بخشی از مقاله

چکیده:

در ورزش شرط لازم برای تحقق هدف مشترک، داشتن وحدت و ارتباط گروهی است که بی تردید نقش مربی بعنوان رهبر تیم که وظیفه هدایت بازیکنان را برعهده دارد در این زمینه نقشی کلیدی است. قدرت ویژگی اساسی نقش یک مربی بوده و یک مدیر موفق با توجه به قدرت خود در گروه می تواند با اعمال روشهای متنوع قدرت و در نظر گرفتن رضایتمندی و انسجام گروهی بین افراد خود به اهداف تیمی دست یابد.نمونه آماری پژوهش تعداد 20 نفر مربیان ورزشی و 130 نفر از ورزشکاران شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انتخاب شدند و پرسشنامه های مربوطه را تکمیل کردند و با استفاده از نرم افزار spss روش های آماری زیر انجام گرفت.

روشهای آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مانوا استفاده شد. نتایج نشان داد بررسی مقدار ضرایب همبستگی بین هر یک از منابع مختلف قدرت مربیان و رضایت مندی و انسجام گروهی ورزشکاران و سطح معناداری F ، ارتباط معنیدار بین هر یک از منابع قدرت با رضایتمندی و انسجام گروهی ورزشکاران را نشان میدهد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، مربیان در استفاده از ابعاد قدرت، بیشترین فراوانی را به قدرت پاداش و کمترین مقدار آن را به قدرت اختصاص دادهاند.

مقدمه:

ظهور رهبری به شروع زندگی اجتماعی انسان باز می گردد. وقتی دو یا چند نفر گروهی یا اجتماعی را تشکیل می دهند و با یکدیگر رابطه برقرار میکنند تأثیری که افراد این گروه بریکدیگر میگذارند، یکسان و برابر نیست بلکه بعضی از افراد نقش فعالتری دارند و تأثیر بیشتری روی دیگران میگذارند در نتیجه بیشتر از دیگران در گروه مورد توجه قرار میگیرند و این زمینه آغاز پیدایش رهبری در گروه است. - جاسبی، - 1371

امروزه شغل مربیگری به عنوان یکی از مشکلترین مشاغل دنیا نیاز به مهارت و دانش فوق العاده جهت پرورش ورزشکاران ماهر دارد. از جمله دلایل اطلاق صفت مشکل به این حرفه این است که نتیجه کار مربیان در زیر نگاه دقیق و موشکافانه تماشاگران، بازیکنان، مدیران ورزشی، خبرنگاران و منتقدین جامعه است. این راهبران، می بایستی رفتار ورزشکاران را از جنبه ذهنی و بدنی مورد توجه قرار دهند، چون توجه نامتعادل به یک بعد موجب غفلت از بعد دیگر می شود .

به بیان دیگر میتوان گفت که مربیگری، اولین و بهترین شکل رهبری است که در آن یک فرد دیگران را راهنمایی میکند و تحت تأثیر قرار میدهد و در این بین اگر ورزشکار مربی خود را ایده آ ل بداند، دستورات او را با کمال میل انجام میدهد از آنجاییکه انجام موفق هر کار گروهی مستلزم مدیریت صحیح و کارآمد است، از نقش اثرگذار مدیریت در موفقیت یا عدم موفقیت گروه ها و سازمان ها به سادگی نمی توان گذشت. وقتی گروهی از افراد برای رسیدن به هدفی تلاش می کنند،معمولاً کسی به عنوان مدیر و رهبر مسئولیت گروه را بر عهده میگیرد .این فرد باید دارای مهارتها و ویژگیهای لازم برای رهبری گروه باشد تا بتواند اعضای گروه را به سمت هدف موردنظر هدایت کند.

پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای کاربردی و از نوع تحقیق توصیفی - غیرآزمایشی - است و در تقسیمات روشهای تحقیق توصیفی از آنجا که برآنیم تا رابطه بین سه متغیر شیوه های اعمال قدرت را با انسجام گروهی و رضایتمندی ورزشکاران تعیین نماییم ، از نوع روش تحقیق همبستگی سه متغیری میباشد. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه مربیان و ورزشکارانی که در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران مشغول به فعالیت ورزشی میباشند. لازم به ذکر است که تعداد جامعه آماری 200 نفر میباشد.

گروه نمونه:

در پژوهش حاضر تعداد 150 نفر از جامعه آماری مربیان و ورزشکاران رشتههای مختلف شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران بعنوان گروه نمونه انتخاب شدند.

یافته های توصیفی:

یافته های بدست آمده از آمار توصیفی نشان می دهد که یافته های توصیفی نمرات شیوه های اعمال قدرت و ابعاد آن نشان داد که میانگین منبع قدرت پاداش - 9/07 - با انحراف معیار - - 2/97و بعد از آن منبع قدرت مرجعیت با میانگین - - 8/87و انحراف معیار - 2/98 - ، و سپس منبع قدرت تخصص با میانگین - 8/ 72 - و انحراف معیار - - 2/80، و سپس منبع قدرت اجبار با میانگین - - 8/37 و انحراف معیار - 3/10 - ، و در آخر منبع قدرت قانون با میانگین - 7/56 - و انحراف معیار - 2/81 - بدست آمد.

در بین مؤلفه های شیوه های اعمال قدرت بیشترین مؤلفه مربوط به منبع قدرت پاداش با میانگین - 9/07 - می باشد. یافته های توصیفی نمرات انسجام گروهی با میانگین - 7/100 - ، و انحراف معیار - 4/14 - را نشان میدهد. همچنین نتایج بررسی توصیفی نمرات رضایتمندی ورزشکاران با میانگین - 3/62 - ، و انحراف معیار - 3/2 - را نشان میدهد. بین اعمال قدرت مربیان با انسجام گروهی و رضایتمندی ورزشکاران نفت و گاز گچساران رابطه معناداری وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید