بخشی از مقاله

مطرح کردن مباحث حکومت محلی بسته به شرایط زمانی و مکانی همیشه مورد مناقشه و جر و بحث بوده است . ساختار اداره نواحی روستایی در بین کشورها به لحاظ تشکیلات سازمانی، ایدئولوژی سیاسی حاکم و سابقه تاریخی متفاوت است . یکی از مباحث بسیار مهم و در عین حال جدید که از دهه 1980 به بعد در ادبیات توسعه مطرح شده، موضوع حکمروایی است . حکمروایی با دارا بودن شاخص هایی نظیر مشارکت، عدالت، پاسخ گویی و ... یکی از رویکردهای نوین مدیریتی و رهیافت جدید توسعه و کاهش فقر به ویژه در نواحی روستایی میباشد . مقاله حاضر از نوع مطالعات اسنادی بوده و روش تحلیل آن، تحلیل محتوا میباشد .

نظریات و دیدگاههای مدیریت روستایی و حکومت محلی و حکمروایی محلی روستایی با توجه به ساختار و ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه روستایی ایران مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت . نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد که مدیریت روستایی از دوره پدرسالاری در اوایل قرن بیستم، به دوره دولت گرا در اواسط قرن بیستم و به یک دوره جدید حکمروایی در آستانه قرن بیست و یکم تحول یافته است . این گذار هم بازتاب بخشی از بازساخت روستایی بوده و هم این که الزام مهمی برای شکل گیری و اجرای سیاست روستایی، ساماندهی جوامع، اقتصاد و محیطهای روستایی و توزیع قدرت در نواحی روستایی بوده است . بنابراین حکمروایی آغازی راه نو برای مدیریت روستایی و سرآغازی جدید برای توسعه روستایی با تکیه بر گفتمانی جهان شمول است .

واژههای کلیدی: حکمروایی محلی، حکومت محلی، مدیریت روستایی، حکمروایی محلی

مقدمه

ساختار اداره نواحی روستایی در بین کشورها به لحاظ تشکیلات سازمانی ، ایدئولوژی سیاسی حاکم و سابقه تاریخی متفاوت است .برای نمونه ، آمریکا و فرانسه دارای موسسات مدیریتی توانمند در مقیاس اجتماعی محلی اند و در پذیرش سیاست هایی که انعکاس  شرایط محلی و دیدگاه محلی است از استقلال و قدرت در خور توجهیبرخوردارند. . - Woods , 2005:25 - حکمروایی تاکید بر افزایش دموکراسی و مشارکت شهروندان در کلیه امور مربوط به خود اعم از تصمیم گیری ، برنامه ریزی و اجرا دارد که در آن شهروندان به گونه ای آگاهانه و فعال درتمامی امور دخالت دارند . - Cheshire , 2007:53 - بر این اساس موضوع حکمروایی با هدف دستیابی به توسعه پایدار انسانی مطرح شده که در آن بیش از هر چیز بر مشارکت شهروندان تاکید می شود . همچنین حکمروایی شاملطیف وسیعی از مفاهیمی مانند توسعه پایدار ، توسعه روستایی - شهری و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی با رویکرد مشارکتی و شفافیت و به موازات ویژگی های غالب استراتژی های اجرای خط مشی و برنامه ریزی ها است - شریفزاده و قلی پور ، . - 1382:95

بنابراین حکمروایی شامل گستره وسیعی از مشارکت ها و همکاری میان مردم ، دولت و بخش خصوصی است . به عبارتی دیگر حکمروایی خوب ، مدل انعطاف پذیر تصمیم گیری توسط بازیگران متنوع - مثل NGOها ، سازمان های تجاری ، بخش دولتی و ... - جامعه در مسائل عمومی است . - John , 2007:23 - در این رابطه نقش شوراهای اسلامی به عنوان حلقه واسط بین مردم - مشارکت از پائین به بالا - و دهیاری ها - نماینده دستگاه دولتی و اجرایی - در جهت رفع مشکلات اساسی روستائیان با رویکرد توسعه پایدار می تواند موثر و چشمگیر باشد . موضوع حکمروایی خوب بر چگونگی دست یافتن به حکومتی که بتواند زمینه ساز توسعه ای مردم سالار و برابری خواهانه باشد ، تاکید دارد - عربشاهی ، . - 1383:43 رهبران افراد کاریزماتیک و با ویژگی در دسترس بودن سریع و قابلیت زیاد ارتباط و نیز ظرفیت زیاد برای درک مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی می باشد - Vacar - A & Miricescu D , 2013:431

روش تحقیق

تحقیق حاضر از نوع مطالعات اسنادی و روش آن تحلیل محتوا می باشد که در تدوین و به سرانجام رساندن این تحقیق از منابع مطالعاتی اصلی و کمکی زیادی همچون کتاب ، مقاله و مطالب اینترنتی در دو بخش فارسی و انگلیسیکمک و بهره گرفته ایم و همچنین سعی کرده ایم با جمع بندی نظریات اساتید و کارشناسان در زمینه حکومت محلی بتوانیم با بررسی کامل و همه جانبه ابعاد و شاخص های حکمروایی ، دیدی بهتر و تصویری روشن تر و جامع تر ازموضوع را ارائه بدهیم .

بیان مساله

"حکمروایی تعاملات بین ساختارها ، فرایندها و سنت هاست که نحوه اعمال قدرت و مسئولیت ها ، تصمیم گیری ها و بیان نظرات شهروندان و سایر ذینفعان را تعیین می کند" . - Graham , et all ; 2003:2 - بانک جهانی ، حکمروایی را سنت ها و نهادهای اعمال قدرت برای مصلحت عمومی جامعه ، فرایند انتخاب ، نظارت و تعویضصاحبان قدرت ، ظرفیت و توانایی حکومت برای اداره کارآمد منابع و اجرای سیاست های درست و احترام شهروندان و حکومت به نهادهایی که تعاملات اجتماعی و اقتصادی میان آنها را اداره می کنند ، تعریف کرده است - میدری ،. - 1383:263حکمروایی به معنی فرآیند تصمیم گیری و اجرای آن ، مجموعه ای از ارزش ها ، هنجارها ، فرایندها و نهادها را دربر می گیرد که از طریق آنها مدیریت توسعه جامعه ، به طور رسمی و غیر رسمی صورت می گیرد .

حکمروایی هم بامسئولیت حکومت و هم با تعهد شهروندان ارتباط دارد . از این رو دولت و سایر ارکان جامعه را در سطوح محلی ،منطقه ای و ملی شامل می شود .حکمروایی فراتر از حکومت و حاصل جمع روشهای گوناگونی است که که افراد ،نهادها ، بخش خصوصی و دولتی ، امور مشترک خود را اداره می کنند . حکمروایی روستایی امروزه جایگاه ویژه و پراهمیت در مباحث مرتبط با توسعه روستایی یافته است . دلیل مهم ارتقای جایگاه بخش کشاورزی و جامعهروستایی در نظریه های اخیر توسعه است . در چند سال اخیر چرخشی نوین در نشریه های توسعه رخ داده است .
اینک علاوه بر لزوم سیاست گذاری های اجتماعی و زیست محیطی برای انسانی کردن فرآیند جهانی شدن و پایداری توسعه اجتماعات ، بر ضرورت تمرکز بر بخش غفلت شده - بخش کشاورزی به مفهوم عام آن - و به جریان توسعه درآوردن فضای به حاشیه رانده شده - نواحی روستایی - تاکید ویژه می شود .

از آنجا که سهم ماندگار و چشمگیری ازفقرا در نواحی روستایی و با اتکا به بخش کشاورزی زندگی می کنند و همچنین بیشترین سطح محیط زیست و کلیدی ترین خدمات اکولوژیک در محیط روستایی و در اختیار کشاورزان قرار دارد ، نشانه رفتن فقر و محیط زیستبه نگاهی دوباره به توسعه رستایی نیاز دارد . گزارش سالانه توسعه جهانی در سال 2008 ، عنوان "کشاورزی برایتوسعه" را انتخاب کرده است . دلیل دیگر توجه روزافزون محققان و سیاست گذاران توسعه به موضوع حکمروایی روستایی ، عوامل و چالش های متعددی را در برمی گیرد که از مهمترین آنها می توان به افزایش فشار بر حکومت های محلی ناشی از گسترش وظایف بدون پشتیبانی لازم از آنها ، کاهش منابع دولتی و تقلیل کمک های حکومت مرکزی ، ضرورت افزایش کارآیی حکومت های محلی ، چالش های قلمرویی و پیچیدگی روابط بین نهادی اشاره کرد.

مبانی نظری

· حکمروایی محلی

پیچیدگی مفهوم حکمروایی ، ارائه یک تعریف ساده از آن را دچار مشکل می سازد ، حکمروایی به ساده ترین بیان به چگونگی ارتباط بین شهروندان و حکومت اشاره دارد . در نظریه حکمروایی ، کارآمدی حکومت تابعی از چکونگی ارتباط شهروندان با حکومت است - فاطمی نیا ، . - 1386:44 اغلب صاحب نطران و نویسندگان بر این که "حکمروایی هنر هدایت سازمان ها و جوامع است" اتفاق نظر دارند . از منظر برنامه عمران سازمان ملل به عنوان یکی از مراجع ترویج کننده این ایده مدیریتی ، حکمروایی "اعمال اقتدار سیاسی ، اقتصادی و اداری در مدیریت امور یککشور در تمامی سطوح - ملی و محلی - که شامل سازوکارها ، جریان ها و نهادهایی است که از طریق آنها شهروندان و گروه ها ، علایقشان را ابراز می دارند ، حقوق قانونی شان را اعمال می کنند ، تعهداتشان را انجام می دهند وتفاوتهایشان را تعدیل می کنند" - برنامه عمران سازمان ملل متحد ، 2000:2 و زیست بوم سازمان ملل ، . - 2004:6

حکمرانی ، حکومت نیست . حکمرانی به عنوان یک مفهوم تصدیق می کند که قدرت ، درون و بیرون از اقتدار رسمیو نهادهای حکومت وجود دارد . حکمرانی ، حکومت ، بخش خصوصی و جامعه مدنی ، هر سه را در بر می گیرد .حکمرانی بر "فرایند" تاکید دارد . حکمرانی تصدیق می کند که تصمیم ها بر مبنای روابط پیچیده موجود میان کنشگران مختلفی که اولویت های متفاوتی دارند ، اتخاذ می شود . - UN-Habitat , 2002:8 - در کشورهای در حال توسعه ، شناسایی سطح جامعه حالت حکومت موثرترین یک موضوع کلیدی در توسعه روستایی است چرا که

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید