بخشی از مقاله

چکیده:

هدف پژوهش تعیین میزان رابطه بخشودگی و رضایت زناشویی با صمیمیت در بین زنان متأهل شهر دزفول بود . جامعه مورد مطالعهکلّیه زنان متأهل شهر دزفول بود. نمونه مورد نظر 300 نفر از زنان متاهل این شهر بود که به طور تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها در برگیرنده پرسشنامه بخشودگی بین فردی - احتشام زاده و همکاران، - 1389، پرسشنامه رضایت زناشویی ا ینرچ و مقیاس صمیمیت - واکر و تامپسون، - 1983 بود.

این تحقیق از نوع همبستگی بود . نتایج تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که بین بخشودگی و صمیمیت رابطه مثبت معنی داری - r=./246 - وجود دارد، همچنین بین رضایت زناشویی و صمیمیت رابطه مثبت معنی دار - r=./564 - وجود دارد. و همچنین نتایج حاصل از تحلیل همبستگی چند گانه نیز حاکی از وجود رابطه چند گانه میان بخشودگی و رضایت زناشویی با صمیمیت بود . سطح معنی داری فرضیه ها در تحقیق حاضر 0/001 در نظر گرفته شده است.

مقدمه:

خانواده را موسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشویی زن و مرد است . از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل های سالم و سازنده میان انسان ها و برقرار بودن عشق به همنوع و ابراز صمیمیت و همدلی به یکدیگر است . خانواده محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی است و داشتن آگاهی از نیازهای زیستی و روانی و شناخت چگونگی ارضاء آنها و تجهیز شدن به تکنیک های شناخت تمایلات زیستی و روانی ضرورتی انکار ناپذیر می باشد .

رضایت یک فرد از زندگی زناشویی به منزله رضایت وی از خانواده محسوب می شود و رضایت از خانواده به مفهوم رضایت از زندگی بوده و در نتیجه تسهیل در امر رشد و تعالی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه خواهد شد - عدالتی و ردزوان1، . - 2010 صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف می شود . اینگونه تعاریف مبتنی بر خویشتن حاکی از آن است که فرد به درجه ای از رشد فردی دست یابد تا بتواند با دیگران رابطه صمیمانه برقرار کند . صمیمیت را می توان به عنوان توانایی "شناخت خود" در حضور دیگران دانست که خودآگاهی و رشد هویت، برای ظرفیت قابلیت شخص در جهت صم یمیت، بسیار ضروری است.

مفهوم پردازی رایج از صمیمیت، سطح نزدیکی به همسر، به اشتراک گذاری ارزش ها و ایده ها، فعالیت های مشترک، روابط جنسی، شناخت از یکدیگر و رفتارهای عاطفی نظیر نوازش کردن است . فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می کند قادر است خود را به شیوه مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل مؤثرتری به شریک و همسر خود ابراز کند . رضایت زناشویی می تواند در زوج هایی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، بیشتر باشد یا به عبارتی، زوج هایی که صمیمیت بالاتری دارند ممکن است قابلیت بیشتری در مواجهه با مشکلات و تغییرات مربوط به رابطه خود، داشته باشند و در نتیجه رضایت زناشویی بالاتری را تجربه کنند - پاتریک2 ، سلز5، گیوردانو6 و فولراد7،. - 2007

در روابط زناشویی عوامل متعددی باعث صمیمیت بین زوجین می شود . رضایت زناشویی یکی از مهمترین عوامل موثر در به وجود آمدن روابط صمیمانه بین زوج ها است. رضایت زناشویی3 یک ارزیابی کلی از وضعیت رابطه زناشویی یا رابطه عاشقانه کنونی فرد است . رضایت زناشویی می تواند انعکاسی از میزان شادی افراد از روابط زناشویی و یا ترکیبی از خشنود بودن بواسطه بسیاری از عوامل مختص رابطه زناشویی باشد . می توان رضایت زناشویی را به عنوان یک موقعیت روان شناختی در نظر گرفت که خود به خود بوجود نمی آید بلکه مستلزم تلاش هر دو زوج است. به ویژه در سال های اولیه، رضایت زناشویی بسیار بی ثبات است و روابط در معرض بیشترین خطر قرار دارند - احمدی، نبی پور، کیمیایی و افضلی،. - 2010

رضایت زناشویی به شادی و لذت از روابط میان زوج ها مرتبط است . رضایت زناشویی به معنای داشتن احساس مطلوب از ازدواج است. کاپلان و مادوکس - 2002 - 4 بیان می کنند که رضایت زناشویی یک تجربه شخصی در ازدواج است . که تنها توسط خود فرد در پاسخ به میزان لذت رابطه زناشویی قابل ارزیابی است. آنها باور دارند که رضایت زناشویی به انتظارات افراد بستگی دارد. برای چندین دهه است که رضایت زناشویی مورد مطالعه قرار می گیرد .

محققان به هنگام مطالعه رضایت زناشویی در طول دوران ازدواج دریافتند که تمایل به پیروی از مسیر u شکل دارد. در طی مراحل اولیه ازدواج، رضایت زناشویی افزایش می یابد و در طی 10 تا 20 سال بعد رو به کاهش می گذارد و بعد از این که فرزندان خانه را ترک می کنند، زوجین مجال بیشتری برای تقویت رابطه زناشویی و صمیمیت بیشتر می یابند. تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش اولیه در میزان رضایت زناشویی Uشکل بودن این روند را ثابت کرده اند اما پاسخ هایی محکمی در زمینه ایت تغییر ارائه نداده اند .

این کاهش میزان رضایت زناشویی غالبا به افزایش استرس  1  در طول این دوران - اواسط دوران زناشویی - مرتبط است،  استرس هایی چون کنارآمدن با رسیدن فرزند ان به سن جوانی، مراقبت از   والدین سالخورده، احساس پوچی، مسائل مالی و بازنشستگی - هابر2،ناوارو3،مبل4ومام. - 2010 5  یکی دیگر از عواملی که می تواند بر  صمیمیت زوجین موثر باشد بخشش و گذشت  بیشتر هر یک از زوج ها می باشد.            

بخشودگی به شکل های مختلفی تعریف شده است . در یکی از معتبرترین تعاریف بخشودگی به عنوان، تغییر میان فردی    6 و     اجتماعی مثبت در مقابل خطایی که در حوزه میان فردی قرار دارد، بیان شده است     - آلمند 7، امبرگ 8، زیمپریچ 9 و فینچام ،  2007،   فینچام10، هال11 و بیچ12، 2006؛ لیچ13 و لارک14،2004 و ورتینگتون15 ، . - 2005    این تعریف به تغییراتی اطلاق می شود که می  تواند تنها در برگیرنده کاهش احساسات منفی همراه با افزایش احساسات مثبت باشد    . در هر صورت این تغییر یک تغییر مثبت اجتماعی است که هدفش ایجاد تعاملات اجتماعی مثبت تر است .

 بخشودگی به معنای لزوم بازگشت به رابطه قبلی با فرد خطاک    ار  نیست بلکه بدین معناست که فرد خطاکار باید به میزانی از تغییر دست یابد تا مورد بخشودگی قرار گیرد - باکوس16،. - 2009    پژوهش ها حاکی از آن هستند که بخشودگی با کیفیت بالای رابطه زناشویی همراه است . هنگامی که فرد قادر به بخشش باشد، رابطه میان هتک حرمت و کیفیت رابطه زناشویی و رضایت زناشویی ضعیف تعدیل می شود.

ماگیار - 2001 - 17 دریافت افرادی که همسر خود را بخشیده اند رابطه زناشویی خود را مقدس تر از گذشته ارزیابی می کنند. هتک حرمت می تواند تأثیرات منفی بر روابط و رضایت زناشویی و همچنین بر فرد و خانواده داشته باشد . توانایی بخشش همسر می تواند به عامل پابرجایی رابطه و افزایش رضایت زناشویی منجر گردد - باکوس،. - 2009 از طرفی صمیمیت نیز نقش بسیار حیاتی در میزان رضایت زناشویی ایفا می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید