بخشی از مقاله

مقدمه و بیان مساله:

اضطراب جدایی در کودکان در شروع مرحله پیش دبستانی و مدرسه شیوع فراوان دارد . به همین دلیل پیدا کردن راه حل های کوتاه مدت و کم هزینه برای آن نیازی اساسی است. بسیاری از مادرانی که فرزندانشان برای اولین بار به مدرسه می روند ،با این مشکل مواجه می شوند. طبقDSM-5، اختلالات اضطرابی، شامل اختلالاتی است که ویژگی های ترس و اضطراب و اختلالات رفتاری مرتبط را به اشتراک می گذارد. 2017 - ، - Nita V Bhatt در اضطراب جدایی کودکان علایمی مانند دل درد و سر درد و ... دیده می شود.

بهترین نوع آموزش به کودکان ، چه به قصد درمان و چه به قصد آموزش ، استفاده از بازی می باشد. بازی به کودکان فرصت می دهد تا افکار و احساساتشان را به صورت کلمه های غیر معمول بیان کنند و به حل مشکلات کودکان توسط خودشان و کسب مهارت حل مشکل کمک می کند - وایت ، - 1966؛ و محلی را برای بیان تجربیات بیان نشده کودکان فراهم می کند - پیاژه، - 1969؛ و اجازه می دهد تا کودکان با رفتار و نگرانی خود از طریق بازی مقابله کنند.

- اریکسون، . - 1963 بازی یک محیط طبیعی برای بیان خود است که با ارتباط با کودک و اجازه دادن به بالغ ایجاد یک پنجره می کند که از طریق آن می توان وارد دنیای کودک وارد شد - نیکرسون،. - 1973 بازی خود بخود تغییری ایجاد نمی کند و این درمانگر است مداخلات و بهره برداری از بازی باعث ایجاد تغییرات می شود - چتیک، - - 1989 به نقل از ANDREA . - K. 2006 ماریا مونته سوری بازی را مدرسه بزرگی می داند که کودک در آن آموزش می یابد و نیروی بدنی، ذهنی و اجتماعی او رشد می کند و برای زندگی کردن از هر جهت آماده می شود - موثقی، 1380 ، به نقل از جعفری، . - 1390 بطور کلی بازی نقش مؤثری در رشد کودک دارد و در خلال بازی میتوان به بسیاری از ویژگی ها، مسائل و رشد کودک پی برد. بازی درمانگر در واقع از موقعیت بازی برای ایجاد ارتباط با کودک استفاده میکند و تلاش میکند به تخلیه هیجانی کودک و حل و فصل مشکلات او در زندگی عادیاش بپردازد.

انواع بازیدرمانی:

مستقیم: ممکن است درمانگر در بازی شرکت کند

غیرمستقیم: درمانگر فقط ناظر است و در بازی شرکت نمی کند - شهدخت. بهرام ،خاتمی . علی اصغر - 1393

بازی درمانی نوعی درمان است که به کودکان و خانواده ها کمک می کند تا احساسات خود را ابراز کنند، ارتباطات خود را بهبود بخشیده و مشکلات را حل کنند. بازی درمانی بر توانایی طبیعی کودکان برای ابراز احساسات خود و حل اختلافات از طریق بازی به حساب می آید - - Jonah Green. 2016 در بازی درمانی خلاق - از انواع مشاوره خلاق - می باشد - شکل . - Solution Focused Play Therapy - - 1 بر اساس شرایط کودک ومشکل او درمانگر از روش های ابداعی یا تلفیقی استفاده می کند. زمینه بازی درمانی خانوادگی شامل کودکان و استفاده از انواع هنرهای تجسمی و خلاق برای افزایش ارتباط خانوادگی، ارائه فرصت های منحصر به فرد برای لذت بردن از نیاز و بهبود تعاملات خانوادگی است. بازی درمانی خانوادگی به همه اعضای یک پایگاه معمولی می دهد و به کودکان اجازه بیان داده همدلی خانواده را ترویج می دهد.

شکل.1 رابطه بازی درمانی، مشاوره و مشاوره خلاق

رویکرد خانواده درمانی راه حل مدار با تمرکز بر حل مساله، تغییر و توجه به راه حل ها به درمان مشکلات می پردازد. این درمان به دلیل دیدگاه غیر آسیب شناختی، کوتاه مدت بودن، ماهیت کاربردی و عملی آن و تکنیک های ساده ی قابل آموزش ،یکی از رایج ترین رویکردهای درمانی کنونی مشاوره راه حل مدار است . در مشاوره ی راه حل -محور ، مشخص کردن هدف های درمان با همکاری مراجع و درمانگر ضروری است. - روان نیوز. - 2016 به نظر می رسد ادغام رویکردهای بازی درمانی و درمان خانواده امکان پذیر و ارزشمند است.

همانطور که دکتر الایانا گیل بیان کرده ، درمان های اشاره شده به کودکان و بزرگسالان اجازه می دهد تا ارتباطات خود را از طریق نشانه ها، استعاره یا زبان استعاره و بیان نگرانی و نگرانی های خارجی گسترش داده و خود را بیشتر نشان دهند،. استفاده از تکنیک ها و این رویکردها در زمینه روابط درمان باعث ایجاد انرژی خلاق و انعطاف پذیر شده و می تواند عامل قدرتمند بینش و تغییر باشد . وقتی خانواده های شروع به همکاری می کنند، ادراکات آنها از یکدیگر تغییر می کنند، ارتباطات به شیوه های مستقیم کمتر انجام می شود و افراد کاهش مقاومت را تجربه می کنند. از طریق خنده و بازی، آندورفین ها آزاد می شوند و احساسات خوبی به وجود می آیند.

- . - Gil Institute. 2018 انجمن پزشکی آمریکا دارو نما - پلاسیبو - را ماده ای می داند که برای بیمار تهیه می شود و پزشک اعتقاد دارد که هیچ اثر دارویی خاصی بر وضعیت بهبود و درمانی او ندارد . البته مراد از اثر اثر دارو شناختی و فیزیولوژیکی است اما برای دارو نما خواص مثبت تلقینی و روانشناختی ذکر کرده اند. اثر دارو نما بسته به انتظار بیمار از آن و شدت اعتقاد وی دارد. - تصویر 3،2 و - 4تحقیقات نشان می دهد که تلفیقی رویکردهای مختلف نتایج بهتری دارد. - تصویر . - 3  از دیاگرام بگلی به عنوان یک راهنما به درمانگر کمک می کند . این دیاگرام به طور واضح نشان می دهد که چگونه درمانگر در ارتباط با کودکان می تواند مشاوره را جهت دهد. - تصویر شماره - 5

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید