بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیقتعیین رابطه مدیریتدانش و چابکیسازمانی با هوش سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر ددر سال تحصیلی 1395-96 بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر که252 نفرند. که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 155 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برحسب جنسیت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد شامل: مدیریت دانش براساس مدل نیومن و کنراد - با اعتبار - 0/89، چابکیسازمانی شریفی و ژانگ - با اعتبار - 0/81 و هوشسازمانی البرشت - با اعتبار - 0/83 میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون t - تک نمونهای - ، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده ازنرم افزار - - spss انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد میزان مدیریت دانش، چابکی سازمانی و هوش سازمانی معلمان در سطح بالاتر از متوسط قرار دارد. همچنین بین مولفه های مدیریت دانش - حفظ و نگهداری دانش، انتقال دانش،ایجاد دانش و کاربرددانش - و مولفههای چابکیسازمانی - انعطافپذیری، شایستگی، سرعت و قدرت پاسخگویی - با هوشسازمانی معلمان رابطه وجود دارد. و نیز سهم مولفههای مدیریتدانش - کاربرد دانش بیشترین سهم و حفظ و نگهداریدانش کمترین سهم - و مولفههای چابکیسازمانی - شایستگی بیشترین و قدرتپاسخگویی کمترین سهم - در پیشبینی هوشسازمانی معلمان متفاوت است. در نتیجه بین مدیریتداتش و چابکی سازمانی با هوشسازمانی معلمان رابطه مثبت وجود دارد. با توجه به مقادیر ضریبهمبستگی، شدت رابطه مدیریتدانش بیشتر از چابکیسازمانی میباشد.

کلمات کلیدی: مدیریت دانش، چابکی سازمانی، هوش سازمانی، شهر بهشهر

.1 مقدمه

ما اکنون در عصری زندگی میکنیم که حقیقتاً میتوان آن را عصر دانش نامید.این روزها دانش بیشترین ارزش را در سازمان ها دارد - بریتو3 و دیگران، - 2010 و موفقیت شرکت ها در قرن 21 با توجه به بازارهایی که هر روز رقابتی تر می شوند منوط به استفاده از دانشی است که شرکت ها در فرایندهای کلیدی خود بدان نیاز دارند .بیشتر شرکت های خصوصی به اهمیت دانش و مدیریت آن برای کسب مزیت رقابتی و بقا در صحنه رقابتی پی برده اند. تجربه نشان داده است که موضوع مدیرت دانش بحثی نیست که اهمیت خود را از دست دهد بلکه با توجه به سرعت غییرات محیط ارزش آن روز به روز بیشتر می شود. سازمانها با شرایطدائماً متغیر در محیط اقتصادی، تکنولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مواجه هستند واکنش موفقیت آمیز و پویای سازمانها، بستگی به توانایی آنها در ارائهی اطلاعات مرتبط و یافتن به موقع راه حل مناسب برای مشکلات مواجه شده با آنها دارد. با توجه به این امر توجه نظریه پردازان سازمانی، بر طراحی تواناییهای فکری سازمان و از جهتی دیگر بر یکپارچگی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی متمرکز است که نتیجه این روند، مفهوم جدیدی در تئوری سازمانی است که از آن به عنوان هوش سازمانی نام برده می شود - سیمیک4، . - 2005

هوش سازمانی در سازمانهای پیچیده امروزی برآیند و ترکیبی از دو هوش فعال انسانی و هوش مصنوعی ماشینی خواهد بود که بی تردید مدیریان سازمانها برای پویائی و افزایش کارآیی سازمان خود راهی جز بهره گیری از این دو جریان هوشمند نخواهند داشت. یکی از بزرگترین چالشهای مدیریت امروز چگونگی ایجاد نسلهای جدیدی از سازمانهای هوشمند است. از سوی دیگر خلاقیت و تولید افکار و اندیشه های جدید توسط مدیران و کارکنان سازمانی دارای اهمیت ویژه ای است و این مهم در سازمان از جایگاه والایی برخوردار است. امروزه سازمانهایی موفق هستند و می توانند در دنیای پر رقابت ادامه حیات بدهند که دائما افکار و اندیشه های جدید را در سازمان کاربردی کنند و این امر توسط مدیران و کارکنان خلاق امکان پذیر است. در واقع رایانه ها هرگز نمی توانند هم پای انسان دست به ابداع و خلاقیت بزنند بلکه خود آنان محصول خلاقیت و نوآوری هستند.

مدیران برای افزایش هوش سازمان تحت مدیریت خود، باید عوامل محیطی خود را بشناسند و با به کارگیری صحیح این عوامل، در راستای افزایش عملکرد سازمان خود اهتمام ورزند. علی رغم عمومیت یافتن مدیریت دانش در عرصه تجارت و اقتصاد، هنوز در مدارس و دانشگاه ها مدیریت جایگاه خود را به دست نیاورده است. در حالیکه مدارس و دانشگاه ها با داشتن مراکز تحقیقاتی به عنوان منبع تولید دانش به حساب می آیند و باید پیشرو به کارگیری مدیریت دانش در جامعه باشند. افراد در سازمان عواملی هستند که انتقال دانش و اطلاعات می تواند ابهامات را حل نماید واضح است که تقویت سازمان در موضوعات مدیریت دانش مهم است و به دلیل اینکه رمز بقای سازمان در دستان افراد سازمان هوشمند است، بنابراین در عصر اطلاعات و ارتباطات هوش سازمانی در رقابت های گسترده جهانی تعیین کننده است.

یادگیری سازمانی تاثیر مثبت روی نوآوری در سازمان ها دارد و در نتیجه به اخذ مزیت رقابتی بلند مدت کمکم می کند. همچنین بکارگیری دانش به روز، توزیع، تبادل و به اشتراک گذاری دانش و آگاهی از عوامل محیطی و نیز حفظ بقا و حیات، زمینه ساز  ایجاد هوش سازمانی در مدارس ودانشگاه است - زارعی وهمکاان،. - 1395 با وجود مطالعات گوناگون هرچند اندک که در این زمینه ،شاهد چنین مطالعاتی در سطح مازندران نبوده ایم بنابراین در این پژوهش قصد داریم به بررسی رابطه ی بین مدیریت دانش با هوش سازمانی و چابکی سازمانی بپردازیم. از این رو سوال اصلی که ما در این تحقیق با آن روبرو هستیم عبارت است از : »آیا بین مدیریت دانش و چابکی سازمانی با هوش سازمانی معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر رابطه وجود دارد؟

.2 روش تحقیق                        

تحقیق حاضر از نظر روش گردآوری دادهها »توصیفی« از نوع » همبستگی«    و کاربردی میباشد.     جامعه آماری تحقیق حاضر عبارت است کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بهشهر در سال تحصیلی    -96 1395، که بر اساس آمار کارگزینی آموزش و پرورش شهرستان بهشهر تعداد کل معلمان مقطع متوسطه 252    نفر اعلام شده است.  حجم نمونه، باتوجه به جامعهآماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 155 نفر، به روش نمونه    گیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت انتخاب شدند.           

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید