بخشی از مقاله

چکیده

خلاقیت ازجمله مفاهیم قابلتوجه در قرن حاضر محسوب میشود که امروزه وجود آن در جوامع مختلف باعث پیشرفت های گوناگون میشود و نبود آن موجب ضعف و عقبماندگی میشود. پرورش کودکان خلاق و باانگیزه برای رفع تنگناهای موجود و ابداع و خلق روشها و فنون منتهی به خودکفایی و رهایی از وابستگی، حائز اهمیت است؛ که در پژوهش حاضر به بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه ی دهم شهرستان خاتم در سال تحصیلی 1396-1395 پرداخته است.

روش: جامعه آماری تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم شاخه نظری که تعداد آنها 105 نفراست؛ بر اساس جدول گرجسی و مورگان تعدادنفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد؟روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استفاده گردید که یکی از پرسشنامه ها مربوط به سبکهای فرزند پروری رابینسون که پایایی آن برای مقیاس اقتداریًُ% و برای مقیاس استبدادی %×78و برای مقیاس سهل گیرانه %70 بود و دیگری پرسشنامه شیفر که پایایی آن %74 است.

در بخش آمار استنباطی فرضیه ها با همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت؟ یافته ها: مطالعه حاضر نشان داد که بین سبک تربیتی سهل گیرانه و سبک تربیتی مستبدانه رابطه معناداری وجود ندارد. بین سبک تربیتی اقتدارطلبی والدین با خلاقیت رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

نتیجه گیری: والدین باید با ایجاد فضایی پذیرا در خانواده در جهت رشد شکوفایی خلاقیت فرزندان اهتمام ورزند؛ داده های پژوهش اهمیت شیوه های فرزند پروری بر خلاقیت دانش آموزان را نشان میدهد که بهترین شیوه تربیتی سبک فرزند پروری اقتدارطلبی است.

کلیدواژه ها: خلاقیت، شیوه فرزند پروری، دانش آموزان

مقدمه

بهزیستی و سلامت روان در بزرگسالی مدیون پرورش تفکر در دوران کودکی است. بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسان به اهمیت تفکر کودک توجه کرده اند - وارنر و مایرز1، . - 2010 خلاقیت2 ازجمله مفاهیم قابل توجه در قرن حاضر محسوب میشود که امروزه وجود آن در جوامع مختلف باعث پیشرفت های گوناگون در حوزه هایی چون اقتصاد، صنعت و آموزش محسوب میشود و نبود آن موجب ضعف و عقب ماندگی میشود. تفکر خلاق، از عالیترین جلوه های ذهن آدمی است و میتوان آن را فرایندی ذهنی دانست که از آن برای ایجاد ایده های نو استفاده میشود - کیانی، . - 2010 

در رابطه با خلاقیت؛ روانشناسان اجتماعی به نقش ساختارهای اجتماعی در پرورش افراد خلاق تأکید دارند. از طرف دیگر در جامعه کنونی اهمیت زیاد به کودکان خلاق و آفریننده به عنوان انسان فردا، بر کسی پوشیده نیست. پرورش کودکان خلاق و باانگیزه برای رفع تنگناهای موجود و ابداع روش ها و فنون منتهی به خودکفایی و رهایی از وابستگی، حائز اهمیت است - افروز، . - 1371 راجرز - 1997 - می گوید: »آدمی ذاتاً خلاق متولد میشود.

« بااینحال خلاقیت در مراحل ابتدایی زندگی تکامل یافته نیست و به همین دلیل به توجه، هدایت و تربیت نیاز دارد - سام خانیان، . - 1387 آلبرت انیشتین خلاقیت را حتی مهمتر از دانش میداند. هیلارد درباره اهمیت خلاقیت میگوید خلاقیت هر چه باشد بسیار مهم و لازم است، زیرا باعث تمامی پیشرفتهای بشری است - رانکو و جی گر3، . - 2012 ارتباط مؤثر، موجب شکوفایی هویت، کمال انسان و مبنای اولیه پیوند وی با دیگران است؟

این در حالی است که ارتباطات غیر مؤثر، مانع شکوفایی انسان شده، روابط را تخریب می کند”وود، 2006؛ به نقل از دیباجی فروشانی، . - 1387 اما ازآنجاکه مهارتهای تفکر، چگونگی بهکارگیری هوش را مشخص میکند، در صورتی فرد میتواند از توانایی هوشی خود کمال استفاده را ببرد که از قدرت خلاقیت برخوردار باشد - چنگ4،. - 2011

خانواده اولین و بنیادی ترین نهادی است که در شکل گیری شخصیت انسان نقش اساسی دارد. اولین نهاد اجتماعی است که کودک در آن چشم باز میکند. در خانواده نیازهای جسمانی و عاطفی او برآورده میشود و بسیاری از مهارت های اجتماعی و شناختی را کسب میکند .حتی طرز فکر، منش و رشد شخصیت کودک، از رفتار و شیوه هایی متأثر است که والدین اعمال میکنند.

حال سؤال این است که این رفتار از چه طریقی یا با چه شیوه تربیتی، از والدین به فرزند منتقل میشود؟ در پاسخ میتوان گفت، شیوه های فرزند پروری همان کلید تربیتی است که والدین در مورد فرزندانشان به کار می برند و از همان ابتدای تولد، در شکلدهی رفتار، منش و شخصیت کودک تأثیرگذار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید