بخشی از مقاله

چکیده

خانواده مهم ترین رکن جامعه است که ثبات آن مستلزم تعهد زوجین به یکدیگر است. همچنین صمیمیت زناشویی به دلیل آنکه با ارتباط بهتر، شادتر بودن و رفتار سازنده تر در طی مشکلات در ارتباط است، یک مفهوم بسیار مهم در روابط زناشویی محسوب میشود، به همین دلیل بررسی عواملی که در صمیمیت زناشویی نقش دارند نیز اهمیت اساسی پیدا میکند. این پژوهش با هدف تعیین رابطه رضایت جنسی با صمیمیت زناشویی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارمندان متاهل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شهر تهران که در سال 1395 مشغول به کار بودند. به روش نمونه گیری تصادفی و براساس جدول مورگان از 1000 نفر جامعه آماری تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای رضایت جنسی و صمیمیت زناشویی استفاده شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون های آماری پارامتریک همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مقادیر همبستگی بین رضایت جنسی صمیمیت زناشویی زوجین از نظر آماری معنی دار است - >p - . 0/01و متغیر رضایت جنسی هم به صورت مثبت و معنادار - = t 2/76 -، 001/0>P - صمیمیت زناشویی را پیش بینی می کند. بنابراین فرضیه پژوهش تأیید میگردد و نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که صمیمیت زناشویی ی با رضایت جنسی در ارتباطند.

کلیدواژه: رضایت جنسی، صمیمیت زناشویی. کارکنان

.1 مقدمه

بررسی ها نشان داده اند که ازدواج موفق غالبا با صمیمیت همراه است - فوورز1، 2001، بلکسلی2، 1995، به نقل از شلتون و گوردون 3، - 2008 و صمیمیت برای اکثر روابط یکی از مهمترین منابع عدم رضایتمندی به شمار میرود. بسیاری از صاحب نظران از صمیمیت به عنوان بخشی مهم از عشق یاد کرده اند و معتقدند صمیمیت در برگیرنده تعهد - میزان قصد و علاقه ای که یک شخص به آن اندازه تمایل به ماندن در رابطه دارد و خواستار حفظ آن است - - هاروی، - 2005 و اشتیاق است - جانسن و ویفن4، . - 2003 همانگونه که ازدواج یک رابطه ای صمیمانه، اختیاری، همراه با تعهد و در حال دگرگونی است. "روابط زوجی" نیز ویژگی هایی دارند، رابطه زوج، گذشته، حال و آینده ای دارد که تمرکز افراطی بر هیچ یک از این مقاطع زمانی صحیح نیست. رابطه زوج مستلزم ایجاد تعادل میان ثبات و پویایی است و قرار گرفتن در رابطه ی زوجی مستلزم حمایت دو جانبه میباشد.

رابطه زوج مستلزم این است که هر عضو بتواند ضمن حفظ فردیت، مکملیت را نیز به رابطه هدیه کند - نظری، . - 1386معمولاً پس از ازدواج رابطهها نزدیکتر، گرمتر و صمیمیتر میشود. به طوری که "من" و " تو" به " ما" تبدیل میشود. اتحادی بین جسم و روح برقرار میگردد که لذت زندگی را بیشتر از قبل میسازد و این چنین است که ازدواج به پدیدهای در جهت تعالی و تکامل جسم و روح تبدیل میگردد. با ازدواج میل زن و مرد به نزدیکی روحی و جسمی برآورده میشود. ارتباط بدنی و لمسی - نه به طور لزوم جنسی - ، شکل ظاهری محبت و توجه است که در کنار نیازهای روانی- عاطفی معنا ومفهوم پیدا میکند. در حقیقت ارتباط روانی و عاطفی پیش نیاز و لازمه ارتباط جنسی است.

در این میان عاطفه، مهر و محبت و صمیمیت نقش مهمی را ایفا میکند. وقتی میان زن و شوهر دوست داشتن واقعی شکل میگیرد، عاطفه، محبت و صمیمیت شروع به رشد میکنند و هر دو نفر با گذشت زمان وضعیت روحی بهتری پیدا میکنند . به طور کلی میتوان گفت سایر جنبه های عاطفی یعنی ارتباط کلامی، چشمی و ارتباط بدنی خوب و کافی، میتواند صمیمیت بالایی را در رابطه زناشویی زوجها ایجاد نماید. وقتی صمیمیت در روابط بین همسران برقرار گردید رابطه زناشویی میتواند فوق العاده موثر، لذت بخش و جالب باشد و این مستلزم آن است که همسران همواره در ایجاد صمیمیت بکوشند - اسماعیل بیگی و غلامرضایی، . - 1388

راپسون1987 - 1، نقل از بائومیستر2، - 2007 سه سطح از صمیمیت را توصیف نموده است: صمیمیت عاطفی: آشکارسازی عمیق احساسات برای همسر صمیمیت شناختی: بی پرده گویی افکار درونی. صمیمیت رفتاری: مجاورت و نزدیکی زوجین و اختصاص دادن وقت برای یکدیگر.باگاروزی - 2001 - صمیمیت را شامل 9 بعد صمیمیت هیجانی، روان شناختی، عقلانی، جنسی، جسمانی، معنوی، زیباشناختی، اجتماعی، تفریحی و زمانی میداند. شدت صمیمیت و ابعاد نه گانه آن در هر فرد، متفاوت از فرد دیگر است. در این میان صمیمیت جنسی3 موضوعی پیچیده است که نیاز به توجه ویژه ای دارد؛ زیرا رضایتمندی در این زمینه بر جنبه های دیگر روابط همسران اثر میگذارد.

صمیمیت جنسی شامل در میان گذاشتن تجارب عاشقانه با یکدیگر، نیاز به تماس بدنی، آمیزش جنسی و روابطی میشود که برای برانگیختن، تحریک و رضایت جنسی طرحریزی میشود. مشاوران در طول سالها کار با مراجعان متوجه گردیدهاند که صمیمیت جنسی بیشترین حساسیت و در عین حال بیشترین مشکلات را برای زوجها به ارمغان میآورد. اگر همسران نسبت به تفاوتهای خود در تقاضاهای جنسی و تمایلات مختلفشان در آمیزش جنسی آگاهی داشته باشند میتوانند قبل از آن که ارتباطشان دچار مشکل گردد آن را مورد درمان قرار دهند. برعکس اگر همسران به صمیمیت جنسی خود آگاه نباشند باید شاهد برون ریزی مشکلات باشند.

رابطه زناشویی که بر اساس صمیمیت جنسی شکل میگیرد، نسبت به یک رابطه زناشویی خالی از صمیمیت، ارزش روانی و معنوی بیشتری دارد. به طوری که در حالت اول زن و مرد از نظر جسمی و روانی به طور کامل ارضا میشوند و در نتیجه شاداب تر، جذابتر، کارآمدتر و موثرتر خواهند بود - اسماعیل بیگی و غلامرضایی، . - 1388 برای بسیاری از زوجها ارتباط جنسی زمانی اتفاق میافتد که قادر باشند ارتباط لطیفتر و ظریفتری را با یکدیگر برقرار کنند و نیازهای دلبستگیشان را پاسخ گویند. روابط جنسی جزیی از روابط عاشقانه بین همسران است و پیوندهای عاشقانه و صمیمیت و رضایت از رابطه جنسی عوامل کلیدی در دلبستگی همسران هستند. نارضایتی از رابطه جنسی، میتواند به مشکلات عمیق در روابط همسران و ایجاد تنفر از همسر، دلخوری، حسادت، رقابت، حس انتقام گیری احساس تحقیر، احساس عدم اعتماد به نفس و نظایر آنها منجر شود . این مسایل توسط تنشها و اختلافات، تقویت شده یا در قالب آنها تجلی و بروز مییابد و به تدریج شکاف بین همسران را عمیقتر میسازد - کریستوفر و اسپرچر4، . - 2000

به نظر اغلب مشاوران زناشویی، هر چه عمر زندگی زناشویی بیشتر میشود میزان ارضای متقابل کاهش مییابد. در حالی که بر حسب طول عمر زندگی زناشویی میزان رضایت طرفین باید افزایش یابد. بایستی شادابی و سرزندگی در زندگی مشترک زوجها رشد کند. همانطور که زوجین بعد از ازدواج باید از نظر جسمی و روانی وضعیت بهتر و مناسب تری داشته باشند، در رابطه زناشویی نیز با گذشت زمان و تا وقتی که از نظر فیزیولوژی و جسمی مشکلی وجود نداشته باشد، رابطه جنسی باید بهتر، زیباتر و عاشقانهتر صورت گیرد، به طوری که دلبستگی مرد و زن نسبت به همدیگر و نسبت به کانون گرم خانواده بیشتر شود. البته طبیعی است که با گذشت زمان تعداد دفعات رابطه کاهش مییابد. اما مهم، توجه به محتوای این رابطهها، علی رغم تعداد کم آنهاست. توجه به روابط عاشقانه و روابط عاطفی و جسمی در زندگی مشترک گامی در جهت رسیدن به صمیمیت جنسی در رابطه زناشویی است - اسماعیل بیگی و غلامرضایی، . - 1388

.2 روش پژوهش

پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری، کلیه کارمندان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان شهر تهران بودند که در سال -95 مشغول به کار میباشند.تعداد افراد در کل جامعه مورد مطالعه 1000 نفر می باشد لازم به ذکر است افراد نمونه در این پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. نمونه تحقیق شامل 306 شاغل متاهل می باشد.برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد.در این پژوهش ریزش رخ داده است تعداد پرسشنامه تحلیل شده 260 بود. شاخص رضایت جنسی1 در سال 1981 توسط هادسون، هاریسون و کروسکاپ2 تدوین گردید. این پرسشنامه حاوی 54 سوال بود که با مقیاس 5 درجهای لیکرت - هرگز 1 = ، بندرت 2= ، گاهی اوقات3=، بیشتر اوقات 4 = ، همیشه - 5 = درجه بندی شده است و رضایت جنسی را در دو بعد رضایت فیزیکی و رضایت جنسی ارزیابی مینماید.

بعد رضایت فیزیکی شامل رفتارها و تمایلات جنسی و بعد هیجانی در بر گیرنده صمیمیت و کیفیت روابط جنسی است. هادسون و همکاران معتقداند که ISS رضایت جنسی را از طریق درجه3، شدت4 و وسعت 5 در مؤلفههای جنسی میسنجد. این ابزار درجه اختلال و یا نارضایتی جنسی ارزیابی شده توسط مراجع از همسر یا شریک جنسی را میسنجد و خصوصاً به این دلیل انتخاب گردید که بر روی ارتباطات تمرکز دارد. برخی از سوالات بصورت مستقیم و برخی دیگر نیز بصورت معکوس نمره گذاری میگردند. حداقل نمره آزمودنی در این مقیاس 54 و حداکثر 270 و خط برش 108 میباشد - به نقل از هنرپروران، . - 1389 ثبات درونی6 اندازه گیری شده بوسیله ضریب آلفای کرونباخ 0/92 با خطای استاندارد 3/27 بدست آمده است.

بنابراین مقیاس از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار است. روایی همگرایی - افتراقی7 نیز نشان داد که مقیاس پیوستگی معنیداری با مقیاسهایی که به منظور اندازه گیری سازههای مشابه طراحی شدهاند، دارد - چاریس، . - 2005 ضریب همبستگی این مقیاس با پرسشنامه رضایت زناشویی 0/86 بدست آمده است - به نقل از کوپاچ8 و متز، . - 2001پرسشنامهی صمیمیت زناشویی باگاروزی: پرسشنامهی صمیمیت زناشویی باگاروزی، یک ابزار 44 سؤالی است که برای سنجش ابعاد صمیمیت زناشویی - صمیمیت عاطفی، صمیمت روانشناختی، صمیمت عقلانی، صمیمت جنسی، صمیمت بدنی، صمیمت معنوی، صمیمت زیباشناختی، صمیمت اجتماعی- تفریحی - استفاده میشود.

برای تعیین روایی محتوی و صوری، این پرسشنامه در اختیار 15 نفر از اساتید مشاوره و 15 زن و شوهر قرار گرفت. آنان نظر اصلاحی خود را ارائه نمودند و روایی محتویی آن را تأیید کردند. سپس اصلاح نهایی پرسشنامه بر روی 30 زن و شوهر اجرا شد. ضریب پایایی کل با روش کرونباخ 0/93 بهدست آمد - اعتمادی، نوابینژاد، احمدی، فرزاد، . - 1385 دراین پرسشنامه برای هریک از ابعاد صمیمیت به جز بعد معنوی که 6 سؤال دارد 5 سوال جهت ارزیابی در نظر گرفته شده است و در یک طیف 10 گزینهای از - 1ابداَ این نیاز در من وجود ندارد - تا - 10کاملاً این نیاز در من قوی است - درجهبندی شده است. برای هشت بعد صمیمیت نمرات عددی محاسبه شده که با جمع نمرات هر بعد نمره صمیمیت

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید