تحقیق با تئوری های موجود دارد وگسترش تحقیقات را در زمینه هویت بومی و منطقه ویژه اقتصادی ارومیه را مورد مطالعه شده و نهایتا از اصول موجود در معماری ارومیه به اصول موجود در طراحی فضاهای مجموعه تجاری رسیده و براساس رویکرد نظری و عملی مورد نظر پیشنهاداتی برای طراحی این فضاها ارائه شده است.

واژه های کلیدی: مجتمع تجاری، هویت بومی، منطقه ویژه اقتصادی
 
- 1 مقدمه

با توجه به اینکه خیلی از دستاورها و اختراعات بشری بر حسب نیازها و خواسته هایش برای رفع نیازها، سهل و آسان سازی در انجام اموراتش شکل گرفته ا ست. در گذ شته ان سان ها برای تامین و خرید اقلام و کالاهای موردنیاز خود گاها مجبور به طی م سافت ها و حتی رفتن به شهر و دیاری که اقلام و جنس های را داشتند که نادر و کمیاب بودند و می توان گفت که فقط در آن دیار و مرز و بوم می توانستند آن را تهیه کنند. هر چند که این کار و عمل تهیه کردن کالا و اقلام مورد نیاز از شهر و دیاری غیر از محل سکونت فرد با خطراتی نیز روبرو بوده و مسثله راهزان بین راهی و بسیار مواردی دیگر عوامل تهدید کننده ای بشمار می روند ، کم کم و با گذشت زمان و پیشرفت های بشری دیگر تهیه کالا و اقلام مورد نیاز دیگر کمتر با مشکل روبرو بوده و اختراعات دنیای امروزه کمک شایانی به انسانها برای تهیه کالا و مایحتاج انسانها کرده است . بیان هدف کلی، طراحی مجتمع تجاری مبتنی بر هویت بومی منطقه می باشد.

-فضایی با تنوع کارکردی، جذابیت های فضایی و چند وجهی که اجازه همه رفتارهایی که یک فضای جمعی را برای افراد دلپذیر می کند، می دهد.

-فضایی با عوامل بصری بیرونی کاملا جذاب شامل حجم، نمای خارجی و ورودی ها و همگام با هویت بومی منطقه.

-فضایی با عوامل بصری درونی جذاب، چرا که نمای خارجی آغازگر اقدام مشتری برای خرید و نمای داخلی تداوم دهنده این حرکت است.

-فضایی با عوامل غیر بصری جذاب مانند اراثه مناسب خدمات به مشتری.

-تسهیلاتی نظیر تفکیک انواع ترافیک ها وعوامل محیطی جذاب مانند موسیقی وتهویه.

-2 تعریف هویت

هویت اصطلاحا مجموعه ای از علایم، آثار مادی، زیستی، فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد، گروه از گروه، اهلیتی از اهلیت دیگر و یا فرهنگی از فرهنگ دیگر می شود که محتوا و مظروف این ظرف به مقتضای هر جامعه و ملت متفاوت و بیانگر نوعی وحدت، اتحاد، همشکلی، تداوم، استمرار. یکپارچگی و عدم تفرقه است - نقره کار، 1387 ، . - 89

-3هویت مکان

مشخصات فیزیکی، عینی ترین وجه، فعالیت ها و معنی و ویژگی هایی چون زشتی، زیبایی، کارآمدی و غیر 0 که ذهنی اند هویت مکان را شکل می دهند. منظور از هویت مکان تطابق ماندگار و یگانگی ای است که کمک می کند هر مکان از مکان های دیگر متمایز گردد، فضایی که در ابتدا بدون تمایز بنظر می رسد و وقتی آن را می شناسیم و برای آن ارزش قاثل می شویم، به مکان تبدیل می شود و می توان اینگونه عنوان داشت.که هویت مکانی تحت تاثیر حس مکان است - امین زاده، - 8 : 1389 حسی که پویایی و ماندگاری محیط و مکان در شهر را سبب می شود و فضا را معنادار می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید