بخشی از مقاله

مقدمه

افسردگی1 به عنوان یکی از شایعترین اختلالات خلقی و مشکلات روانی انسان مطرح است که در میان قشرهای گوناگون اجتماع وجود دارد و شاخص مهمی در رابطه با بهداشت روانی آنان محسوب میشود - توکلی زاده و محمدپور،. - 2001 بک علائم و نشانه های افسردگی را به صورت تغییر خاصی در خلق ازجمله غمگینی، تنهایی، بی علاقگی، نگرش منفی که معمولا با سرزنش و عیب جویی از خود همراه می باشد و تغییرات بدنی مثل بی اشتهایی، کاهش میل جنسی، امیال برگشتی شامل میل به فرار، پنهان شدن و مردن، تغییرات در سطح فعالیتها مثل کندی حرکات و بیقراری ذکر کرده است.

- آزاد،. - 2005 میزان شیوع این عارضه در کتاب های مرجع از %13 تا %20 و در زنان شایع تر از مردان گزارش شده است و در جمعیت عمومی ایران میزان شیوع افسردگی از %42 تا %37 میباشد - حسن زاده طاهری و همکاران،. - 2011 همچنین افسردگی در بین دانشجویان مسئله ای بااهمیت است، زیرا از موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان می کاهد - مسعود اصل و همکاران، - 2011 بطوری که میزان شیوع آن در بین دانشجویان 20 تا 32 درصد برآورد شده است، بنابراین توجه پژوهشگران را به علل آسیب پذیری مردم به افسردگی و ابداع روشهای درمانی مؤثر و کارآتر در این زمینه جلب نموده است - لطفی نیا و همکاران،. - 2009 از جمله روشهای درمانی که می تواند بر سلامت روان دانشجویان تأثیر داشته باشد و تاکنون مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است، آموزش تنظیم هیجانات است.

آموزش تنظیم هیجان به معنای کاهش و کنترل هیجانات منفی2 و نحوه ی استفاده مثبت3 از هیجانات است - نریمانی و همکاران،. - 2010 در سالهای اخیر تنظیم هیجان به عنوان یک فرایند هستهای در تحقیق و درمان آسیب-شناسی روانی مورد هدف واقع شده است - منینگ4 و همکاران،. - 2005 بررسی متون و مطالعات روانشناختی نشان میدهد که تنظیم هیجان، عامل مهمی در تعیین سلامتی و داشتن عملکرد موفق در تعاملات اجتماعی است و نقص در آن با اختلالات درون ریز و برون ریز ارتباط دارد - اسماعیلی و همکاران،. - 2011 گروس مدل فرایندی تنظیم هیجان را پیشنهاد کرده است. برطبق مدل گروس - 2003 - 5 تنظیم هیجان شامل همه راهبردهای آگاهانه و غیرآگاهانه می شود که برای افزایش، حفظ و کاهش مؤلفه های هیجانی، رفتاری و شناختی یک پاسخ هیجانی به کار برده میشود. پاسخهای هیجانی، اطلاعات مهمی درباره ی تجربه ی فرد در ارتباط با دیگران فراهم میکند.

با این اطلاعات، انسانها یاد میگیرند که در مواجهه با هیجانات چگونه رفتار کنند، چگونه تجارب هیجانی را به صورت کلامی بیان کنند، چه راهکارهایی را در پاسخ به هیجانها به کار برند و در زمینه ی هیجانهای خاص، چگونه با دیگران رفتار کنند - اسماعیلی و همکاران،. - 2011 در سالهای اخیر مطالعات اساسی به مشخص کردن رابطه بین تمایل به کاربرد راهبردهای معین و انواعی از اختلالها اختصاص یافته است که شامل افسردگی - گارنفسکی و کرایج6،2006؛ نولان- هوکسما7 و همکاران، - 1997 و اختلال اضطراب تعمیم یافته می باشد.

- منین8،. - 2004 بنابراین راهبردهای تنظیم هیجان با کاهش هیجانات منفی و مدیریت هیجان و بهزیستی رابطه مثبتی دارد - دایفندروف9 و همکاران،2008؛ مارتینی و بوسیری1، - 2010 و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان که کمتر انطباقیاند از جمله مقصر دانستن خود، مصیبت بار تلقی کردن و تمرکز بر تفکر با جلوه هایی از هیجان و هیجانات منفی نظیر استرس، خشم، افسردگی و اضطراب رابطه معنادار دارد - یوسفی،. - 2006 لذا باتوجه به چارچوب نظری مذکور، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین هیجانات مثبت و منفی با نشانگان افسردگی در دانشجویان دانشگاه دولتی یاسوج انجام گرفته است.

روش

پژوهش حاضر به روش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه دولتی یاسوج که در سال تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می دهند که بر اساس جدول مورگان از بین آنها تعداد 200 دانشجو به صورت تصادفی خوشه ای و انتخاب شدند. از هر گروه چند رشته و از هر رشته یک کلاس به صورت تصادفی به عنوان خوشه انتخاب و پرسشنامه ها اجرا گردید.

یافته ها یافته های توصیفی

بر اساس اطلاعات به دست آمده از جدول های شماره1 و 2 ملاحظه می شود که 52 درصد نمونه ی آماری را مرد و 48 درصد آن را زن تشکیل داده است. 14 درصد نمونه ی آماری را مجرد و 86 درصد آن را متأهل تشکیل داده است. همچنین 4/50 درصد نمونه آماری را افراد زیر 20سال، 57/50 درصد را بین 25-20 سال، 26/50 درصد را بین 30-25سال و 26/50 درصد آن را بالاتر از 30 سال تشکیل داده است. از طرفی 68/50 درصد نمونه آماری در مقطع کارشناسی، 22/50 درصد در مقطع ارشد و 9/0 درصد نمونه آماری نیز در مقطع دکتری مشغول تحصیل بودند. همچنین 15/50درصد نمونه آماری در ترم اول، 15 24/0درصد در ترم دوم، 15 43/0درصد در ترم سوم و 17/50 درصد در ترم چهارم مشغول تحصیل بودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید