بخشی از مقاله

چکیده

درباره علل افزایش بزهکاري در روزگار کنونی؛ عقاید مختلفی وجود دارد به همان اندازه انسان به سمت توسعه پیشرفت حرکت می کند و از معنویت دور می شود، به همان اندازه حرکت کودکان از جمله کودکانی که در محیط پر از ترس واضطراب رشد کردن به سمت بزهکاري و جنایت رشد و از احساس ارامش روحی روانی کمک زمانی که بچه هاي در محیط متشنج رشد کند حرکت به سوي بزهکاري و جنایت هدایت میشود کودکانی که از محیط خانواده ترد شده اند بیشتر در معرض جرم و جنایت قرار میگیرد البته جنسیت در این امر تاثیر دارد.

کلیدواژگان: اضطراب دوران کودکی2 ، خودنمایی3 ، بزهکاري4

مقدمه

افزایش روند بزهکاري در ابعاد گوناگون در میان نوجوانان و جوانان، توجه کارشناسان رشتههاي علوم انسانی را به خود جلب کرده است. در این مقاله، علل پیدایش این معضل اجتماعی و عواملی که میتواند زمینهساز آن باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. اگر خانواده به عنوان اولین محیطی که فرد در آن رشد و نمو مییابد،انسان موجودي است که در اجتماع بدنیا می آید و همین دنیا آمدن یعنی با چند نفر زیستن و اجتماعی شدن. او ارزشها، ملاکها و رفتارها را یاد می گیرد و این روند برایش مزایایی دارد، لیکن نکته مهم اینجاست که این روند همیشه ارمغان آور نیست. ارتباطات، محیط، فرهنگ، خانواده و ... همه دست به دست هم داده و چرخه اي ایجاد می کند که بصورت اختلال در شخصیت خودنمایی می کند. شهرستان گرگان داراي 41 بزهکار می باشد که از روش در دسترس استفاده می کنیم و پرشسنامه در اختیار آنها قرارمیگیرد و بعد از پرکردن پرشسنامه داده از روش همبستگی بدست می آوریم.

بزهکاری

بزهکاري عبارت است از هرگونه عمل یا رقتار نوجوانان که مغایر با قانون باشد اثر سامانه هاي قضایی طرز عمل هاي خاصی را براي برخورد با نوجوانان بزهکار تجویز می کنند که مراکز اصلاح تربیت جزئی از ان هاست نظریات مختلفی درباره علل بزهکاري و جرم وجود دارد که هریک در سبب شناسی ان نقش مهمی را ایفا می کند بزهکاري نوجوانان موضوع عمده اي است که توجه خاصی را در رسانه هاي خبري و علوم مختلف به خود جلب نموده است سطح و نوع جرائم و بزهکاري هایی که نوجوانان انجام می دهند شاخصی کلی از حالت کلی اخلاقیات ، قانون و نظم در جامعه است و به همین خاطر جرائم نوجوانان می تواند منبع هراس اخلاقی باشد - ایدي و مولی ، - 2003

بزهکاري و جرائم مربوط عموماً در سنین 15تا 25 سالگی رخ می دهد . ونوجوانان بزهکار کسی است که به طور مداوم مرتکب جرائم مختلف می شود. . - والک لیت ، - 2003در دوران کودکی بزرگترین ترس کودك جدا شدن از مادر است که براي بقا به طور غریزي در او به وجود میآید؛ بهگونهاي که در نوزاد هفتماهه ترس از چهره ناشناس و غریبه پدید میآید و به دنبال آن در صورت شکلگیري دلبستگی ناایمن اضطراب جدایی به وجود خواهد آمد. ترسهاي دوران کودکی به نوعی واکنش به محیط اطراف و کمبود امنیت در آن است.طی دوران رشد ما شاهد ترسهاي مختلفی از جمله ترس از صداي بلند و اشیاي تیره در کودکان زیر یک سال و ترس از تاریکی، حیوانات، هیولا، ارواح و... در کودکان بزرگتر خواهیم بود که قابل انتظار و اغماض خواهند بود زیرا گذرا هستند و برخورد صحیح با آن از بین رفتن آنها را امکانپذیر میکند.

چنانچه ترسهاي طبیعی ادامه پیدا کرده و شدت یابد، با علایمی چون اختلال در خواب، پرخاشگري، ناخن جویدن، شبادراري و لکنت زبان مواجه خواهیم شد که زندگی روزانه کودك را دچار اختلال میکند و در این زمان مراجعه به روانشناس کودك الزامی بوده و در صورت عدم رسیدگی به موقع به وخامت آن افزوده خواهد شد و عملکرد کودك را در بزرگسالی در حوزههاي تحصیلی و شغلی و خانوادگی دچار خدشه میکند.تقریبا پنجدرصد از کودکان ملاكهاي تشخیصی یک اختلال اضطرابی را در طول دوران کودکی خود تجربه میکنند و از شایعترین اضطرابها در کودکان میتوان به اضطراب جدایی اشاره کرد که در کودکان 2/8 درصد و در نوجوانان حدود هشتدرصد است.

اگر بخواهیم عوامل تاثیرگذار در به وجود آمدن اضطرابهاي کودکان را دستهبندي کنیم، میتوانیم به عوامل فردي، خانوادگی و اجتماعی اشاره کنیم؛ از عوامل فردي سرشت ذاتی کودك و آنچه از والدین خود در ژنهایش ذخیره کرده است و بیماري صعبالعلاج و مزمن که گاهی از آغاز تولد درگیرش ساخته است نقش بسیار پررنگی را به خود اختصاص میدهد.خانواده اولین محیط اجتماعی است که کودك تجربه میکند و در ایجاد اضطرابهاي کودك سهم بسیار زیادي دارد؛ نزاع و کشمکش والدین، بیماري سخت و طولانی والدین، جداییهاي موقت و طولانیمدت از والدین، جدایی و طلاق والدین، مرگ یکی از نزدیکان، سختگیري و تضادهاي انضباطی والدین و تولد نوزاد جدید، اعمال فشار براي بهترین و کامل بودن در زمینههاي مختلف و سبک تربیتی مستبدانه والدین که جایی براي اظهارنظر فرزندان باقی نمیگذارد، از عوامل مهم ایجاد استرس کودکان در خانواده است.

زمانی که کودك رفتن به مهدکودك را آغاز میکند با اجتماع بزرگتري از انسانها وارد مناسبات اجتماعی میشود و محیط اجتماعی دیگري را تجربه میکند.در این زمان تعدادي از کودکان که هنگام جدایی دچار اضطراب جدایی میشوند، در واقع نگران آسیب دیدن والدین یا خودش، از دست دادن والدین یا رخ دادن حادثهاي ناگوار و اتفاقی ناخواسته میشوند. چنین کودکی در مقابل هر واقعهاي مانند تنها خوابیدن، تنها ماندن در منزل و رفتن به مهدکودك که منجر به جدایی او از والدین میشود، مقاومت نشان میدهد. اضطراب جدایی در اولین روز مدرسه نیز ممکن است رخ دهد.

در محیط اجتماعی مدرسه نیز معلم سختگیر و تنبیهگر، وجود فردي آزاردهنده در مدرسه، مشکلات دوستیابی، اختلالات یادگیري شناخته نشده و حتی تغییر مدرسه کودك ممکن است باعث شکلگیري اضطرابهاي جدیدي در وي شود.مسایلی چون تغییر محل زندگی و جدا شدن از دوستان قدیمی نیز میتواند در به وجود آمدن و ماندگار شدن اضطراب در کودك نقش داشته باشند. از آنجا که اضطراب عامل بازدارندهاي است که سرزندگی و خلاقیت را از کودکان میگیرد؛ توجه والدین به عوامل زمینهساز اضطراب در کودکان از اهمیت بسزایی برخوردار است. باز هم همراه ما شوید تا درباره علایم اضطراب در کودکان به دانشافزایی خود ادامه دهیم.. - سلامت نیوز ، - 1395

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید