بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر پیشبینی خودنظمدهی تحصیلی براساس انگیزش تحصیلی و مهارت حلمساله در دانش-آموزان بود. روش پژوهش همبستگی و جامعهی آماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر کرج در سال تحصیلی 1394-95 میباشد که در حدود 15000نفر بودند. از میان آنها براساس جدول کرجی مورگان، 360 نفر به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند، ابزار پژوهش پرسشنامههای انگیزش تحصیلی،مهارتحلمساله، خودنظمدهی تحصیلی بود. دادههای بدست آمده به روش رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون آزمون شد.یافتهها نشان داد خودنظمدهی تحصیلی با انگیزشتحصیلی و مهارتحلمساله رابطهی مثبت دارند و همچنین انگیزش تحصیلی با مهارت حلمساله رابطهی مثبت داشت.

نتیجهگیری: با توجه به آن که تحقیق موردنظر نشان داد خودنظمدهی تحصیلی با انگیزشتحصیلی و مهارت حلمساله رابطهی مثبت دارد میتوان با تقویت انگیزش تحصیلی و همچنین بالا بردن مهارت حلمساله با استفاده از آموزش و تقویت بنیان خانوادهها باعث شد که دانشآموزان از سطح زندگی بالاتری برخوردار شوند و با توجه به رابطهی مثبت انگیزش تحصیلی و مهارت حل-مساله باید سعی بر آن شود که انگیزش تحصیلی را با راهکارهای مناسب و با شیوهی مقابلهی صحیح به حداکثر ممکن رساند تا مهارتهای حلمساله به سطح بالایی برسد.

کلید واژهها: انگیزش تحصیلی، خودنظمدهی تحصیلی، دانشآموزان، مهارت حلمساله 

مقدمه

در سالهای اخیر به شکل فزایندهای اهمیت تعلیم و تربیت انسان آشکارتر شده است. انسانهای عصر حاضر بخش عمدهای از زندگی خویش را به عنوان یک یادگیرنده در مراکز آموزشی و تحصیلی به سر میبرند و این موجب صرف مبلغ عظیمی در زمینهی آموزش و پرورش میشود. بدیهی است شناسایی عوامل موثر در یادگیری و راههای بهبود آن از دغدغههای هموارهی متخصصین تعلیم و تربیت بوده است. علاوه بر این متخصصین در جستجوی راههایی هستند که به کمک آن نه تنها دانشآموزان مطالب ارائه شده در آموزشگاه را بفهمند بلکه در ×امور تحصیلی خودانگیخته، فعال و علاقمند باشند و پیشرفت تحصیلی قابل توجهی کسب نمایند.

زیمرمنٌ - - 1997 در این باره اینگونه نظر میدهد که یکی از مفاهیم مطرح در تعلیم و تربیت معاصر یادگیری خودنظمدهیٍ است. خودنظمدهی پیامدهای ارزشمندی در فرایند یادگیری، آموزش و حتی موفقیت در زندگیدارد. سازگاری و موفقیت در مدرسه مستلزم آن است که دانشآموزان با توسعهی خودنظمدهی یا فرایندهای مشابه، شناخت، عواطف یا رفتارهای خود را گسترش دهند و تقویت کنند تا بدین وسیله بتوانند به اهدافشان برسند. از طرفی دانشآموزان میتوانند با استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظمدهی موقعیتها را به نحوی ×ترتیب دهند که به یادگیری عملکرد تحصیلی بهتری نائل شوند - کارشکی، . - 1388

حل مساله دارای سه مقیاس غیرسازنده شامل درماندگی، مهارگری، اجتناب و سه مقیاس سازنده شامل گرایش، خلاقیت و اعتماد می باشد - شاطری و همکاران،. - 1388 شواهدی موجود است که میگوید رابطهی بین خود نظم بخشی تحصیلی و حل مساله نسبتا قوی است. همچنین شواهدی در دست است که تایید میکند انگیزش ×تحصیلی بر خودنظم دهی تحصیلی تاثیرگذار میباشد - دمبوٌ،. - 1996زیمرمن - - 1998 خودنظمبخشی را بر حسب درجهای که افراد به صورت فراشناختی، انگیزشی و رفتاری در فرایند یادگیری خودشان مشارکت فعال دارند تعریف میکند و معتقد است که افراد تفکر، هیجان و رفتارشان را به وسیله خودنظمبخشی کنترل میکنند و بدین وسیله به اکتساب دانش نایل میشوند. در جایی دیگر زیمرمن - - 2000 نقل میکند که خودنظمبخشی تنها یک عملکرد تحصیلی نیست بلکه فرایند خودمدیریتی است که از طریق آن یادگیرندگان تواناییهای ذهنی خود را به مهارتهای تحصیلی مرتبط انتقال میدهند - افروز و ×همکاران، . - 1386

محمدی - - 1383 به نقل از اسمیت ٍ - - 1984 مینویسد: درکی که افراد از مسالهی خاصی دارند بازنمایی مساله یا فضای مساله نامیده میشود. فضای مساله شامل بیان مساله، حالت هدف و مسیرهای بالقوهی موجود بین مساله تا حالت هدف است. برخی از افراد ممکن است مهارتهای بسیار خوبی برای حلمساله داشته باشند و همهی مراحل حلمساله را بدانند ولی انگیزهی کافی برای استفاده از تواناییهایشان نداشته باشند. تحقیقات نشان داده-اند که موفقیت تحصیلی با تفاوتهای فردی و مهارتهای یادگیری ارتباط دارد ویادگیری خودنظمدهی یکی از این مهارتهاست. شیوههای یادگیری خودنظمدهی استفادهی فعالانه و آگاهانهی دانشآموز از راهبردهای یادگیری مناسب است که گسترهای از فعالیتهای پیچیدهی فراگیران را به منظور نیل به اهداف یادگیری دربرمیگیرد. دستاندرکاران تعلیم و تربیت همواره سعی دارند که ایدهآلترین شرایط را برای یادگیری و آموزش فراهم آورند ×که همگی در جهت تسهیل و بهبود فرایند یادگیری است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید