بخشی از مقاله

چکیده

پارکهای علمی و فناوری مکان مناسبی جهت تحقیق و پژوهش در زمینه های مختلف علمی است. صنعت ساختمان سازی و معماری بسیار نیازمند این مکان ها است. به دلایل مختلف توسعه صنعت بتن پایدار نمی باشد. اول اینکه این صنعت حجم زیادی از مواد خام کره زمین را مصرف می کند ثانیا سیمان پرتلند به عنوان چسباننده اصلی بتن سهم عمده ای در تولید گازهای گلخانه ای دارد که باعث افزایش دمای کره زمین شده است و ثالثا بسیاری از سازه های بتنی بدلیل دوام کم بر تولید بتن حاصل از منابع طبیعی اثر منفی دارند. میانگین عمر مفید ساختمان ها در کشورهای جهان حدود 40 سال است و عمر ساختمان ها در ایران 30 سال برآورد شده است و با توجه به این که 25 درصد بافت شهری در کشورهای جهان فرسوده هستند، احداث ساختمان های جدید موجب تولید مقدار زیادی نخاله های ساختمانی خواهد شد.

دفع این مواد علاوه بر مسائل اقتصادی باعث آلودگیهای زیست محیطی شده و به صرفهجویی در استفاده از منابع ملی کمک خواهد کرد. یکی از مصالح ساختمانی در نخالههای ساختمانی که پتانسیل خوبی برای بازیافت را دارا میباشد بتن است. بتن ضایعاتی را میتوان دوباره خرد نموده، و به عنوان سنگدانه در ساخت بتن استفاده کرد. و همچنین میتوان ضایعات شکسته شده بتن را به عنوان مصالح بستر راهسازی و ... استفاده نمود. در پژوهش حاضر به بازیافت بتن و استفاده دوباره از آن در فعالیتهای عمرانی پرداخته شده است.

.1 مقدمه

معماری پایدار یکی از جریان های مهم معماری معاصر است؛ جریانی که عکس العملی منطقی دربرابر مسائل و مشکلات به وجود آمده عصر صنعت به شمار می رود. همانگونه که می دانیم با انقلاب صنعتی و پیشرفت های فنی - تکنولوژیکی در عرصه معماری، معماری بومی اقصی نقاط دنیا که با توجه به طبیعت و محیط پیرامون خود شکل می گرفت و همساز با اقلیم سر برمی افراشت، به دست فراموشی سپرده شد.

صنعت که زاده این تحولات بود، به طور کل بستر شکل گیری معماری را نادیده گرفت پیشرفت های عظیم تکنولوژی استخراج نفت و سایر ذخایر زیرزمینی نیز استفاده هر چه بیشتر این منابع تجدید ناپذیر را فراهم آورد و لذا با وجود منابع سوختی فراوانی که در دسترس بود،تامین نیازهای گرمایشی به راحتی میسر شددهه 70 را می توان دهه آگاهی یافتن از بحران های زیست محیطی نامید که عکس العمل هایی را دردنیا ایجاد کرد که توسعه پایدار یکی از آنهاست.توسعه پایدارکه دردهه 70 مطرح شد، حاصل شناخت عمیق نسبت به محیط پیرامون بوده است. - 1 -

.2 توسعه پایدار

راهبرد اصلی توسعه پایدار این است که نیازهای نسل حاضر را برآورده سازد بدون اینکه توانایی نسل آینده را در برآورده ساختن نیازهای خویش محدود نماید توسعه خود به معنی تحولات روبه رشد اقتصادی و اجتماعی است و هدف توسعه پایدار ممانعت از توسعه یا حتی کند ساختن روند آن نیست بلکه به معنی توسعه ای پویا ، هدفمند و آینده نگرانه است با تاکید بر این که ما برای ادامه حیات و نیز پیشبرد اهداف توسعه به محیط زیست نیاز داریم.

بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت نیاز به منابع وانرژی برای مصرف ونیز رشد روزافزون جمعیت بهره برداری افسارگسیخته را از منابع طبیعی را ناگزیر کرد. این زیاده روی باعث بروز مشکلات بیشتری از جمله ناهماهنگی در تولید ورشد جمعیت را سبب شد. افزایش آلودگی محیط زیست کم شدن منابع اولیه نابودی طبیعت ومواردی از این قبیل لزوم حفظ منابع طبیعی را برای آیندگان مطرح می کند. آگاهی به تاثیرات منفی وگاه جبران ناپذیر طرح های توسعه برمحیط زیست در قرن اخیر زمینه ساز مطرح نمودن ایده توسعه پایدار در اجلاس فونکس 1971 واعلامیه استکهلم شد. توسعه پایدار، توسعه ای است -کیفی و متوجه کیفیات زندگی است و هدف از آن، بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است.در سه حیطه دارای مضامین عمیقی است.

✓    پایداری محیطی

✓    پایداری اقتصادی

✓    پایداری اجتماعی - 2 -

3.    توسعه پایدار و تکنولوژی بتن

جهان امروز نیازمند مصالح ساختمانی است که مساعد و مناسب برای محیط زیست باشند .بتن، صرف نظر از مزایای فنی و اقتصادی، با محیط زیست یارمند است و برای انجام وظیفه ای مشخص، نسبت به مصالح دیگر انرژی کمتری لازم دارد، یعنی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، سوخت کمتری می سوزاند و آلاینده های کمتری وارد محیط زیست می کند . - 3 - کشور ایران یکی از کشورهای بزرگ در حال توسعه جهان به شمار می آید در دو دهه اخیر رشد فزاینده ای در ایجاد ساختمانهای زیر بنائی ایجاد شده است.

در این میان بتن بعنوان اصلی ترین مصالح درکلیه ساختمانها به شمار می آید . افزایش میزان تولید و مصرف سالیانه سیمان پرتلند در کشور که امسال به 32 میلیون تن رسیده است خود حاکی از این گسترش می باشد . مشاهده می گردد که تکنولوژی بتن می تواند نقش برجسته ای در توسعه پایدار کشور ایفا نماید. - 4 - همانطور که Mehta بیان نموده است برای ایجاد توسعه پایدار سه اصل اساسی وجود دارند که عبارتند از:

✓    حفظ مواد خام تولید کننده بتن

✓    ارتقاء دوام سازه های بتنی

دید جامع به پژوهش و آموزش در زمینه تکنولوژی - فامیلی؛ هرمز، مقاله تکنولوژی بتن و توسعه پایدار در ایران، دومین کنفرانس بین المللی بتن و توسعه، - 1384

-1  اهمیت و ضرورت تحقیق:

علاوه بر فراهم شدن زمینهای برای مصرف بتنهای تخریب شده موجود  انتظار میرود که این کار نتایج زیر را نیز به بار بیاورد:

✓    افزایش بازیافت و استفاده از بتنهایی با مقاومت معمولی و با مقاومت بالا و در نتیجه حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی محیط زیست.

✓    تخلیه فضاهایی که برای دفع این ضایعات مورد استفاده قرار میگیرند و حفظ زمین این فضاها برای مصارف ضروری و ایجاد منافع اقتصادی.

✓    استفاده از بتن تخریب شده برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر.

✓    بسط اطلاعات جدید در استفاده از بتن تخریب شده در بتن سازی و گسترش استفاده از آنها در صنعت بتنسازی یکی از راههای قدم گذاشتن در توسعه پایدار بازیافت میباشد. در این پژوهش به بازیافت بتن و استفاده از آن در سایر پروژهای عمرانی اشاره میگردد.

-2 جنبه های اقتصادی

جنبه اقتصادی بازیافت بتنهای تخریب شده نیز در کنار مسایل فنی آن، به همان مقدار دارای اهمیت است. البته آشکار است که بازیافت بتن نیز هزینه بر بوده و ممکن است در کوتاه مدت توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما افزایش روزافزون بهای مصالح اولیه و نیز خسارتهای غیر قابل جبران زیست محیطی بلند مدت، موضوع بازیافت بتن را مهم مینماید - 5 - با توجه به مطالب عنوان شده در فوق و با توجه به افزایش روز افزون ساخت و ساز در کشور و به طبعه آن افزایش میزان مصرف سیمان در سالهای گذشته نیاز به بازیافت بتن بیش از پیش احساس میگردد.

-3 حفظ منابع طبیعی برای تولید بتن:

مواد اصلی تشکیل دهنده بتن، سنگدانه ها، سیمان و آب است. با استفاده از فناوری سازگار با محیط زیست میتوان مقادیر قابل توجهی در مصرف این مواد طبیعی صرفه جویی نمود. در تایوان، از مواد حاصل از خرد نمودن بتن ساختمانهای تخریبی برای ساخت بتن های خود تراکم با مقاومت فشاری 210 تا kg/cm2 350 استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید