بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران مقطع متوسطه ناحیه یک شهر کرمان سال تحصیلی 93-94 بوده است.با استفاده از روش تحقیق همبستگی از بین 130نفر از کلیه مدیران آموزش و پرورش ناحیه یک کرمان 98 نفر 57 - زن و 41 مرد - بصورت نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شد وجهت گرد آوری داده های پژوهش از پرسشنامه مهارت مهارتهای ارتباطی بارتون - 1990 - که پایایی آن %94،%85و روایی آن%90 و %88 پرسشنامه تعهد سازمانی آلن مایر - 1990 - که پایایی آن %86و%84و%84 و روایی آن%87و پرسشنامه سلامت روان گلد برگ - - 1972 که پایایی آن %94 و%85و روایی آن %95 و %88 گزارش شد استفاده شد.

داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس فرضیه های پژوهش با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل شدند .نتایج بدست آمده گویای آن است که بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران مقطع متوسطه ناحیه یک شهر کرمان رابطه وجود دارد و هچنین رابطه بین مولفه های مهارت ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران به این ترتیب بود بین مهارت کلامی، شنودی و بازخوردی با سلامت روان مدیران رابطه وجود دارد. بین تعهد عاطفی و تعهد مستمر و تعهد هنجاری با سلامت روان رابطه وجود دارد.

مقدمه

ارتباطات مؤثر نه تنها کلید فتح تمام درهای بسته در جهان است بلکه فعالیتی اجتناب ناپذیر و الزام او برای زندگی فردی، گروهی، سازمانی و جمعی در تمام جوامع بشری میداند - مایر1، - 2001 در سازمانهای معاصر نظریهپردازان و مدیران کارکشته از سالهای پیش به این حقیقت دست یافتهاند که ارتباط موثر عامل دستیابی آنان به اهداف سازمانی، بالا رفتن تراز بهره وری و رضامندی کارکنان و ذینفعهای راهبردی است که هریک از موارد میتواند به راحتی سازمانی را به اوج رسانده یا آن را به حضیض سوق دهد و ارتباطات موثر موجب و موجد آنهاست.

سازمان به عنوان یک نهاد اجتماعی، به دلیل اهداف بنیادی فراتر از ارتباطات روزمره نوعی ارتباط سازمانی بین افراد برقرار میسازد و بدیهی است که در این راستا ارتباطات و چگونگی جهتگیری آنها و اهداف سازمانی از مسایل ضروری مورد توجه مدیران است، و این توجه ناشی از آن است که مدیران در ارتباط موثر با کارکنان و درک انگیزههای ارتباطی آنان، در توفیق مدیران در دستیابی به اهداف طرح های سازمانی عامل مؤثری است.

فرضیههای تحقیق

فرضیه اصلی

بین مهارت های ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روانی مدیران مقطع متوسطه ناحیه یک کرمان رابطه وجود دارد.

فرضیه فرعی

بین مهارتهای کلامی با سلامت روان رابطه وجود دارد. بین مهارت های شنود سلامت روان مدیران رابطه وجود دارد. بین مهارتهای بازخوردی و سلامت روان مدیران رابطه وجود دارد. بین تعهد عاطفی با سلامت روان مدیران وجود دارد. بین تعهد مستمر با سلامت روان مدیران رابطه وجود دارد. بین تعهد هنجاری با سلامت روانی مدیران رابطه وجود دارد.

روششناسی تحقیق

روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی است. در این تحقیق جامعه آماری را کلیه مدیران مدارس مقطع متوسطه ناحیه یک شهر کرمان تشکیل داده است که برابر با 130 نفر بوده اند.

ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مهارت های ارتباطی

در تحقیق حاضر به منظور سنجش مهارت های ارتباطی مدیران از پرسشنامه بارتون جی استفاده شده است این پرسشنامه در فرم سوالی طراحی شده است که این مزیت را دارد که برای تمام افراد جامعه طراحی شده است و این آزمون دارای سه خرده مقیاس - کلامی- شنودی- بازخوردی - است که هر مقیاس و ارزش عددی می باشد. پرسشنامه تعهد سازمانی پرسشنامه ای که برای سنجش تعهد سازمانی افراد در این تحقیق بکار گرفته شده است پرسشنامه تعهدسازمانی آلن ومایر - - 1990 است که شامل 24 سوال و سه خرد مقیاس بنام های تعهد عاطفی 8 - سوال - تعهد مستمر 8 - سوال - و تعهد هنجاری 8 - سوال است - . پرسشنامه سلامت روان در تحقیقات حاضر به منظور سنجش سلامت روان آزمون ها از پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ - 28GHQ- - استفاده شده است که اولین بار توسط گلدبرگ در سال 1972 تنظیم شده است.

آزمون های استنباطی

رابطه مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران مقطع متوسطه ناحیه1 شهر کرمان فرضیه اصلی: بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر کرمان رابطه وجود دارد. با توجه به این که مقدار محاسبه شده - - 0/000 در جدول تحلیل واریانس کمتر از سطح معنیدار - =0/05 - 0/05 است، لذا مدل رگرسیون خطی فوق معنیدار بوده است، یعنی بین ترکیب خطی مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان مدیران رابطه معنیداری وجود دارد و در نتیجه میتوان گفت بین مهارتهای ارتباطی و سلامت روان مدیران مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر کرمان رابطه وجود دارد و با توجه به ضریب تعیین اصلاح شده، %34/8 سلامت روان مدیران توسط مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی آنها قابل پیش بینی میباشد.

همچنین با در نظر گرفتن برآورد ها، روند خط رگرسیون در نمودار پراکنش و مقادیر محاسبه شده در جدول آزمون ضرایب، بین مهارتهای ارتباطی و تعهد سازمانی با سلامت روان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد - نمودار . - 1 برای اعتبار آزمون ضرایب مدل رگرسیون، ناهمبسته بودن، نرمال بودن و ثابت بودن واریانس خطاها - - مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به این که مقدار آماره دوربین واتسون - - 2/379 بین 1/5 تا 2/5 قرار دارد، لذا میتوان گفت خطاها ناهمبستهاند. با در نظر گرفتن انحراف نقاط از خط در نمودار چندک- چندک نرمال، نمیتوان گفت خطاها نرمال هستند - با در نظر گرفتن حجم نمونه میتوان این شرط را نادیده گرفت - و با توجه به عدم روند یا شکل منحنی در نمودار باقیماندههای استاندارد شده در برابر مقادیر برازش شده استاندارد، دلیلی بر ناثابت بودن واریانس خطاها پیدا نشده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید