بخشی از مقاله

چکیده

از مهمترین مباحث و موضوعاتی که جوامع امروزه بخصوص کارشناسان را درگیر تحقیق و پژوهش کرده، چگونگی رابطه بین یک فضا یا به عبارت دقیق تر، شکل معماری فضای آموزشی و ابعاد آن با آموزش پذیری دانش آموزان می باشد. از سویی پاسخ به این سوال که آیا بالا بودن سطح کیفیت محیط آموزشی، رابطه مستقیمی با انگیزش دانش آموزان جهت دانش پذیری بیشتر دارد یا خیر، موضوعی است که در چند دهه اخیر در مجامع علمی مطرح می شود. به همین منظور تحقیقات بیشتر در این باب قابل توجیه است بطوریکه باید میزان تاثیرگذاری طراحی و معماری داخلی و خارجی فضاهای مدرسه مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به این پژوهش و بررسی ترتیب تدابیری اتخاذ شود تا یک دانش آموز در بهترین فضای اموزشی ممکن به تحصیل بپردازد هدف این پژوهش رابطه و جایگاه این معماری با دانش آموزان است و روش مطالعه در این بصورت کتابخانه ای می باشد.

واژههای کلیدی: دانش آموزان، فضای آموزشی، معماری، انگیزش درونی، ابتدایی

-1 مقدمه
در تمامی کشورهای توسعه یافته یکی از اساسی ترین مقوله هایی که همواره مورد توجه کارشناسان و محققان عرصه آموزش و پرورش است توجه به محیط و فضای آموزش و به عبارت دیگر توجه به معماری فضای آموزشی است بطوریکه از ساختمان فضاهای آموزشی از مهمترین معماری های یک شهر بشمار می آید. در همین رابطه تحقیقات کارشناسان نشان می دهد که از بین دانش آموزان ، آن گروهی که دارای مراکز و فضاهایی با طراحی و فرم معماری بهتر از نظر و دیدگاه خود دانش آموزانی که مشغول به تحصیل هستند، رغبت بیشتری به درس خواندن و کلاسهای آموزشی نشان می دهند نسبت به گروهی که از نظر محیطی در فضایی با کیفیت پائین تر قرار دارند. همچنین از روی زیبائی و سرزندگی محیط و اجزاء محیط آموزشی، به میزان قابل توجهی می توان انگیزش درونیشان را برآورد کرد. یعنی در مجموع، از بین موارد متعدد دیگری از خصوصیات مانند، صفات شخصیتی اساتید، کارکنان و همکلاسیان و غیره و متغیرهای دیگری از قبیل توانایی و استعداد فردی و روش های تربیتی و غیره، نسبت آموزش پذیری گروه اول به گروه دوم، به میزان زیادی بالاتر می باشد.

-2ضرورت تحقیق
ساختمان مدرسه و محیط های آموزشی در واقع بسترکالبدی رشد فکری سرمایه های انسانی یک کشور بوده است.عدم کارایی آن باعث کاهش در بهره وری وکارایی نیروهای انسانی در بخش آموزش و یادگیری به عنوان زیربنایی ترین بخش در توسعه و رشد کشور می شود. - بهجو، - 1394 فضاهای آموزشی به عنوان یکی از مهم ترین فضاهای شهری باید مورد توجه قرارگیرند زیرا برای کودکان اولین محیطی که مقررات درآن اعمال می شود مدرسه است.بنابراین ایجاد محیطی آرام موجب جلب دانش آموزان در مدرسه علاوه بر آموزش درارتقای سلامت روانی آنان می شود.مدارس  به عنوان حریم های عملکردی فرهنگی، اجتماعی وآموزشی قابلیت انعطاف پذیری دارد؟مدارس به عنوان عملکردهای فرهنگی، اجتماعی وآموزشی بایستی برنامه ریزی کالبدی داشته باشند که قابلیت انعطاف پذیری رادرزمانهایمختلف برای تربیت وتعلیم نسل های جدید داشته باشد. در میان از مهمترین اهداف این پژوهش موارد زیر را ذکر کرد:

✓بررسی فضای کالبدی معماری مدرسه

✓ سازمان دهی فضایی مدرسه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید