بخشی از مقاله

چکیده

اهداف:هدف از انجام این پژوهش ، تعیین بررسی اغذیه حلال، در سلامتی انسان در جامعه امروزی ایران از منظر قرآن واسلام می باشد. بیماری تمدن جدید را فشار روانی نام نهاده اند. اسلام وجود آدمی را متشکل از دو بعد روانی - غیر مادی و جسمانی،مادی - معرفی می کند و سلامت هر یک را در گرو سلامت دیگری و متأثر از آن می داند .یکی از مباحث مطرح در بحث علم و دین، استخدام علوم در فهم اشارات علمی قرآن است. قرآن به عنوان کتاب راهنما و دستورالعمل زندگی بشر راهکارهایی را برای تأمین بهداشت روانی ارائه داده است که عبارتند از: اغذیه حلال :در متون دینی مسلمانان و کتاب قرآن به احادیث و آیات متعددی مرتبط با غذای حلال، ا شاره و تأکید شده که غذای حرام در جسم و روح انسان تأثیر سوء دارد.

اساس کار:راهکارهای شناختی :آموزه های اسلام با تغییر و اصلاح شناخت و تفکر نسبت به جهان و تبدیل جهان بینی بشر به جهان بینی الهی، بر نگرش انسان به مسائل زندگی و رفتار، عواطف و احساسات شخص تأثیر گذاشت که ایمان و توکل به خدا، رضا، مثبت اندیشی، امیدواری به زندگی، الگو قرار دادن پیامبر - ص - و اولیای الهی، اعتقاد به معاد از نتایج آن می باشد.

راهکارهای رفتاری : اصلاح و هدایت تفکر به سمت جهان بینی الهی باعث اصلاح رفتار شخص می گردد که این رفتارهای صحیح در خانواده، روابط بین فردی، روابط اقتصادی می تواند بهداشت روانی افراد را تأمین نماید روش پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای مانند پایان نامه ها، کتب، مقالات، مجلات، نشریه ها و نمایه های نوشته شده در این زمینه، سعی شده است با استفاده از این روش مبانی نظری درباره متغیر های اصلی پژوهش جمع آوری شد.

نتایج : تحقیق حاضر نشان داد:یاد خدا - و الا بذکر االله تطمئن القلوب - بر سلامت جسمانی و روانی و مقابله با فشارهای محیطی مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، افکار خودکشی و افت تحصیلی، ارتباطات بین فردی و مصرف مواد مخدر تأثیر مثبتی دارد.

مقدمه

در عصر حاضر، هر چند انسان ها به پیشرفت های علمی و مادی بیشتری نسبت به قرن های گذشته دست یافته و ابزار کامل تری را برای تسلط بر طبیعت فراهم آورده اند، ولی در دنیای درون خود احساس نگرانی و اضطراب می کنند. درحقیقت، می توان گفت میان آسایش بشر و آرامش او رابطه معکوسی به وجود آمده است. جمعیت ، طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی در سال 14،%2008دنیا در معرض ابتلا به یکی از اختلالات روانی هستند.

- WHO ، - 2011 اضطراب وافسردگی از متداول ترین و شایع ترین مشکلات افراد به خصوص جوانان وبزر گسالان به شمار می روند - جانسون،. - 2002 گزارش های علمی نشان می دهد که درحدود 330 میلیون نفر از افسردگی، عدم اعتماد به نفس کافی، عزت نفس پایین و عدم احساس کنترل در زندگی رنج می برند - , ,حاتمی،مجلسی،اتکار،اردبیلی ،. - 2006 این مشکلات موجب فرسوده شدن و کم شدن احساس قدرت و مهارت و تسلط بر زندگی می شود اما با به کار بردن برخی از روش ها می توان تا از اثراتمخرب آن کاست .یکی از مکانیسم های موثر مقابله ای مذهب و باور های مذهبی است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که مذهب و باور های مذهبی برای افراد جامعه سلامت و امنیت را به ارمغان می آورد - شهبازی،. - 1390 همچنین - ژاکلین،استولی هارولد، - 1997 اظهار نمود که باور های مذهبی نقش مهمی در زندگی افراد دارد و با سلامتی و رضایت از زندگی ارتباط دارد . با شکوه ترین جلوه های دین اسلام، کتاب آسمانی آن، قرآن کریم می باشد.قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت می باشد واین» در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان به سوی کمال است - قران کریم اسرائ ،. - 9کسانی «... قرآن به راهی هدایت می کند که مستقیم ترین راه هاست که با قرآن مأنوسند به کمک قرآن حق را از باطل تشخیص می دهند.

دریای بی کران معرفت ،مایه خرمی دلها - نهج البلاغه به نقل از شیروانی ،. - 2009 - شیروانی،. - 2009 و یگانه عامل توانگری است - شیروانی ،. - 2009 عامل اصلی هدایت گر و تربیت کننده افراد و جوامع بشری به سوی کمال و نیل به ارزش های اخلاقی و انسانی است .از این رو انس با قرآن عاملی مهم واثرگذار است .انس در لغت، معنایی مقابل وحشت دارد و انس انسان به چیزی، بدین معناست که از آن، هیچ وحشت و اضطرابی ندارد و همراه با آن به آرامش می رسد وانسانِ کمال طلب، فقط به امور مادی بسنده نمی کند و به سوی هدف های والاتری گام بر می دارد .برای بهره مندی وانس با قرآن مراحلی از جمله موارد زیر وجود دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید