بخشی از مقاله

چکیده

دراین تحقیق به تعیین رابطه بین حاشیه نشینی ووقوع جرم وجنایت درشهرستان پلدختردرسال1390-94پرداخته،این موضوع بعنوان یک آسیب اجتماعی حا ئزه اهمیت است. این تحقیق مشتمل بر5 فصل بوده که فصل اول ودوم وسوم بیشتربصورت توصیفی بوده وجنبه توصیفی تحقیق راموردبررسی قرارداده، فصل چهارم به بررسی و تحلیل آماری وپرسشنامه های تحقیق پرداخته شده، روش نمونه گیری بصورت تصادفی ورندم بوده وروش تحقیق تلفیقی ازروش - - ssps21 از نرم افزار های عمدتا"پیمایشی ،میدانی وکتابخانه ای بوده وداده های بدست آمده موردتجزیه وتحلیل قرارگرفته ودرقسمت توصیفی ازجداول وآمارهای فراوانی ،درقسمت استنباطی ازآمارهای ضریب همبستگی پیرسون،آزمون تی تک نمونه ای وآزمون تی برای نمونه های مستقل استفاده شده. جامعه آماری این پژوهش شامل3500نفربوده که پس ازجای گذاری درفرمول کوکران حجم نمونه ای 346 نفری بدست آمده . متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق کنترل اجتماعی ، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، و نهاد خانواده می باشدکه نتایج آزمون فرضیات 4 - فرضیه - نشان می دهد بین کنترل اجتماعی ، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، و نهاد خانواده و وقوع جرم وجنایت رابطه معناداری وجود دارد.

واژگان کلیدی: حاشیه نشینی ،جرم وجنایت ،مهاجرت

مقدمه

پدیده حاشیه نشینی امروزه نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در شهرهای متوسط نیز در کشور ما مشاهده می شود . شهرستان پلدختر بعنوان یکی از شهرستان های استان لرستان با جمعیت حدود80000 نفر در سال 1394 ومساحت 3849 کیلومتر مربع در غرب کشور - جنوب استان لرستان - واقع شده است که دارای مناطق حاشیه نشین واسکان غیر رسمی می باشد.
پدیده حاشیه نشینی در این شهرستان یک معضل جدی بوده که به عنوان یکی از مشکلات شهری از سوی مراجع امنیتی واداری مطرح است . حاشیه نشینی سکونت غیر استاندارد و مهاجرت بی رویه را گسترش داده وبحران حاشیه نشینی در این شهرستان علاوه بر اثرات سوء و مخدوش کردن چهره ومنظر شهر تبعات مهم دیگری از جمله جرم وجنایت ، اعتیاد ، توزیع مواد مخدر ، معظلات ومشکلات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، و امنیتی را در پی داشته وبه طور کلی مردمان مناطق فقیر نشین که به راحتی توان مالی اقامت در درون شهر را ندارند بالاجبار دست به مهاجرت زده و حاشیه نشینی را بر می گزینند.

از دیرباز ثابت شده است که تبهکاری در شهر به نسبت تبهکاری در روستا خیلی بالاتر است. - کسن، - 115 : 1385 مطالعه نواحی و مناطق حاشیه نشینی و سکونت گاه های غیررسمی که از آن تحت عنوان چالش شهری نام می برند، از جمله مباحث و موضوعاتی است که در صدر مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جهان، به ویزه در ممالک در حال توسعه است. حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی ، مسأله ای گذرا و با ابعاد محدود نبوده و توافقی بر بقای باز تولید و بسط آن وجود دارد که حاکی از عدم کفایت راه حل ها و سیاست­های متداول شهری است و رهیافت ها و اقدامات نوینی را می طلبد. - صرافی، - 5 :1381

بیان مسئله

در ایران نیز پیدایش نخستین اجتماعات آلونک نشینی مربوط به سال 1311 در شهر تهران می باشد اما رشد وگسترش اجتماعات آلونک نشین به بعد از کودتای 28 مرداد به خصوص از سال 1335 به این طرف بر می گردد .گسترش تاسیسات شهری و شبکه های ارتباطی و همچنین افزایش درآمد حاصل از نفت موجب رونق شهرها و ایجاد جاذبه های شهری گردید و از سوی دیگر اصلاحات ارضی و مکانیزاسیون دافعه های روستایی را تشدید نمود.

حاشیه نشینی پدیده ای است که در پی وجود یک اقتصاد ناسالم و بیمار در کنار سایر عوامل بر مشکلات شهری افزوده است - ناصر مشهدیزاده - 118,1385 این معضل ، چهره وسیمایی آنها را بد قواره وزشت نشان می دهد.دو گانگی را در جامعه شهری تشدید میکند شیب طبقاتی را دامن می زند و بسیاری مشکلات دیگر - ازجمله جرم وجنایت - را موجب می شود - همان - . حاشیه نشینی در هر شکل خاصی مانندزاغه، آلونک ، در بدترین نقاط شهری در زمین های پست واغلب غیر قابل استفاده و ناهنجار داخل یا کنار شهرها ، در کنار مسیلها و کانال های فاضلاب ، در روی تپه و نقاط جنوبی و.. که گاه از نظر جغرافیای وطبیعی کثیف ترین ومتراکم ترین نقاط شهری هستند مستقر شده واسکان یافته. - مشهدی زاده . - 142,1385

اهدف کلی:

·    رابطه ای بین حاشیه نشینی وابعاد زندگی آنها با ارتکاب به جرم در شهرپلدختر .

اهداف جزئی:

·    رابطه ای بین کنترل اجتماعی افراد در مناطق حاشیه نشین با ارتکاب به جرم آنها در شهرپلدختر .

·    رابطه ای بین پایگاه اقتصادی - اجتماعی افراد در مناطق حاشیه نشین با ارتکاب به جرم آنها در شهرپلدختر .

·    رابطه ای بین نهاد خانواده افراد ساکن در مناطق حاشیه نشین با ارتکاب به جرم آنها در شهرپلدختر

جامعه آماری پژوهش

جامعه تحقیق به جمعیتی گفته می شود که ما قصد مطالعه آن را داریم و بطور کلی پیمایش ما بر آن متمرکز است. بطور کلی دو مجموعه عوامل در تعریف و تعیین حدود جمعیت مهم هستند:

✓    مقتضیات مسأله، چرا که پاسخگویی به هر مسأله معین، انتخاب جمعیتی مناسب و مربوط به آن را ایجاب می کند.

✓    محدودیت های عملی، زیرا دامنه شمول تحقیق متأثر از امکاناتی است که در اختیار محقق قرار دارد - سرایی، - 14:1372 جامعه آماری این تحقیق در شهرستان پلدختر استان لرستان می باشد.

حجم نمونه و روش اندازه گیری آن

از آن جا که بهترین بر آورد ما از ارزش یک جمعیت از نمونه بدست می آید و از سوی دیگر، ما فقط یک نمونه داریم، لذا نتایج تحقیق ممکن است دارای درصدی خطا باشد. فاصله اطمینان اطلاعاتی پیرامون مقدار خطای احتمالی، در اختیار، می گذارد که آن را " خطای نمونه گیری" می نامند - سرایی، - 16:1372 بنابراین مهمترین عامل تعیین کننده حجم نمونه، فاصله اطمینان مورد نیاز برای یافته هاست که معرف دقت برآورد پارامترهای جامعه کل از طریق آمار نمونه هاست و بنابراین هر چه نمونه بزرگتر باشد نتایج، برآورد بهتری از جمعیت مورد دارند و فاصله اطمینان کوچکتر خواهد شد و عنصر مهم دیگر در انتخاب حجم نمونه، تعداد خرده گروه های مورد نیاز برای تحلیل است. هر چقدر تعداد این خرده گروه ها بیشتر باشد، نمونه کل مورد نیاز نیز بزرگتر است. با توجه با نکات ذکر شده در بالا، به منظور تعیین حجم نمونه مورد نیاز برای تحقیق با توجه به جمعیت آماری، حجم نمونه در سطح معناداری 95 درصد و خطای نمونه گیری %5 از فرمول کوکران استفاده شد. - رفیع پور، - 383:1374 جامعه آماری این پژوهش شامل3500 نفر از اهالی منطقه تپه هواشناسی - هواشناسی. کوی پاسداران - شهرستان پلدختر می باشد که پس از جای گذاری در فرمول کوکران حجم نمونه 346نفر بدست آمد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید