بخشی از مقاله

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراکشده، اهداف پیشرفت و تابآوری هیجانی با هیجانات تحصیلی مثبت و منفی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی مرکز آموزش علامه طباطبایی سبزوار میباشد که تعداد آنها 360 نفر بود و با روش نمونهگیری تصادفی ساده 108 نفر به عنون نمونه انتخاب شدند. درنهایت دادههای لازم از طریق پرسشنامههای هیجانات پکران - 2005 - ، اهداف پیشرفت میدلتن ومیدگلی - 1997 - ، تابآوری کانر و دیوید سون - 2003 - و حمایت اجتماعی ادراکشده زیمت و همکاران - 1988 - جمعآوری شد.

یافتههای حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه نشان داد که بین نمرات هیجان تحصیلی منفی با تابآوری، اهداف پیشرفت، حمایت اجتماعی ادارک شده همبستگی منفی و بین هیجان تحصیلی مثبت با تابآوری، اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی ادارک شده دانشجویان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادارک شده و اهداف پیشرفت بهعنوان پیشبینی کننده هیجان منفی و تاب-آوری، اهداف پیشرفت و حمایت اجتماعی ادارک شده بهعنوان متغیرهای پیشبین، هیجان تحصیلی مثبت دانشجویان شناخته شدند.

مقدمه:

تجارب دانش آموختگان در موقعیتهای آموزشی دارای تنوع غنی از هیجانها است - پکران، کوئتز، تیتز و پری1، - 2002 و تأثیر هیجانها در زمینههای تربیتی فراگیر است - کوشکی و همکاران، . - 1392 هیجانهای تحصیلی اولین بار توسط پکران و همکاران در سال 2002 مطرح شد. آنها بیان میکنند هیجانهای - تحصیلی، هیجانهایی هستند که بهطور مستقیم به فعالیتهای تحصیلی یا نتایج تحصیلی، گرهخوردهاند. این تعریف دلالت بر این دارد که هیجانهای وابسته به فعالیتهای مرتبط با تحصیل نیز هیجانهای تحصیلی تلقی میشوند. لذت منبعث از یادگیری، خستگی ناشی از آموزشهای کلاسی و ناکامیها و عصبانیتهای ناشی از تکالیف دشوار، نمونههایی از هیجانهای مرتبط با فعالیتهای تحصیلی هستند.

اهداف پیشرفت ازجمله مهمترین پیشامدهای هیجانها هستند که درعینحال بر عاطفه، شناخت و رفتار دانشآموزان در موقعیتهای تحصیلی تأثیرگذار هستند - لنین برینک و پیتتریچ2، . - 2002 مطالعه پکران و همکاران - 2006 - درباره رابطه بین اهداف و هیجانهای تحصیلی نشان داد اهداف پیشرفت پیشبینی کننده سیستماتیک هیجانهای مربوط به کلاس و یادگیری است؛ آنها فرض میکنند اهداف پیشرفت، ارزیابیهای مربوط به کنترل و ارزش زیربنای هیجانهای پیشرفت را تسهیل میکنند و بنابراین هیجانها را تحت تأثیر قرار میدهند.

اهداف تبحری، توجه دانشآموز را بر فعالیتهای یادگیری متمرکز میکند، اما اهداف عملکردی توجه دانشآموز را بر نتایج عملکرد متمرکز میکند - نیکدل و همکاران،. - 1392 در نظریه هدف پیشرفت، مفهوم انگیزش پیشرفت بر اساس تلاش فرد برای دستیابی به اهدافی که انتخاب کرده است، مفهومسازی میشود - سیفرت3،. - 2004 همچنین دوک و لجت - 1988 - معتقدند اهداف چارچوبی میسازند که دانشآموز با توجه به آن چارچوب نتایج یادگیری و پیشرفت خود را تفسیر کرده و واکنش نشان میدهد .بنابراین اهداف میتوانند افکار و اعمال مربوط به پیشرفت دانشآموزان را تنظیم کنند و منجر به شکلگیری هیجانهای دانش-آموزان شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید