بخشی از مقاله

سبك ممفيس در طراحي صنعتي memphis

فهرست:
مقدمه و توضيحي از سبك ممفيس
تاريخچه بوجود آمدن گروه ممفيس و روشهاي كار آنها
بخشي از زندگينامه ي رهبر سبك ممفيس (Ettore sottsass)

استاد:
امينيان

اعضاي گروه:
مريم مكرم، سعيده ماهري، نازنين كاوسي

سبك ممفيس: بنيانگذار اين سبك در اوايل سال 1980 Ettore sottsass (معمار برجسته ايتاليايي) مي باشد. كه به عنوان راهنما و ليدر گروه memphis بود.
هدف اصلي گروه ممفيس: احياي طراحي راديكالي بود. توليداتي كه توسط اين گروه بوجود آمد افرينش توليدات معدود و غيرنمادي (اشياي غيرعادي) و طرح هاي كاركردي بود كه بيشتر اين توليدات بصورت سطوح لايه اي پلاستيكي و الگوهاي خشن و جسورانه بود.


2-سبك ممفيس متضمن موضوعاتي بود كه سوتساس آن ها را تجربه كرده بود و داراي ويژگيهايي مثل: رنگ هاي روشن، موتف هاي پر زرق و برق و مواد ارزان مثل: ورقه هاي پلاستيكي بود از جمله اين مواد كه سوتاس در اجراي طرحهاي خود به كار گرفت (فايبرگلاس بود) در سال 1980،Alchymia، نوعي بهم پيوستگي و انبوهي در طراحي را فرم داد به نام ممفيس.
در سال 2001 جنبش memphis با باز شدن سبك memphis شروع شد باعث ياداوري در موزه طراحي design museum شد.
سوتساس تا سال 1985 براي گروه ممفيس طراحي مي گرد و در سال 1970 يكي از اعضاي گروه و حركت و جنبش راديكال شد و نقش بسيار مهمي در پست مدرنيسم در سال 1980 داشت.
به قول سوتساس كه خود از معماران و طراحان صعنتي موفق ايتاليا و يكي از بانيان سبك ممفيس است طراحي صنعتي (ريز معماري) است.


سوتساس درباره ي سبك خود مي گويد: ما به عنوان يك طراح و معمار وظيفه داريم فضاهايي را براي محافظت و حمايت از مردم بوجود آوريم، من سبك خاص ندارم و به ندرت از مد پيروي مي كنم در ضمن همه چيز را براي زندگي طراحي مي كنم. به نظر او ممفيس نوعي تمرين در طراحي بود. كاركرد گرايي گسترده يعني ارتباط بين طراحي و كاركردگرايي در راس كارهاي سوتساس بوده است.

طراحان مبلمان (1985-1981) طراحي موزه كلكسيون:
HIS مجموعه اي از طراحان و توليدكنندگان جوان مبلمان است كه به كمك كارآزموده‌هايي مثل Ettore sottsass اين كار انجام مي شود. بعد از اولين مرحله ورود به جامعه بعد از سال 1981، خيلي زود Memphis تسلط پيدا كرد در سال 1980 در امر طراحي صفحه كه روش وي يك روش پست مدرنيست بود. موريون فرديست كه وقتي كشيده شد به سمت افتتاح يك نمايشگاه از طرحهايش در Arc، اتاق نمايش 74 در ميلان در تاريخ 18 سپتامبر 1981، بخاطر دارد تفاوت و تفكيك به نوعي عرق سرد و احساس شوك و اضطراب و هيجان را در اين كار. اين عجيب ترين حس بود. او سالها بعد اين را به ياد آورد: ممكن است من يا شما در يك احساسي قرار بگيريم كه توسط

اطرافيان اين حس رد مي شد اما مي‌توانست توسط بخشي از مجموعه تفكيك قوانينع اين حس از بين برود.
تفكيك قوانين در دسامبر 1980 شروع شده بود وقتي Ettore sottsass، يكي از معماران ايتاليايي اصيل زاده، ملاقات كرد با جمعي از معماران جوانتر در آپارتمان خويش در via san Galdino در Milan، او و همكارانش در Gos بودند، Aldo Cibic , Martin Bedin، Marco Zanini , Matteo thun , Michele De linnhi در Zos آنها بودند. آنها در آنجا جمع شدند تا در مورد sottsass گفتگو كنند تا خطي از قبل توليد كنند توسط يك دوست قديمي به نام Renzo Brugo كه صاحب يك مغازه نجاري بود. پس از طراحي طرح جديد، پروژه به Memphis دوباره نامگذاري شد. Sottsass گفت: بسيار خوب موافقم كه آنرا Memphis بناميم. اين نام به نوشته Radice ثبت شد و همه تصور مي كردند كه اين بهترين نام است. rock'nroll , Tennesee, Blues حومه هاي شهرهاي آمريكا، مصر و شهر مقدس خدا ptah اين گروه به واسطه اضافه كردن Nathalie du pasquir , George sowden و تكيه به آنها بيش از صد طرح اثاثيه و مبلمان، لامپ و سراميك ارائه دادند. هيچ فرمول خاصي وجود

نداشت. هيچ يك از مدل ها، رنگ ها، شكلها و دكوراسيون هاي مطرح شده فرمول خاصي نداشتند. اين مطالب به گفته Radice است. آنها فقط يك اثر بودند. بعد از گذشت يك دهه از اصول مدرنيست، sottsass و همكارانش كارشان را ادامه دادند تا طراحي را آزاد و رها كنند و آن را از ظلم و ستمي كه بر هوش و زكاوت معماران است برهانند كه در طراحي به آن طعم خوش مي گويند. راه حل در كسب تجربه بود توسط كار كردن با مواد تازه، شكلهاي تاريخي، موضوعات جديد و رنگهاي زرق و برقدار.


به اين ترتيب آنها كارشان را با Studio Alchymia در سال 1970 شروع كردند. در سال 1970 گروه طراحي ايتاليايي همكاري خود را شروع كردند آنها به جايي تعلق داشتند كه Delucchi , sottsass تعلق داشتند. وقتي jasper morison جوان و گروهي از هزاران طراح ديگر در Aec 74 ازدحام كردند در 18 سپتامبر 1981. آنها دريافتند كه اسباب و اثاثيه ساخته شده (مبل ساخته شده) از رنگهاي براق پلاستيكي طبقه طبقه شده ساخته شده كه داراي اشكال هندسي و پوست پلنگي است و از كتابهاي كمدي در سال 1950 منشا گرفته. قطعاتي از مبل و اثاثيه و چراغها از فلزات، printed plass، سلولوئيد و fire flake ساخته شده بودند. با زدن رنگ روغن، استفاده از لامپ هاي نئوني و صفحات رويي (از جنس روي) فلزات صفحه اي، نشاط آور شدند چرا كه از رنگهاي براق و شعله مانند استفاده شده بود.


Memphis جديد نيست بلكه همه جا وجود دارد. Matteo thun توضيح داد كه memohis يك ورزشگاه رواني است.
در سال 1981، Beverly، طرح كابينت داد بصورت سبز و زرد «پوست ماري»، درهاي ورقه ورقه مانند با رنگ قهوه اي مثل لاك لاك پشت در يك زاويه درهم و برهم وارونه و يك لامپ قرمز به عنوان روشنايي در سال 1981 صندلي هاي دسته دار oberio sowden كه تركيبي از قرمز گوجه اي بود در اثاثيه داخلي كه با نور زرد و پايه هاي آبي و به شكل موزاييك طراحي شده بود كه به رنگ صورتي و مشكي بود.


مرحله آخر دعوت براي افتتاح نمايشگاه بود. يك كارت پستال با تصوير يك دايناسور در حال خميازه كشيدن بود كه در مقابل رعد و برقي در آسمان ايستاده بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید