بخشی از مقاله

شركت پارس خودرو


فهرست عناوين:


مقدمه
درباره شركت پارس خودرو
آشنايي كلي با سيستمهاي خودرو
سيستم سوخت رساني Fuel Delivery system


سيستم هوارساني Air Delivery system
-سيستم جرقه زني: Ignition System
واحد كنترل الكترونيك- سنسورها و عملگرها ECU- Sensors & Actuators
محفظه سوخت سپراتور- كنيستر
مراحل كلي مونتاژ خودرو
-سالن بدنه
سالن رنگ
سالن پرس
مراحل مونتاژ خودروي پرايد
خط تريم
خط شاسي
خط روتوش WaterTest- RollTest
مراحل كنترل فرايندهاي توليد و رفع ايرادات احتمالي
نگاهي به مشخصات محصولات شركت پارس خودرو

مقدمه
امروز صنايع اتومبيل در سراسر جهان بعنوان سود آور ترين صنايع مطرح بوده و اين صنعت روز به روز پيشرفت مي‌كند. در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران نيز صنعت اتومبيل نقش اساسي ايفا مي كند كه مي تواند باعث رشد اقتصادي گردد. شركت پارس خودرو به عنوان قديمي ترين كارخانه مونتاژ اتومبيل نقشي مهم در صنعت خودروسازي ايفا مي كند.
رشد و توسعه هر صنعتي باعث توسعه صنايع وابسته خواهد شد. شركت پارس خودرو نيز در راستاي همين اهداف گام برداشته و اميد است كه به خودكفايي برسد. خودروهاي توليدي شركت عبارتند از: پرايدPK، رونيز، ماكسيما، پيكاپ، و سرانزا.
دوران كارآموزي اينجانب در قسمت مهندسي توليد شركت طي گرديد، ليكن از قسمتهاي ديگر شركت مانند: سالن پرس و توليد بدنه ومونتاژ، روتوش و.... نيز بازديد كرده و اطلاعات كلي را كسب نموده ام.


مجموعه حاضر نگاه كوتاهي به شركت پارس خودرو و آشنايي با خودرو و مراحل توليد آن است.
تاريخچه شركت و خلاصه فعاليت هاي انجام گرفته: اين شركت در سال 1335 به نام شركت جيپ به منظور واردات و فروش جيپ ويليز آمريكايي تاسيس و پس از طي تكميلي در سال 1338 توليد انواع محصولات جيپ را آغاز و در سال 1345 با احداث سالن پرس، ساخت قطعات و سالن سواري توليد انواع سواري را به موازات جيپ به محصولات خود اضافه نمود. اين شركت در سال 1352 به نام شركت موتور جك (سهامي خاص) به ثبت رسيد و همان سال پس از انتقال داراييها و تعهدات مربوط به نام شركت جنرال موتورز ايران (سهامي خاص) تغيير نام يافت و به استناد موافقت

 

نامه سازمان صنايع ملي ايران در سال 1359نام شركت به پارس خودرو شركت سهامي خاص تغيير نمود و در سال 1371 طبق مصوب مجمع عمومي صاحبان سهام و در راستاي سياستهاي دولت سهام شركت به سهام عام تغيير يافت. سهام شركت 100% تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.


درباره شركت پارس خودرو
به موجب اساسنامه شركت موضوع فعاليت پارس خودرو عبارت است از:‌ ساخت و مونتاژ انواع وسائل نقليه موتوري و قطعات و لوازم و وسايل آنها و يا تدارك و تهيه مواد تجهيزات و ماشين آلات از منابع داخلي و يا از طريق واردات فروش و توزيع فرآورده هاي شركت خواه در داخل كشور و يا از طريق صدور به خارج از كشور همچنين هرگونه فعاليتي كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم به هر يك از موضوعات مذكور مربوط و به نحوي از انحاء مفيد و يا نافع باشد.


توليد شركت از بدو تاسيس
توليد و مونتاژ اتومبيل هاي اوليه جيپ شهباز، كالسكه اي ، كروكي ساده و نظامي، جيپ استيشن آهو، جيپ وانت و سيمرغ و آمبولانس كه از سال 1338 آغاز و تا سال 1359 ادامه داشت ولي به دليل قطع رابطه با آمريكا و عدم تامين قطعات يدكي از منبع اصلي، توليد آنها مدتي متوقف و مجددا از سال 1362 تا 1364 توليد 88808 دستگاه سفارش مربوطه به مصالحه در ديوان داوري لاهه انجام گرفت كه تاكنون حدود 94746 دستگاه انواع جيپ در اين شركت توليد شده است.
در ادامه توليدات جيپ در سال 1359 نيروي محركه جيپ به شركت ميتسوبيشي ژاپن سفارش داده شد كه از مرغوبيت بسيار خوبي برخوردار مي باشد.

 


با مطالعات بسيار گسترده كه از مدتها پيش توسط سازمان مهندسي شركت شروع شد اتومبيل جيپ را به شكل بسيار مطلوبي تغيير داد و در سال 1368 جيپ صحرا را آماده عرضه به متقاضيان نمود. اين اتومبيل با قواي محركه ميتسوبيشي توليد مي گرديد به موازات توليد جيپ وانت شورلت نيز از سال 1356 آغاز گرديد كه تا سال 1361 ادامه داشت.
همچنين توليد لندرور 7 نفره اسپانيايي نيز از سال 1362 آغاز و تا سال 1366 ادامه داشت.
توليد و مونتاژ و اتومبيل هاي سواري در سال 1346 با آريا و شاهين (رامبر) شروع شد و به موازات آن با احداث سالن هاي پرس و ساخت قطعات، حجم قطعات وارداتي به تدريج كاهش يافت.
در سال 1352 با تبديل شركت جيپ به جنرال موتور ايران توليد سواري هاي آريا و شاهين با 22748 دستگاه خاتمه يافت كه بلافاصله توليد سواري شورلت ايران (اپل) در سه مدل (2800 و 2500 و رويال) جايگزي گرديد كه تا سال 1355 18859 دستگاه توليد شد.
دراين سال توليد سواري ها جنرال موتورز به نام شورلت نوا در چهار مدل بيوك و در پنج مدل كاديلاك سويل جايگزين توليد اتومبيل هاي اپل گرديدند و توليد اين سري از اتومبيل هاي اپل گرديدند و توليد اين سري از اتومبيلها به علت قطع رابطه با آمريكا در سال 1361 خاتمه يافت.

پروژه نيسان پاترول
طرح توليد خودروهاي دو ديفرانسيل كه بعنوان يكي از طرحهاي مهم دهه اول انقلاب در مجلس به تصويب رسيد در غالب بخشي از پروژه عظيم انتقال تكنولوژي و كمكهاي فني در سال 1364 طي قراردادي بين نيسان موتور ژاپن وسازمان گسترش به عنوان مجري، بخشي از طرح به شركت پارس خودرو واگذار گرديد كه متعاقب آن، مطالعات اوليه وعمليات اجرايي در فروردين ماه 1365 شروع شد ودر بهمن 1365 نيسان استيشن چهار درب و در آبان ماه 1366 مدل استيشن دو درب و در شهريور ماه 1367 مدل وانت دو ديفرانسيل نيسان به مرحله توليد رسيد كه توليد وانت با 7560 دستگاه در سال 1370 خاتمه يافت ادامه دارد. ضمنا در سال 1366 به دليل نياز جبهه به نيسان استيشن چهار درب آمبولانس و در سال 1368 نيز به جهت نياز بانك مركزي به اتومبيل پول رساني خودروي نيسان چهار درب امر مذكور طراحي و شروع به توليد گرديد.


خودروي سپند
در اوايل سال 1376 كه خط توليد خودروي جيپ صحرا از سالن قديمي خود جمع شد خودروي سپند در اين سالن آغاز گرديد، و با خريدن امتياز توليد از سايپا توليد خودروي سپند در سه مدل: سپند جوانان ، سپند 2، و سپند كار طراحي و برنامه ريزي شد.

 

خودرو ماكسيما
توليد اين خودرو در دي ماه 1380 در سايت شمالي شركت واقع در پشت ساختمان دسكو شروع به كار نمود كه محصولات شركت نيسان ژاپن در اسل 1998- 99 ميلادي بوده و به صورت انبوه در حال توليد مي باشد.

ساختار سازماني شركت پارس خودرو
ساختار تشكيلاتي شركت پارس خودرو و طي عمر 40 ساله شركت بارها تغيير كرده است و نهايتا بخشها بر مبناي وظيفه و كاري كه انجام مي‌دهند شكل گرفته اند معهذا ايجاد انعطاف در سازمان جهت امكان اعمال تغييرات لازم در زمان مناسب و مساعد بصورتيكه عوامل درون سازمان قابل كنترل را با عوامل برون سازمان غيرقابل كنترل در راستاي تحقق اهداف عاليه سازمان انطباق بخشد مورد توجه دائمي قرار دارد.

امكانات و تجهيزات و توانمنديهاي شركت: اين شركت داراي 560000 متر مربع مساحت است كه يك پنجم آن مسقف به سالن هاي مونتاژ ساخت، پرس قطعات، قالب و ابزار سازي و همچنين انبارها و مواد توليدي و ساختمانهاي اداري و نيروگاه است. در حال حاضر با راه اندازي ماشين آلات مدرن نظير بوكو، ويونيدا، دستگاه برش ليزري پرس دوالفرم وآزمايشگاه مجهز و بهينه سازي سيستم رنگ خودرو اين شركت از نظر دسترسي به تكنولوژي نوين قدم هاي موثري را برداشته و با توجه به وجود 4 سالن مونتاژ ميزان راندمان شركت را به مقدار قابل ملاحظه اي افزايش داده است كه از آن جمله مي توان:‌
1- طراحي وساخت انواع قالب هاي برش، كشش، خم و فرم
2- طراحي و ساخت انواع جيك هاي ماشين كاري و فيكسچرسازي و جوشكاري و سوراخكاري و چند منظوره و انواع مختلف ابزارهاي خاص.
3- ساخت پيچيده ترين قالبهاي كشش با تكنولوژي خاص به كمك پرس دو الفرم به ابعاد 2100× 2000× 400 ميلي متر.
4- ساخت سنبه و ماتريس و انواع قالبها به كمك انواع مختلف ماشين هاي فرز كپي با حداكثر ابعاد 800× 2000× 4000 ميلي متر.
5- دستگاه هاي اندازه گيري سه بعدي با دقت 002/0.
6- انواع پرسهاي ضربه اي و هيدروليك از 45 تن تا 1800 تن
7- حكاكي، جوشكاري، و برشكاري دقيق ترين فرمها به كمك دستگاه ليزر با حداكثر برش انواع مختلف فلزات.
قابل ذكر است كه شركت پارس خودرو با دارا بودن مركز آموزش، توانمند با برخورداري از كارگاههاي فلز كاري، تراشكاري، جوشكاري، اتومكانيك و واحدهاي كامپيوتر و آموزش زبان و با بكارگيري وسايل كمك آموزشي سمعي و بصري، بسياري از نيازهاي آموزشي شركت را با استفاده از متخصصين داخلي شركت و نيز همكاري اساتيد صاحب نام دانشگاهي و مربيان مجرب سازمان فني و حرفه اي بر طرف مي نمايد.


با توجه به اهميت توسعه و بهسازي نيروي انساني از طريق آموزش، اين مركز در تلاش است تا با اجراي طرح جامع تعيين نياز و شناخت نيازهاي آموزش پرسنل با برنامه ريزي بلندمدت و نهايتا ارزيابي عملكردها در آينده اي نزديك نتايج مطلوب را در روند بهره وري نيروهاي آموزش ديده ونهايتا توسهع و پيشرفت، نصيب شركت نمايد.

اهداف كلان شركت:
• ارتقاء دانش فني، توان طراحي، تست و سرويس خودرو و قطعات
• حفظ موقعيت پارس خودرو بعنوان معتبرترين توليد كننده خودروهاي دو ديفرانسيل در كشور
• ايجاد و گسترش توليد انواع خودروهاي سواري در كلاسهاي مختلف
• سازمان دهي و بكارگيري سازندگان داخلي قطعات و مجموعه ها جهت تعميق ساختار داخل
• بهبود مستمر تكنولوژي در تمامي ابعاد، ارتقاء كيفيت و نوآوري در محصولات
• انطباق توليدات با استانداردهاي بين المللي


آشنايي كلي با سيستمهاي خودرو

سيستم موتور
1- سيستم سوخت رساني
2- سيستم هوارساني
3- سيستم جرقه زني
4- واحد ECU سنسورها و عملگرها

جدول تشريح سيستم


رديف گروه قطعات متعلق به گروه
1 سيستم
سوخت رساني مجموعه باك بنزين
پمپ بنزين برقي
فيلتر بنزين


مجموعه خطوط سوخت رساني رفت و برگشت
ريل سوخت
رگلاتور فشار بنزين
بست رگلاتور فشار بنزين


انژكتور
بست انژكتور
2 سيستم هوارساني فيلتر هوا
لوله هاي هواي ورودي
مخزن رزنوتار
محفظه دريچه گاز
مجموعه منيفولد هواي ورودي
3 سيستم جرقه‌زني

كويل روبل
شمع
وايرهاي شمع
4 ECU سنسورها
و عملگرها واحد كنترل الكترونيك Unit (ECU) Electronic Control
سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ
سنسور موقعيت ميل سوپاپ
سنسور فشار منيفولد و دماي هواي ورودي
سنسور دماي مايع خنك كننده موتور
سنسور سرعت خودرو
سنسور موقعيت زاويه اي دريچه گاز
سنسور اكسيژن
سنسور خاك
موتور پله اي دور آرام Stepmotor
رله دوبل
شير برقي كنيستر
لامپ عيب يابي سيستم

در مورد ECU: لازم به ذكر است ECU تنها قادر است اطلاعات ديجيتالي را پردازش نمايد. لذادر داخل ECU مداراتي به نام A/D (مبدل آنالوگ به ديجيتال) وجود دارند كه سيگنال هاي آنالوگ سنسورها مانند سنسور MAP را به سيگنال ديجيتال تبديل مي كند. متقابلا پس از پردازش سيگنال ها توسط ECU فرامين ديجيتال هم در مدارات D/A (مبل ديجيتال به آنالوگ) به صورت آنالوگ به قسمتهاي مختلف ارسال مي شوند.

تشريح اجزاي سيستم:


سيستم سوخت رساني Fuel Delivery system
1- پمپ بنزين: فشار پمپ بنزين از فشار مورد نياز براي سيستم سوخت رساني بيشتر است تا در صورت افزايش مصرف سوخت به دليل تغيير در شرايط عملكردي خودرو، موتور با كمبود بنزين مواجه نشود. مسير خروجي اين پمپ مجهز به يك سوپاپ يك طرفه است تا در زمان بسته بودن سوئيچ اصلي، فشار بنزين در مسير ثابت بماند و افت نكند.
پمپ بنزين داخل باك قرار دارد و ولتاژ تغزيه 12 ولت آن از طريق رله دوبل در زمان هاي زير تامين مي شود:
• در زمان سوئيچ باز 3 تا 5 ثانيه
• در زمان روشن بودن موتور به صورت دائم
2- فيلتر بنزين
در سمت چپ موتور زير بوستر ترمز و نزديك ريل سوخت واقع شده است. استفاده از فيلتر در واقع اولين گام براي محافظت از انژكتورها است. اين فيلترها قادر به تصفيه ذرات 8 تا 10 ميكروني هستند و هر 20000 كيلومتر بايد تعويض شوند.
يك صافي ذرات بزرگتر نيز داخل باك بنزين واقع است. توجه داشت

ه باشيم فيلتر بنزين هرگز نبايد مورد روغنكاري قرار گيرد.
3- شيلنگ ها و مسير سوخت رساني
لوله هاي فولادي سيستم سوخت رساني و شيلنگ هاي لاستيكي، از باك بنزين خارج شده و به سمت موتور، جايي كه فيلتر بنزين قرار دارد امتداد مي يابند. سپس سوخت از طريق يك شيلنگ لاستيكي وارد ريل سوخت مي شود. شيلنگ هاي لاستيكي به هيچ وجه نبايد مورد روغنكاري قرار گيرن. يك لوله نيز از ريل سوخت به طرف باك بازمي‌گردد كه لوله برگشت نام دارد. لوله سومي كه به باك متصل است لوله تبخير نام دارد.

1- Fuel Main Pipe
2- ReturnPipe
3- Ev aporative Pipe

بايد توجه داشته باشيم شيلنگ هاي لاستيكي از جنس ويژه‌اي هستند كه نسبت به خوردگي در اثر بنزين و فشارهاي بالا بوده و نبايد با شيلنگهاي معمولي تعويض يا جايگزين شوند.
4- ريل سوخت: Fuel Rail
در فضاي خالي رانرهاي مانيفولد هواي ورودي و در نزديكي سرسيلندر قرار دارد و بر روي آن انژكتورها، رگلاتور فشار سوخت و سرشيلنگهاي ورود و خروج سوخت نصب مي گردد.
در داخل ريل سوخت بنزين با فشار ثابت در ورودي به انژكتورها قرار دارد كه به صورت پودر به داخل پورت ورودي سيلندر پاشيده مي‌شود.
5- رگلاتور فشار سوخت Fuel Pressure Regulator
وظيفه رگلاتور فشار سوخت ثابت نگه داشتن نسبت فشار سوخت موجود در ريل سوخت (در ورودي به انژكتورها) با توجه به فشار داخل مانيفولد هوا است. فشار

سوخت نسبت به خلأ مانيفولد هواي ورودي (اختلاف فشار سوخت و خلأ مانيفولد) توسط اين رگلاتور در ريل سوخت به ميزان 3.5Bar ثابت نگه داشته مي‌شود.
بنابراين سوخت به طور دائم با فشار ثابت پشت انژكتورها قرار دارد و در شرايط و دورهاي مختلف موتور، بنزين به طور پيوسته در مسير وجود دارد.


همچنين يك سوپاپ يك طرفه در مسير رفت سوخت بر روي پمپ بنزين قرار دارد كه هنگام خاموش بودن پمپ بنزين از برگشت سوخت به باك و افت فشار جلوگيري مي كند.
اين مسأله باعث بهتر روشن شدن موتور و همچنين جلوگيري از ايجاد

قفل گازي در مسير سوخت رساني به موتور مي شود.

6- انژكتورها Injectors
معمولا به ازاي هر سيلندر يك انژكتور وجود دارد. وظيفه انژكتورها پاشش

سوخت در داخل پورت ورودي به سيلندر مي باشد. انژكتورها مابين ريل سوخت و مانيفولد هواي ورودي قرار گرفته است.

2-سيستم هوارساني Air Delivery system
الف)مجموعه دريچه گاز:
1-دريچه گاز: بر روي بدنه دريچه گاز، دريچه پروانه اي، موتور پله اي و سنسور موقعيت زاويه‌اي دريچه گاز نصب شده است.
2-موتور پله اي Air By-Pass Valve (Stepper Motor)
دريچه گاز علاوه بر مسيري هواي ورودي از طريق دريچه پروانه‌اي، داراي يك مسير هواي اضافي است كه هوا از طريق آن باي‌پس مي‌گردد. براي تحقق اهداف زير، ميزان دبي‌ هواي ورودي از اين مسير به موتور توسط يك استپ موتور (موتور پله‌اي دور آرام) با توجه به وضعيت عملكرد ورودي از اين مسير به موتور توسط ECU سنجيده مي‌شود، كنترل مي‌گردد:
1- ايجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دريچه باز
2- تنظيم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافي از موتور (كولر و ...)
3- تنظيم مخلوط سوخت و هوا در دور آرام
4- جلوگيري از بسته شدن سريع مسير هوا زماني كه در سرعت هاي بالا راننده به طور ناگهاني پا را از روي پدال گاز برمي‌دارد.
استپ موتور پالسهاي ارسالي توسط ECU را به حركت خطي در راستاي محور طولي تبديل كرده تا مقدار جريان هواي اضافي را تنظيم نمايد.

3-سنسور موقعيت دريچه گاز Throtte Position Sensor
اين پتانسيومتر موقعيت لحظه اي دريچه گاز را به منظور تشخيص وضعيت هاي دور آرام، فول لود و يا وضعيت هاي مربوط به شتابگيري يا كاهش سرعت خودرو به واحد كنترل الكترونيك ECU ار

سال مي‌نمايد. ولتاژ تغذيه اين سنسور توسط ECU تأمين مي‌شود.
ب)مانيفولد هواي ورودي Intake Manifold
مجموعه مانيفولد هواي ورودي شامل مانيفولد هوا، مخزن آرامش، ريل سوخت، انژكتورها،‌ دريچه گاز، سنسور فشار و دماي هواي ورودي به موتور و سرشيلنگ هاي مربوط به بو

ستر ترمز، بلوباي، شير كنيستر و سنسور آب است.


3-سيستم جرقه زني: Ignition System

1-كويل جرقه زني Ignition Coil
كويل براي تأمين ولتاژ جرقه زني در شمع ها مورد استفاده قرار مي گيرد كه توسط وايرها به شمع ها متصل شده است زمان جرقه زني و طول مدت زمان داول نيز با توجه به اطلاعات ارسالي از واحد كنترل الكترونيك ECU كنترل مي گردد.
2-وايرهاي شمع HT Leads
وايرهاي شمع براي ايجاد ارتباط و ارسال جريان از كويل به شمع ها و مشتعل عنوان مخلوط سوخت و هواي موجود در سيلندر مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين وايرها از نوع مقاوم به پارازيت (suppression) مي باشند.
4-واحد كنترل الكترونيك- سنسورها و عملگرها
ECU- Sensors & Actuators

1-واحد كنترل الكترونيك ECU-Electronic Control Unit
واحد كنترل الكترونيك براساس يك برنامه مشخص كه توسط كارخانه سازنده براساس مشخصات موتور و خودرو طراحي شده كه اصطلاحا برنامه كاليبراسيون نام دارد عمل مي‌نمايد پارامترهاي به كار گرفته شده توسط واحد ECU در مورد خودروي پرايد عبارتند از:
- دور موتور
- فشار منيفولد و دماي هواي ورودي
- وضعيت دريچه گاز
- دماي مايع و خنك كننده موتور
- سرعت خودرو
- موقعيت ميل سوپاپ
- ميزان نسبت هوا به سوخت
- ميزان كوبش موجود در موتور
- عملكرد سيستم تهويه
- ولتاژ باطري

ECU از اطلاعات فوق الذكر براي كنترل مقادير زير استفاده مي كند:
- ميزان و زمان پاشش سوخت
- زمان جرقه زني و طول مدت داول
- دور آرام موتور
- عملكرد پمپ بنزين
- عملكرد شير برقي كينستر
- قطع تزريق سوخت براي جلوگيري از افزايش دور موتور (cut off)
- عملكرد فني كندانسور
- سيستم عيب يابي (MILLamp)

علاوه بر اين از اطلاعات ارسال شده به ECU براي نمايش اطلاعات زير استفاده مي شود.
- دور موتور
- دماي مايع سيستم خنك كننده
- سرعت خودرو


*نحوه عملكرد ECU در شرايط مختلف:
- در زمان استارت موتور: در زمان استارت زدن، ECU فرمان فعال شدن انژكتورها را به صورت پالس (موج هاي پله اي) با عرض ثابت صادر مي كند، بدين معني كه انژكتورها به طور متناوب شروع به پاشش يكنواخت سوخت مي نمايد.
مقدار سوخت تزريق شده با توجه دور موتور، دماي مايع سيستم خنك كننده، و همچنين دما و فشا رهواي ورودي تنظيم مي شود. در عين حال مقدار هواي اضافي توسط موتور پله‌اي دور آرام و با توجه به پارامترهاي عملكردي موتور تعيين مي گردد. پس از استارت زدن و روشن شدن موتور، دور آرام با توجه به دماي مايع خنك كننده موتور تعيين مي‌گردد.
عملكرد در دورهاي مختلف: در زمان تغييرات لحظه اي موتور (شتابگيري يا كاهش سرعت) مدت زمان تزريق سوخت توسط انژكتورها براساس تغيير در مقادير پارامترهاي زير تعيين مي‌شود:
- دور موتور (بوسيله سنسور دور موتور)
- وضعيت دريچه گاز (بوسيله سنسور موقعيت زاويه اي دريچه گاز)
- فشار هواي ورودي (بوسيله سنسور فشار هواي مانيفولد ورودي)
- دماي مايع خنك كننده (بوسيله سنسور دماي مايع خنك كننده موتور

)
قطع پاشش سوخت انژكتورها:
الف) در زمان كاهش سرعت خودرو و زماني كه به طور ناگهاني راننده پاي خود را از روي پدال گاز برمي دارد، ECU پاشش سوخت انژكتورها را به دلايل زير قطع مي كند:
- كاهش مصرف سوخت
- كاهش گازهاي آلاينده خروجي اگزوز
- براي جلوگيري از افزايش بيش از حد دور موتور تقريبا از دور موتور 5500rpm پاشش سوخت توسط انژكتورها قطع مي‌شود.

شروع مجدد پاشش انژكتورها
بعد از قطع پاشش سوخت، هنگامي كه دور موتور به مقدار مشخصي برسد، عمل پاشش سوخت مجددا آغاز شده تا از خاموش شدن موتور جلوگيري شود.
توضيح: در داخل ECU دو نوع حافظه قرار دارد:
الف) حافظه دائم ب)حافظه موقت
حافظه دائم ECU با قطع باطري از ميان نمي رود و در واقع محل قرا گيري اطلاعات مربوط به كاليبراسيون موتور و خودرو است كه توسط آنها ECU اطلاعات دريافتي از سنسورهاي مختلف سيستم را پردازش مي نمايد.
حافظه موقت ECU با برداشتن كابل باطري پس از مدت زمان معيني از بين مي رود.

سنسورها Sensors
1- سنسور دور موتور و موقعيت ميل لنگ: اطلاعات مربوط به ميزان دور موتور و موقعيت TDC نقطه مرگ بالاي سيلندر 4و1 را اندازه گيري و به واحد كنترل الكترونيك ارسال مي نمايد اين سنسور توسط تغيير ميدان مغناطيسي ولتاژ مناسب را ايجاد مي كند. اطلاعات اين سنسور توسط ECU براي محاسبه پارامترهاي گوناگون نظير پاشش سوخت، زمان جرقه زني و .... مورد استفاده قرار مي گيرد.


2- سنسور موقعيت ميل سوپاپ camshaft sensor
وظيفه اين سنسور تعيين موقعيت TDC و يا نقطه مرگ بالاي سيلندر يك و تفكيك آن از موقعيت اندازه گيري شده توسط سنسور دور موتور است.
3- سنسور فشار منيفولد و دماي هواي ورودي
Manifold Pressure and Intake Air Temperature Sensor
اين سنسور در بالاي مخزن آرامش منيفولد هواي ورودي نصب شده و اطلاعات مربوط به دماي هواي ورودي و فشار هواي داخل منيفولد را به طور پيوسته اندازه گيري و به ECU ارسال مي كند ولتاژ اين سنسور توسط ECU تامين مي گردد.
ولتاژ بازگشتي از SENSOR متناسب با افزايش فشار اندازه گيري شده توسط پيزوالكتريك (مقاومت متغير با فشار) تغيير مي‌كند. ECU از اين اطلاعات براي محاسبه موارد زير استفاده مي‌نمايد:
- اندازه گيري جرم هواي ورودي به موتور
- تغيير نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هواي محيط
- اوانس جرقه
مقاومت به كار رفته در سنسورهاي هوا از نوع NTC مي باشد ي

عني مقاومت آن با افزايش دما كاهش مي يابد. ECU براي محاسبه جرم هواي ورودي به موتور از اطلاعات اين سنسور استفاده مي كند.
4- سنسور دماي مايع خنك كننده Water Temperature Sensor
5- سنسور سرعت خودرو Vehicle speed sensor
اين سنسور بر روي دنده كيلومتر شمار گيربكس نصب شده و يك

سيگنال متناسب با سرعت شفت خروجي گيربكس توليد مي نمايد و در نتيجه سرعت حركت خودرو اندازه گيري مي‌شود.
6- سنسور اكسيژن oxygen sensor
بر روي منيفولد اگزوز در مسير گازهاي خروجي اگزوز بين موتور و كاتاليست نصب مي گردد. اين سنسور اطلاعات مربوط به ميزان غني يا رقيق بودن مخلوط سوخت و هواي ورودي به موتور را اندازه گيري نموده و به ECU ارسال مي كند. ECU از اين اطلاعات براي محاسبات زير استفاده مي كند:
- محاسبه نسبت مخلوط سوخت و هوا
- تنظيم نسبت خطوط سوخت و هوا جهت عملكرد بهينه موتور

توابع مربوط به مقادير بهينه نسبت سوخت و هوا جهت كاركرد مناسب مبدل كاتاليست به طور دائم در ECU ذخيره شده است. ECU با استفاده از اطلاعات مربوط به غني بودن يا رقيق بودن مخلوط سوخت و هوا كه به صورت ولتاژ بين صفر و يك ولت از سنسور اكسيژن دريافت مي‌كند و با استفاده از توابع موجود در حافظه ECU نسبت به تنظيم نسبت سوخت و هواي ورودي به موتور جهت عملكرد بهينه مبدل كاتاليست اقدام مي نمايد.
مخلوط رقيق: ولتاژ ارسالي از سنسور اكسيژن كمتر از 5% ولت
غليظ: ولتاژ ارسالي از سنسور اكسيژن بيشتر از 5% ولت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید