بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با عنوان بررسی رابطه تعهد سازمانی با ویژگی شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان در سال 1394 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از حیث هدف کاربردی است و جامعه آماری پژوهش شامل مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان در سال 1394 است. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه دو بخشی، با مجموع 84 سوال و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده شده است.

ضریب پایایی بدست آمده با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سنجش ویژگی های شخصیتی مدیران 0/903 و برای پرسشنامه تعهد سازمانی 0/957 و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار"" spss 21 انجام پذیرفته است. نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که باتوجه به ضریب همبستگی میان دو متغیر تعهد سازمانی و ویژگیهای شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان ، بین این دو متغیر رابطه معنی داری وجود دارد و در انتخاب مدیران پرستاری باید مولفه های ویژگی شخصیتی نظیر برون گرایی،همسازی، تجربه پذیری و وظیفه شناسی در نظر گرفته شود تا تعهد کاری افزایش یابد و ارائه خدمات بیمارستانی بهبود یابد .

مقدمه

یکی از مفاهیم کلیدی که امروزه در سازمان ها از آن یاد می شود تعهد سازمانی است که منعکس کننده نگرشی افراد نسبت به ارزش ها و اهداف سازمانی می باشد. تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سالهای گذشته مورد علاقه بسیاری از محققان رشته های رفتار سازمانی بوده است. متخصصان منابع انسانی و دانشگاهیان به بررسی تعهد سازمانی علاقه مند هستند چرا که تعهدسازمانی با پیامدهای سازمانی مطلوبی همچون کاهش غیبت، کاهش جابجایی و بهبود عملکرد شغلی رابطه دارد - جعفری و همکاران،. - 1390 از جمله عوامل مرتبط با تعهد سازمانی ویژگی های شخصیتی افراد و بویژه مدیران است.

از آنجا که ویژگی های شخصیتی افراد به عنوان عواملی برای تعیین رفتار آنان عمل می کنند، می توان با شناسایی این ویژگی ها و بررسی رابطه آنها با تعهد افراد برای پیش بینی رفتار کارکنان و ارتقاء سطح تعهد سازمانی افراد چارچوبی به دست آورد. هم چنین آگاهی از شخصیت افراد می تواند به مدیریت سازمان کمک کند تا افراد واجد شرایط را در پست های مختلف سازمان بگمارد که این کار به نوبه خود باعث افزایش تعهد سازمانی افراد و افزایش کارآیی سازمان خواهد شد - حیدری و همکاران،. - 1389 همچنین از جمله عوامل مهمی که موجب افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمانی و افزایش تعهد سازمانی کارکنان میشود، عوامل شخصیتی کارکنان و به ویژه مدیران سازمان است - شریفی و همکاران، . - 1389 شخصیت، به ویژگیهای بیرونی و قابل مشاهده فرد اشاره دارد.

پس شخصیت هر فرد ، در قالب تأثیری که بر دیگران میگذارد، تعریف می-شود - نیکوکار،1392 - .با پیچیده تر شدن شرایط سازمانها در جوامع امروزی ، به طور حتم نقش سازمان ها در جهت برآورده شدن انتظارات افراد جامعه حساس تر و با اهمیت تر شده است - فردوسی و همکاران،. - 1391 در این میان سازمان های بهداشتی درمانی به دلیل اهمیت وظیفه ای که در زمینه پیشگیری ، مراقبت و درمان برعهده دارند از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار می باشند - هادی زاده طلاساز و همکاران،. - 1393 خدمات بیمارستانی به گونه ای است که جهت بیشترین کارآیی و اثربخشی ، کارکنان باید علاوه بر دارا بودن تخصص و مهارت ، با علاقمندی و تعهد کار کنند - قاسمیانی و همکاران ،. - 1390 با توجه به اهمیت جایگاه مدیران پرستاری در بیمارستان ها و همچنین نقش تعهد سازمانی و شخصیت مدیران در عملکرد سازمان، پژوهش حاضر به بررسی رابطه تعهد سازمانی با ویژگی شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان در سال 1394 پرداخته است.

سوالات پژوهش

-1 آیا بین تعهد سازمانی و ویژگی شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان رابطه وجود دارد؟ -2 تعهد سازمانی مدیران پرستاری چه میزان است ؟

-3 میزان روان رنجورخویی مدیران پرستاری چقدر است ؟ -4 میزان برون گرایی مدیران پرستاری چقدر است ؟

-5 میزان تجربه پذیری مدیران پرستاری چقدر است ؟ -6 میزان همسازی مدیران پرستاری چقدر است ؟

-7  میزان وظیفه شناسی مدیران پرستاری چقدر است ؟

روش پژوهش

نوع روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش روش توصیفی - همبستگی است . با توجه به اینکه در این پژوهش، پژوهشگر درصدد تعیین رابطه بین تعهد سازمانی و ویژگی شخصیتی مدیران پرستاری بیمارستان های منتخب استان اصفهان در سال 1394 است،جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل سه رده مدیران پرستاری - مترون، سوپروایزر و سرپرستار - است. تعداد کل جامعه آماری 72نفر - - N=72 می باشدکه بصورت تصادفی ساده و از بطن جامعه مورد نظر انتخاب بر اساس فرمول کوکران تعداد 61 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد.

محیط پژوهش در این مطالعه ، بیمارستانهای منتخب استان اصفهان ، شامل بیمارستان شهدای لنجان ، بیمارستان امام خمینی - ره - فلاورجان ، بیمارستان محمد رسول اله - ص - مبارکه و بیمارستان شهید مطهری فولادشهر در سال 1394 می باشند. برای جمع آوری بخشی از داده ها از روش کتابخانه ای و برای مطالعات میدانی از پرسشنامه استاندارد استفاده شده که پرسشنامه مذکور در دو بخش با مجموع 84 سوال و براساس طیف پنج گزینه ای لیکرت تهیه شده است.

بخش اول شامل 60 سؤال که به ارزیابی ویژگی های شخصیتی مدیران پرداخته و بخش دوم پرسشنامه شامل 24 سوال جهت بررسی وضعیت تعهد سازمانی بوده است. ضریب پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامهها به ترتیب 0/903و 0/957 به دست آمد. در پژوهش حاضر براساس فرضیه های پژوهش درسطح آمار استنباطی، از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف1 - بررسی نرمال بودن - ،ضریب همبستگی پیرسون، آزمونT استفاده شده وتجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماریspss 21 در دوسطح توصیفی و استنباطی انجام گرفته است.

سوابق پژوهش

نتایج بدست آمده از پژوهش برخی محققان در داخل کشورکه با هدف بررسی رابطه میان ابعاد شخصیت و تعهد سازمانی با نقش واسط رضایت شغلی در سطح نیروی انتظامی شهرستان شیروان انجام شده، نشان داد شخصیت اثر مستقیم و مثبتی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی دارد - نادری و همکاران ،. - 1393 نتایج پژوهشی که با عنوان بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و تعهد سازمانی کارکنان در یکی از مراکز انتظامی شهر تهران انجام شد نشان داد بین پنج ویژگی شخصیت وتعهدسازمانی کارکنان ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. و از میان آنها ویژگی شخصیتی دلپذیربودن بالاترین و قوی ترین همبستگی را با تعهدسازمانی کارکنان دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید