بخشی از مقاله

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی راهبردهای فراشناختی وپاسخ های مقابله ای با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود.نمونه این پژوهش389 نفر از دانشجویان بودند که به صورت نمونه گیری تصادفی ساده از بین تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز انتخاب شدند.در پژوهش حاضر، داده ها از طریق پرسشنامه سلامت عمومی - GHQ-28 - ، پرسشنامه فراشناخت ها - MCQ-30 - ، پرسشنامه پاسخ های مقابله ای - - CRI-32جمع آوری شدند.پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه - روش گام به گام و ورود - ، در سطح معنی داری p<0/01 نشان داد که بین راهبردهای فراشناخت ، پاسخ مقابله ای هیجان مدار و پاسخ های مقابله ای مسأله مدار با سلامت عمومی رابطه چندگانه وجود دارد.

-1 مقدمه

ارتقاء سلامت روان افراد یک جامعه خصوصآ اقشار موثر و سازنده آن یعنی دانشجویان لازمه پویایی، بالندگی و اعتلای آن جامعه است - سردراپور و زرندی، . - 2003 در واقع ورود به دانشگاه و ترک خانه به همان اندازه که برای فرد فرصت های جدید به همراه می آورد، وی را با چالش ها و عوامل تنش زا نیز روبرو می کند که به نحوی اجتناب ناپذیر می باشد. بر این اساس، ترک خانه منجر به بر هم خوردن تعادل میان منابع فردی و مطالبات موقعیت جدید می گردد، سپس فرد به ارزیابی این تعادل - مشکل در سازش - می پردازد و در صورت تلقی تهدید، دست به مقابله می زند - لازاروس و فولکمن . - 1984 - راهبردهای مقابله ای را به عنوان مجموعه ای از پاسخ های رفتاری و شناختی که هدفشان به حداقل مطالعات نشان داده است که استفاده از پاسخهای مقابلهای رساندن فشارموقعیت استرس زا است، تعریف کرده اند.

موثر، به آنها در غلبه بر مشکلات جسمی و روانی، روابط بین فردی، اجتماعی و تعارضات کمک میکند، در نتیجه این افراد از کیفیت زندگی و سلامت روان بهتری برخوردارند - گارنوفسکی، کرایج، . - 2003 همچنین در یافته ای دیگر بدست آمد کارمندانی که در موقعیت های استرس آور هستند و از راهبردهای مقابله ای استفاده میکنند و به طور مثبت فکر میکنند و هر شکستی را به عنوان یک تلاش جدید به سمت موفقیت قلمداد می کنند، مشکلات مربوط به سلامت روانی و جسمی نخواهند داشت.

- چرایف و استفان 2010؛ چرایف و آنیتی،. - 2011 در مطالعه ی دیگری ثابت شد که راه حل هایی که استرس را کاهش می دهند و از آن جلوگیری میکنند ، تفکر مثبت و خونسردی است؛ اینها کمک میکنند که افراد با موقعیت های مشکل و در نتیجه با اثرات منفی استرس مقابله کنند و این باعث می شود که مشکلات جسمی و روانی بیشتری اتفاق نیوفتد. - آنیتی و همکاران، . - 2013 برهمین اساس در پژوهشی دیگربه این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و استرس از راهبرد مقابله ای هیجان مدار استفاده می کنند.

در واقع افرادی که دارای چند نشانه به طور همزمان هستند ، بخاطر حضور افکار منفی و تسلط افکار ناکارآمد مثل وجود شرمندگی از گذشته و افکار افراطی در مورد آینده در پردازش شناختی خود، زمانی که با وقایع استرس آور مواجه می شوند آنها را در درجه بالا ادراک می کنند و به جای اقدام مستقیم برای حل مسأله که مشکلات را حل کنند یا اطلاعات مرتبط با حل مشکل را جست و جو کنند - راهبرد مقابله ای مسأله مدار - ،به راهبرد مقابله ای هیجان مدار متوسل میشوند و این روش باعث می شود که افراد در کوتاه مدت ،از استرس بالا رهایی یابند. - سید خراسانی صادقیان و همکاران؛

در پژوهشی دیگر یافت شد که توجه اضافی که سبک مقابله ای و مقایسه ای بدن را روبه ترقی میبرد،ممکن است باعث بهبود کیفیت زندگی و بهزیستی و همکاری رای جلوگیری از خوردن اختلالی در این جمعیت آسیب پذیر شود. - پینکا ساویج،. - 2015در یافته ای دیگر تحلیل رگرسیونی نشان داد که سبک مقابله ی جدایی و حواس پرتی، بهزیستی را کاهش می دهد و رابطه معناداری بین مشکلات رفتاری،بچه ها و بهزیستی مادر یافت شد - ابید و همکاران،. - 2015 در پژوهشی دیگر مدل معادله ساختاری نشان داد که اثرات میانجی سهمی برای حمایت اجتماعی و سبک مقابله ای بین سپاسگذاری و بهزیستی را نشان داد.

همچنین در مطالعه ی چند گروهی یافت شد که خانم هایی که از سطوح بالای حمایت اجتماعی برخوردارند گرایش بیشتری به استفاده از راهبردهای مقابله ای فعال دارند. - چلین ؛ - 2016 در پژوهشی یافت شد که افراد دارای حمایت اجتماعی بالا به احتمال قوی تری از مقابله ای مثبت بیشتری و از مقابله ای کمتری استفاده  کنند  و  این  افراد  دارای  سطوح  بالاتر  بهزیستی  و  رضایت  از  زندگی  هستند . سلامت روان متکی بر تدابیری است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های روانی، درمانی و توانبخشی آنها به کار می رود.

- خاقانی و همکاران، - 2006 .در همین راستا، نظریه کنش اجرایی خود نظم بخشی ولز و ماتئوس، اولین نظریه ایست که نقش فراشناخت را در سبب شناسی و تداوم اختلالات روانی مورد توجه قرار می دهد و بر اساس این نظریه، اختلالات روانی وقتی تداوم می یابند که راهبردهای مقابله ای ناسازگار مثل تفکر در جاماندگی - نگرانی، نشخوار ذهنی - ، پایش تهدید، اجتناب و سرکوبی فکر، اصلاح خود باورهای ناکارآمد را با شکست مواجهه می سازد و استرس به اطلاعات منفی در مورد خود را افزایش می دهد - ولز،. - 2000 برهمین اساس در پژوهشی نشان داده شد که بین راهبردهای فراشناخت با سلامت روانی در دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد ،همچنین دراین یافته نشان داده شد 30 درصد واریانس سلامت عمومی در دانشجویان توسط دو متغیر راهبردهای فراشناخت و عزت نفس تبیین می شود - غلامحسین انتصار فومانی و همکاران - 2014 .

همچنین در یافته دیگری نشان داده شد که با تحریک و تقویت راهبردهای فراشناختی مثل خلاقیت میتوان به ارتقای سلامت روان کمک کرد .در واقع آموزش های سیال سازی و ابتکاری سازی ذهن و شخصیت است که باعث میگردد دانشجویان بتوانند از قدرت حل مساله و انطباق روانی بالاتری برای رویارویی با مشکلات برخوردار شوند. - پیر خائفی ،علیرضا؛. - 1391 در پژوهشی دیگر،دراگون و دراگون - 2013 - به این نتیجه رسیدند که ویژگی های اصلی اضطراب با فراشناخت، همراه می شهمچنین در یافته دیگری دراگون و کنونوویچ - 2012 - نشان دادند که خلق وخو با فراشناخت همراه است که هم اثرات مستقیم وهم اثرات غیرمستقیم فراشناخت را برروی اضطراب داشته باشد.

- دراگون و دراگون،2013؛ به نقل از انتصارفومانی،. - 2014 بر طبق این پژوهش، نیز حسن زاده - - 1392 در مطالعه اش به این نتیجه رسیدکه فراشناخت نقش مهمی در تصور و اهمیت افکار و احساساتی که به اجرای تشریفات وسواسی و همچنین علائم شدیدتری را در افراد مبتلا به اختلال وسواسیBاجباری نیاز داشته است، ایفا میکند که آنها را به صورت عملی ودر ذهن نگه میدارد. - حسن زاده و همکاران،1392؛ به نقل از انتصار فومانی،. - 2014 همچنین محمدخانی - - 1390 در یک مطالعه نشان داد گه همبستگی مثبت معناداری بین باورهای فراشناخت و راهبردهای کنترل فکر و اضطراب وجود دارد.و نیزگایداهولاس - 2012 - به این نتیجه رسید که در دیدگاهش، افراد با باورهای فراشناختی ناکارآمد،علائم اضطراب و افسردگی بیشتری نشان می دهند.

لیزارک روپل - - 2012 هم به این نتیجه رسید که اسکیزوفرنیا با کاهش فراشناخت و بعضی از اشکال شناخت اجتماعی همراه است.همچنین وان اوسترهات - 2012 - به این نتیجه رسید که باورهای فراشناخت در رشد و نگهداری افسردگی واضطراب، در بیماران مبتلا به توهمات کلامیBشنیداری نقش مهمی دارند.موریسون و گوملی - 2011 - نیزاثبات کردند که رویکرد فراشناخت در ارتباط با ادراک پارانویا می تواند به عنوان یه راهکار درمانی برای مدیرت و سازماندهی درمان بین فردی جهت فهم پارانویای بالینی به کار گرفته شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید