بخشی از مقاله

چکیده
توریسم مذهبی امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یک منبع درآمدی مطرح شده است. این مساله در کشور ما ایران به جهت بافت مذهبی و همچنین جاذبه های زیارتی که در آن وجود دارد، اهمیت بیشتری می    یابد. جدا از باورهای مذهبی که موجب می شود، مردم دیدار از چنین مکان هایی و زیارت آن ها را در برنامه های سفر خود قرار دهند، امکانات موجود در مکان های مقدس از جمله عواملی هستند که بر جریان بازدید زائران تاثیر می گذارد، که هدف از این مقاله نیزبررسی این امکانات در آقاعلی عباس بادرود به منظور جلب بیشتر زوار می باشد . روش تحقیق این پژوهش، کمی - پیمایشی - بوده که از ابزار پرسش نامه جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری 61 نفر بوده است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفته است . نرم افزار مورد استفاده جهت تحلیل داده ها SPSSبوده است . نتایج حاکی از رضایت پاسخ گویان به امکانات ارایه شده در آقاعلی عباس برای زایران دارد . بیشترین نارضایتی مربوط به کمی خدمات تعمیرگاهی، تفریحی،قیمت ها و امکانات خرید دارد . بیشترین رضایت نیز مربوط به وضعیت امنیتی منطقه و برخورد ا هالی با زائران بوده است.
واژههای کلیدی: آقا علی عباس، زوار،نگرش، رضایت از امکانات ارایه شده

مقدمه

کشور ما به لحاظ موقعیت خاص مذهبی و فرهنگی که بین کشورهای منطقه دارد، مورد توجه بسیاری ار جغرافی دانان و متخصصان گردشگری مذهبی قرار گرفته است . لذا بر طبق نظر متخصصان گردشگری، برنامه ریزی بر روی توسعه گردشگری مذهبی می تواند نقش به سزایی در پیشبرد اهداف توسعه مناطق شهری و روستایی داشته باشد که هدف از این مقاله نیز بررسی ابعاد مختلف این نوع از گردشگری جهت توسعه امکانات ارایه شده به زوار در آقاعلی عباس بادرود است.

اهداف تحقیق
▪اهداف کلی: دیدگاه بازدید کنندگان آقاعلی عباس بادرود درباره امکانات ارایه شده به زوار چیست؟

▪اهداف اختصاصی:امکانات ارایه شده به زوار در آقاعلی عباس چگونه است؟

مبانی نظریه ای تحقیق

زیارت یکی از رویدادهای شناخته شده در فرهنگ مذهبی بوده و در همه مذاهب جهان نظیر بودایی، اسلام،یهودی و مسیحی وجود دارد. تعریف زیارت عبارتند یکاز:» سفر به قصد اعمال مذهبی، ظاهراٌ برای یک مکان مقدس، و باطناٌ برای اهداف معنوی و مفاهیم درونی است - Barber,1993,p.1 - «در تمام تاریخ زیارت ها موضوعی جذاب بوده که درباره اش مطالبی درباره فرایندهای واقعی زیارت نوشته شده است .اما بیشتر مطالب نوشته شده تجربی نیستند . در ادبیات کنونی در زمینه زیارت، تشابه زیادی بین مذاهب گوناگون دیده شده است . بنابراین، این امکان وجود دارد که زیارت را به عنوان یک نقطه تقاطع بین مذاهب و فرهنگ ها با الگوها و مفاهیم مشخص بدانیم. امروزه، تحقیقات مختلف به ما می گوید که از زمانی که افراد زائر به عنوان یک عنصر مهم از زیارت پذیرفته شده اند،ضرورت یافته است که بفهمیم دیدگاه زائران درباره زیارتشان چیست؟ مطالعات اخیر درباره غفلت از این مساله در مطالعات کنونی بسیار سخن گفته اند - . - Reader and Walter,1993 لذا در این مقاله سعی شده تا از دید خود زائران به امکانات ارایه شده نگریسته شود.

روش تحقیق

روش تحقیق این پژوهش، کمی - پیمایشی - بوده که از ابزار پرسش نامه جهت جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری 61 نفر بوده است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفته است . نرم افزار مورد استفاده جهت تحلیل داده هاSPSS بوده است.

ناحیه مورد مطالعه

تحقیق مورد مطالعه در دو امامزاده آقاعلی عباس و محمد در نزدیکی شهرستان بادرود صورت گرفته است . بارگاه ملکوتی این دو بزرگوار از سلاله پیامبر اکرم - ص - درشهرستان بادرود و در 38 کیلومتری شمال غربی نطنز بوده و تا جاده ترانزیت تهران - جنوب 12 کیلومتر فاصله دارد و همچنین بارگاه این دو بزرگوار دارای بزرگترین گنبد خاور میانه می باشد - سایت بادرود اصفهان:. - 1385بادرود شهری تاریخی-مذهبی است. بخش امامزاده - بادرود - از شهرستان نطنز در استان اصفهان در مرکز ا یران این بخش در 135 کیلومتری شمال اصفهان ، 25 کیلومتری شمال نطنز ، 60 کیلومتری شرق کاشان و 55 کیلومتری غرباردستان در کنار شاهراه ترانز یت تهران - بندرعباس و همچنین اتوبان قم- اصفهان قرار دارد . باستان شناسان آثارتمدن 6000 ساله را در اطراف ار یسمان - اطراف بادرود - یافته اند. دیاکونوف در کتاب تار یخ ماد از حمله آشورناسیراپال - پادشاه آشور - به بادرود نوشته است. جمعیت بادرود در حدود 20000 نفر است .گویش محلی مردم بادرود »گویش بادرود ی« است که جزئی از زبان های ایرانی مرکزی است. دو امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد - از فرزندان امام موسی کاظم - در نزدیکی این بخش قراردارد - سایت بادرود اصفهان:. - 1385 در شکل شماره 1 نمایی از این بارگاه ملکوتی نشان داده شده است.

یافته های تحقیق

.1  جنسیت:همان طور که در جدول شماره 1 مشخص است،بیشتر پاسخ گویان مرد بوده اند.

.2  سن:همان طور که در نمودار شماره 1 مشخص است بیشتر افراد میانگین سنی بین 35-21 سال داشته اند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید