بخشی از مقاله

خلاصه

توسعه توانمندی های تکنولوژیکی از روش های موثر در ارتقاء بهره وری و عملکرد کیفی نیروی کار است. در جهان صنعتی، مسئله رقابت جهت فروش محصولات تولیدی، امری مهم و تعیین کننده برای ادامه حیات صنایع آن کشور محسوب می شود و صنعتی قابل استمرار است و این مهم میسر نیست مگر با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی.

برای رشد کیفیت محصولات تولیدی بایستی به عوامل موثر در کیفیت محصولات تولیدی به موازات کنترل کیفیت اهمیت داده شود. از جمله این عوامل می توان به کیفیت مواد اولیه، فرایند تولید، ناکارآمدی نیروی انسانی و غیره اشاره نمود. بعنوان یکی راهبردهای مطلوب توسعه منابع انسانی می توان از روشهای آموزش فناوری نوین نیروی انسانی که مناسب ترین و موثرترین راه بهره وری بهینه نام برد.

هدف از انجام این تحقیق ارائه راهکار جهت ارتقای کیفیت تولید قطعات خودرو بوسیله آموزش فناوری های نوین به کارکنان فنی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 700 نفر از کارکنان صنایع تولیدی فعال در تولید قطعات یدکی خودرو شرکت سایپا تهران می باشد که مطابق با جدول مورگان حجم نمونه با توجه به جامعه آماری یاد شده 196 نفر است.

داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با استفاده ازنرم افزار PLSمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای سنجش گویه های این تحقیق از مقیاس 5 گزینه ای لیکرت که یکی از رایج ترین مقیاس های اندازه گیری نگرش است، استفاده گردیده است . برای سنجش روایی اندازه گیری متغیرها به روایی محتوایی توجه شده است. بدین صورت که جهت تست روایی محتوایی از نظر خبرگان استفاده شده است. نتایج تحقیق تاثیر مثبت و معنی دار آموزش های فناوری نوین بر کیفیت تولید محصول نهایی کارکنان فنی شرکت سایپا را تایید می نماید.

 .1 مقدمه

توسعه توانمندی های تکنولوژیکی از روش های موثر در ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاه ها است. انتقال مناسب تکنولوژی کمک می کند تا بنگاه ها در زمان کوتاه تری در مقایسه با توسعه درونی تکنولوژی، موقعیت رقابتی خود را در صنعت تقویت نمایند.

موفقیت پروژه های انتقال تکنولوژی در بنگاه ها را می توان بر اساس شاخص های متنوعی مانند ارتقاء عملکرد رقابتی بنگاه به واسطه انتقال تکنولوژی مورد سنجش قرار داد. پژوهش ها نشان می دهد تکنولوژی به عنوان کاربرد عملی دانش و تجربه در جهت رفع نیاز بشر، نقش پر رنگی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها و کسب مزیت های رقابتی بنگاه ها داشته است.

اکتساب تکنولوژی از کانال انتقال تکنولوژی در برگیرنده مزایای کوتاه مدت و بلند مدتی است. دستیابی به هزینه تولید پایین تر، کیفیت بالاتر محصول و توسعه محصولات جدید از مزایای کوتاه مدت فرآیند انتقال تکنولوژی است، از سوی دیگر تقویت جایگاه رقابتی بنگاه در بلند مدت در گرو توسعه توانمندی ها مهار ت های یادگیری و نوآوری بنگاه گیرنده تکنولوژی است که نیازمند فعالیت های متمرکز و جهت دار واحد تحقیق و توسعه برای بومی سازی تکنولوژی انتقال یافته است .

مهمترین رکن هر نظامی را نیروی انسانی تشکیل می دهد که می تواند کشور را به سوی اهداف توسعه هدایت کند، استفاده صحیح از نیروی انسانی به مثابه ارزشمند ترین و بزرگترین ثروت هر جامعه به صورت مسئله ای حائز اهمیت مورد توجه دولت ها بوده است، به عبارت دیگر می توان گفت که انسان هم هدف توسعه و هم عامل آن محسوب می شود و تحقق اهداف توسعه تا حد قابل توجهی به نحوه ی اداره و مدیریت این ثروت و منبع حیاتی بستگی یافته است.

امروزه ادامه حیات سازمان در گرو آموزش نوین و کاربردی به کارکنان است که یکی از مهمترین و اساسی تری راه های بهسازی سازمانی است. هر سازمانی به افراد آموزش دیده و با تجربه برای انجام رساندن ماموریت خود نیاز دارد، آموزش تنها وسیله همگام بودن با تغییرات سریع سازمان در شئون مختلف است. علاوه بر آن میتوان گفت آموزش بر مواردی همچون ارتقای سطح کارایی و قابلیت کار، انطباق نیروی کار با تغییر و تحولات، استفاده بهتر از ماشین آلات، تخصیص مناسب تر عوامل تولید، تحصیل مهارت ، خلق ابداعات، افزایش بهره وری و ... خواهد شد .

آموزش در جهت بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژیهای اصلی سازمانها برای سازگاری مثبت با شرایط تغییر قلمداد می شود. حیات سازمانها تا حدود زیادی به دانش و مهارتهای مختلف کارکنان بستگی دارد، هر چه این زمینه ها به موقع و بهتر باشد قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر نیز بیشتر می شود .

در جهان صنعتی، مسئله رقابت جهت فروش محصولات تولیدی، امری مهم و تعیین کننده برای ادامه حیات صنایع آن کشور محسوب می شود و صنعتی قابل استمرار است و امکان رشد و گسترش دارد که بتواند با همتایان داخلی و یا خارجی خود رقابت کند و این مهم میسر نیست مگر با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی. امروزه در کشور مبلغی حدود %17 از تولید ناخالص ملی صرف ضایعات، دوباره کاری، و عدم قبول کارهای ساخته شده می شود.

برای رشد کیفیت محصولات تولیدی بایستی به عوامل موثر در کیفیت محصولات تولیدی به موازات کنترل کیفیت اهمیت داده شود و در جهت بهبود این عوامل اقدامات اساسی نمود. از جمله این عوامل می توان به کیفیت مواد اولیه، فرایند تولید، ناکارآمدی نیروی انسانی و غیره اشاره نمود. بعنوان یکی راهبردهای مطلوب توسعه منابع انسانی می توان از روشهای آموزش فناوری نوین نیروی انسانی که مناسب ترین و موثرترین راه بهره وری بهینه نام برد.

در این روشها توسعه توانمندی های تکنولوژیکی نقش مهم و اساسی ایفا می نماید. اما به درستی می توان ادعا کرد که هنوز جایگاه کلیدی و نقش آموزش های فناوری نوین به عنوان بخش اصلی در مدیریت استراتژیک منابع انسانی در کیفیت تولید محصول نهایی نا معلوم است. بنابراین در این پژوهش به دنبال آن هستیم که رابطه بین آموزش فناوری نوین و کیفیت تولید قطعات خودرو کارکنان فنی شرکت سایپا را مورد بررسی قرار دهیم.

.2 مروری بر پیشینه تحقیق

عابدینی - 1395 - مقاله خود از نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین و حساسترین بخش و ارتقای بهره وری از الزامات یک سازمان نام برده شده. نتایج حاصله ارتباط معناداری را میان کلیه عوامل سازمانی با بهرهوری نشان میدهد که بیشترین تاثیر را شیوههای رهبری و برنامه های آموزشی فناوری و سایر آموزش ها بر بهره وری نیروی انسانی و در نهایت افزایش سود دهی سازمان داشته است .

نمامیان و امامی - 1394 - به بررسی تأثیر فناوری نوین و ابعاد آن - سرعت، سهولت، دقت و قابلیت اطمینان - بر عملکرد سازمانی با تبیین نقش متغیر میانجی ساختار سازمانی در کارکنان بانک ملی شهرستان ایلام پرداختند. نتایج این تحقیق نشان داد آموزش کارکنان در زمینه فناوری اطلاعات و اصلاح و تعدیل در ساختار مشاغل، با نصب تجهیزات و نرمافزارهای کاربردی بهروز، زمینههای بهبود عملکرد، تسهیم دانش برای تسهیل یادگیری سازمانی، تسریع در اجرای فرایندهای اداری و کاهش حجم کاری را فراهم کرد 

چراغیان رادی و همکارانش - 1393 - به بررسی تاثیر فناوری های نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزشی پرداختند. درنهایت نتیجه گیری این مقاله به این صورت است که پایگاه داده ها، اینترنت، فیلم های آموزشی و کاربرد رایانه از شاخص های فناوری های نوین بر کارآیی و اثربخشی آموزش موثر هستند .

فروزش و همکارانش - 1392 - پژوهشی با هدف بررسی تاثیر فناوری نوین بر توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان ستاد مرکزی آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام دادندیافته های پژوهش حاکی از آن است که فن آوری اطلاعات و ارتباطات به میزان بسیار زیادی بر توانمند سازی منابع انسانی تاثیر دارد و با توجه به رتبه هر سوال این گونه برآوردمی شود که فن آوری اطلاعات و ارتباطات به ترتیب در متغیرحق انتخاب، سپس موثر بودن، احساس معناداری، احساس شایستگی، و اعتماد قرار دارد. در واقع اعتماد دارای کمترین رتبه و حق انتخاب دارای بالاترین رتبه است .

فرهنگی و همکارانش - 1392 - پژوهشی با هدف، بررسی وضعیت موجود و مطلوب فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی ، ساختار سازمانی و عملکرد شرکتهای مهندسان مشاور است. بهعلاوه، تأثیر فناوری نوین بر عملکرد و ساختار سازمانی آنها مورد بررسی قرار میگیرد نتایج حاصل از این تحقیق به این صورت است که: - 1 وضعیت موجود و مطلوب ICT، ساختار و عملکرد سازمانی شرکتهای مهندسان مشاور در سطح قابل قبولی قرار دارد، - 2 بین وضعیت موجود و مطلوب ICT، ساختار و عملکرد سازمانی شرکتهای مهندسان مشاور اختلاف معناداری وجود دارد، - 3 ICT تأثیر مثبت و معناداری بر ساختار سازمانی و عملکرد شرکتهای مهندسان مشاور دارد .

عابدی جعفری و همکاران - 1390 - تأثیر استفاده از فناوری نوین بر عملکرد عملیاتی و عملکرد استراتژیک واحد مدیریت منابع انسانی در شرکتهای خودرو ساز و قطعه ساز تهران را مورد مطالعه قرار داده است. نتایج نشان داد که استفاده از فناوری در واحدهای منابع انسانی این شرکتها موجب بهبود عملکرد در دو جنبهی عملیاتی و استراتژیک میشود. همچنین افزایش عملکرد عملیاتی نیز موجب افزایش عملکرد استراتژیک واحد منابع انسانی میشود .

مالاکیوس و هماکرانش - 2017 - در مقاله خود، نقش فناوری نوین برای توسعه در یک کشور مورد مطالعه قرار گرفته شده است . این - و دیگر - اقدامات که اثر مستقیم بر توسعه اجتماعی و انسانی است. این مقاله نشان می دهد توجه ویژه ای به اهمیت اقدامات دولت در ضمینه فناوری های نوین از جمله آموزش و توسعه این نوع فناوری ها به اهرم روابط بین سرمایه گذاری فناوری    

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید