بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی انگیزش درونی در رابطه خوش بینی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان، در قالب الگوی تحلیل مسیر انجام شد. بدین منظور 253 نفر از دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان مقطع متوسطه دوم شهرستان اهر به مقیاس های خوش بینی تحصیلی، انگیزش درونی، درگیری تحصیلی پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد تأثیر تأکید تحصیلی دانشآموزان، اعتماد دانشآموزان به معلمان و احساس هویت نسبت به مدرسه بر انگیزش درونی و درگیری تحصیلی مثبت و معنادار است.

همچنین براساس نتایج تأثیر انگیزش درونی بر درگیری تحصیلی دانش آموزان مثبت و معنادار است. انگیزش درونی در رابطه خوش بینی تحصیلی - ارتباط تأکید تحصیلی، اعتماد دانش آموزان و احساس هویت نسبت به مدرسه - با درگیری تحصیلی دانش آموزان نقش واسطهای دارد. علاوه بر این نتایج نشان داد که 46 درصد از واریانس انگیزش درونی و 49درصد از واریانس درگیری تحصیلی توسط متغیرهای موجود در الگوی پژوهش تبیین میشود.

مقدمه

مدرسه کانونی برای زندگی روزانه بسیاری از افراد است. درگیری دانشآموزان در مدرسه جنبهای مهم از زندگی اخیرشان و همچنین تأثیرگذار بر آینده آنهاست - وانگ و اکلز1، . - 2013 علاوه بر این، درگیری یکی از اهداف اصلی تعلیم و تربیت و معیاری برای ارزیابی اثربخشی مدارس است - لاندائو2 و همکاران، . - 2014 درگیری فعال در مدرسه برای یادگیری و موفقیت تحصیلی دانشآموزان مهم است - ساسیر3 و همکاران، . - 2016 مطالعات پیشین نشان دادهاند دانشآموزانی که درگیری تحصیلی بیشتری دارند از عملکرد تحصیلی بالاتری نیز برخوردارند - دوترر، ورسپان4، 2016؛ چئونگ و اونگ5، - 2016 دانشآموزانی که به طور منظم در مدرسه حضور دارند بر یادگیری تمرکز میکنند، با قوانین مدرسه هماهنگ هستند، عموماً نمرههای بالاتری گرفته و عملکرد بهتری دارند.

در مقابل، فقدان درگیری در مدرسه پیامدهای منفی از قبیل کم آموزی، درگیری در انحرافات، و افزایش افت تحصیلی برای دانشآموزان را به دنبال دارد - فردریکس، فیلسکر، لاوسون6، 2016؛ داتو و والدز7، . - 2016 فریدریک و همکاران - 2004 - ادبیات تحقیق را در یک چارچوب نظری که از سه نوع درگیری تشکیل شده است مورد بررسی قرار دادند: این سه نوع درگیری عبارتند از: درگیری رفتاری8، درگیری هیجانی9 و درگیری شناختی.10 درگیری رفتاری باعث ایده مشارکت شامل درگیری در فعالیتهای تحصیلی، اجتماعی یا فوق برنامه میشود. ا

ین نوع درگیری برای کسب نتایج تحصیلی مثبت و پیشگیری از افت تحصیلی ضروری است - فین، . - 1989 درگیری تنها توجه کردن، کار سخت و پایداری در مواجه با موانع نیست. بلکه حضور هیجانهای مثبت که درگیری تکلیف را تسهیل میکنند و عدم هیجانهای منفی که مانع درگیری دانشآموزان در تکالیف میشود را نیز در برمیگیرد. هنگامی که دانشآموزان از لحاظ هیجانی درگیر میشوند، مدت زمانی طولانی و سخت به مطالعه میپردازند، آنها این کار را در درون فضای هیجانی متشکل از علاقه، کنجکاوی، اشتیاق و لذت انجام میدهند.

در مقابل، دانشآموزانی که از لحاظ هیجانی درگیر نیستند ممکن است سخت مطالعه یا عمل کنند، اما آنها تحت سایهای - انبوهی - از هیجانات منفی - تنش، فشار یا استرس- این کار را انجام میدهند - اودونل، ریو و اسمیث1، . - 2011 درگیری شناختی بر حسب سرمایهگذاری روانشناختی در یادگیری، تمایل برای فراتر رفتن از نیازمندیهای مدرسه و ترجیح برای چالشها - نیومن2 و همکاران، - 1992 و همچنین برحسب راهبردها یا خودتنظیمی مفهومسازی شده است - میس، بلومنفلد و هویل3، . - 1988 اخیراً پژوهشگران بعد دیگری به درگیری تحصیلی اضافه کردهاند که درگیری عاملیت4 نام دارد. درگیری عاملیت به عنوان مشارکت سازنده دانشآموزان در جریان آموزشی که آنها دریافت میکنند تعریف شده است.

چیزی که این مفهوم جدید به میان میآورد، فرآیندی است که طی آن دانشآموزان عمداً و تا اندازهای فعالانه تلاش میکنند تا چیزی را که یاد میگیرند و شرایط و موقعیتهایی که تحت آنها یاد میگیرند را شخصی و پربار کنند - ریو و تسنگ5، . - 2011 بطور کلی، درگیری عاملیت دارای پنج ویژگی ضروری است:

-1 پیش گستر است - قبل یا در جریان فعالیت یادگیری اتفاق میافتد نه بعد از آن -

-2 ارادی است - عمدی و هدفمند -

-3 تلاش میکند تا فرصتهای یادگیری را غنی سازد - از طریق شخصی کردن، جالب توجه کردن، چالش برانگیز یا ارزشمند ساختن - .

-4 مشارکت سازنده در درون داد، در برنامهریزی یا جریان آموزش را نشان میدهد، بطوری که دانشآموز میگوید در چه شرایطی بهتر یاد میگیرد.

-5 به صورت ضمنی بر اثربخشی و شایسته بودن معلم دلالت دارد - ریو و تسنگ6، . - 2011 چندین دلیل برای رشد فزاینده علاقه به سازهی درگیری تحصیلی وجود دارد. یک دلیل این است که درگیری به عنوان پادزهری برای پیشرفت پایین، سطوح بالای کسالت و بیمیلی دانشآموزان، و نرخ افت تحصیلی بالا است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید