بخشی از مقاله

چکیده

هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین جو سازمانی و عملکرد کارکنان می باشد. تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری تشکیل می دهند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی-مورگان 256 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب می شوند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد برگرفته از مدل اچیو - - ACHIEVE با پایایی 0/93 و پرسشنامه جو سازمانی برگرفته از مدل هالپین و کرافت با پایایی 0/87 استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اماری SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری اسپیرمن و پیرسون استفاده شد. پس از تحلیل اطلاعات، تمامی فرضیه های تحقیق تایید شدند.نتایج حاکی از رابطه مثبت و معنی دار بین جو سازمانی و مؤلفه های آن با عملکرد کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری می باشد.

مقدمه

 به سخن فنی جو سازمانی یک مجموعه از خصوصیات در خور اندازه گیری محیطی معین و معلوم است که بر ادراک های گروهی کسانی که در آن محیط زندگی و کار می کنند استوار است و بر انگیزش و رفتار آنان اثر می گذارد. به زبان ساده جو سازمانی یک شیوه اندازه گیری ادراک های کارکنان از احساسی است که از کارکردن در یک پیرامون معین دارند. جو سازمانی یک مجموعه از اوضاع را که حالت های انگیزش گوناگون را بر می انگیزد یا باز می دارد توصیف می کند. با دگرگون کردن جو سازمانی مدیر می تواند بر انگیزش کارکنان اثر بگذارد و به نوبه خود در کارکردن آنان دگرگونی پدید آورد.

خرقانیان - - 1372 بیان می دارد که برداشت و ادراک کارکنان از رفتار مدیران در سازمان، نقش تعیین کننده ای در شکل دهی جو سازمانی دارد.[1] جو سازمانی به تمام محیط داخلی سازمان اشاره دارد. به عبارت دیگر جو سازمانی شامل مجموعه ای از ویژگی هاست که به اعضای سازمان مشاهده شده است که یک سازمان را از سازمان های دیگر مجزا می کند، در طول زمان پایدار است و افراد از آن اثر می پذیرند و هدایت می شوند. با درک و آگاهی از جو سازمان می توان به برخی از عوامل رفتاری و نیز ناهنجاری های رفتاری افراد در سازمان پی برد.[2]

آگاهی از جو سازمانی برای مدیران در هدایت و رهبری سازمان ضروری است. این آگاهی و شناخت در صورتی که به وسیله روش های علمی حاصل شود ضریب اطمینان و دقت تعیین مسائل و مشکلات را در سازمان افزایش می دهد و در نتیجه باعث تصمیم گیری صحیح خواهد شد.]3] جو سازمانی به درک و احساس افراد سازمان از محیط کار خود اشاره دارد.[4] عملکرد اغلب با »تلاش« که اشاره به صرف انرژی دارد یکسان تلقی میشود، اما عملکرد براساس نتایج فعالیتها اندازهگیری میشود.

برای مثال یک دانشجو ممکن است تلاش زیادی را در آماده شدن برای آزمون بکار گیرد اما نمره کمی دریافت کند در این مورد تلاش زیادی صورت گرفته اما عملکرد پایین بوده است. به عقیده بایرز ورو - 2008 - ، عملکرد افراد در یک موقعیت میتواند به عنوان نتیجه ارتباط متقابل بین: الف - تلاش، ب - تواناییها و ج - ادراکات نقش تلقی شود." تلاش"، که از برانگیختگی نشأت میگیرد اشاره به میزان انرژی - فیریکی یا ذهنی - که یک فرد در انجام وظیفه استفاده میکند دارد.

" تواناییها"، ویژگیهای شخصی مورد استفاده درانجام یک شغل هستند و" اداراکات نقش" به مسیرهایی که افراد باور دارند بایستی تلاشهایشان را در جهت انجام شغلشان هدایت کنند، اشاره میکند .[5] عملکرد را ناشی از ویژگیهای شخصی، مهارتها و نظیر آن میدانند. این ویژگیها از طریق رفتار کارکنان به نتایج عینی تبدیل میشوند. در واقع کارکنان تنها در صورتی که دانش، مهارتها، تواناییها و سایر ویژگیهای ضروری برای انجام یک شغل را داشته باشند میتوانند رفتارشان را نشان دهند.

مبانی نظری پژوهش جو سازمانی

در کتاب " درک رفتار انسان در سازمان ها" تالیف " رندی" و همکارانش - - 1985 اشاره شد که جو سازمان مجموعه نسبتا پایداری از ادراک اعضای سازمان درباره ویژگی های فرهنگ سازمان است که این ادراکات به احساس، نگرش و رفتار در محل کار تاثیر می گذارد. در واقع جو سازمان بازتاب های ادراک یک شخصیت از سازمانی است که به آن تعلق دارد. جو مجموعه ای از ویژگی ها و عواملی است که به وسیله کارکنان درباره سازمانشان ادراک می شود که عاملی است تکوین و تکامل اعمال و رفتارشان تلقی می گردد.

فرضیه های فرعی

.1بین علاقه مندی و عملکرد کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.

2.    بین صمیمیت و عملکرد کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.

3.    بین روحیه گروهی و عملکرد کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.

4.    بین تاکید بر تولید و عملکرد کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری رابطه معنی داری وجود دارد.

روش شناسی پژوهش

تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی و به لحاظ روش توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان شعب بانک ملی شهرستان ساری تشکیل می دهند که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی-مورگان 256 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی انتخاب می شوند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد از مدل اچیو - - ACHIEVE با پایایی 0/93 و پرسشنامه جو سازمانی برگرفته از مدل هالپین و کرافت با پایایی 0/87 استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اماری SPSS نسخه 22 و آزمون های آماری اسپیرمن و پیرسون استفاده شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید