بخشی از مقاله

چکیده:

در باب پیشرفت تحصیلی وعلل وعوامل آن پژوهش های زیادی صورت گرفته است که یکی از این مولفه ها ،تاثیر مشاوره وراهنمایی است. بر این اساس پژوهش حاضر به رابطه بین مشاوره وراهنمایی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی دختر رشته های علوم تجربی،ریاضی وانسانی شهرستان قصرشیرین پرداخته است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی وبه روش همبستگی انجام گرفته است.کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان قصرشیرین رشته های علوم تجربی،ریاضی وانسانی 100نفر که به روش نمونه گیری تصادفی ساده وبا استفاده از جدول مورگان حدود 40نفر انتخاب شدند.سپس از طریق پرسشنامه سنجشی مشاوره 5درجه ای طیف لیکرت مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها نشان داد بین مشاوره وراهنمایی باپیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد. مولفه های مشاوره وراهنمایی موجب بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می گردد.

واژگان کلیدی:مشاوره وراهنمایی،پیشرفت تحصیلی

مقدمه:

و مشورت در صول زندگی آدمیان مطرح بوده و آنان با کسانی که مورد قبول و اعتمادشان بوده مشورت می کرده اند. با توسعه علوم انسانی و رشد علوم انسان تنها موجودی است که با همنوعان خود به تبادل می پردازد و برای شناخت و حل مشکلات خود با آنان مشورت و از راهنمایی آنان استفاده می کند. راهنمایی رفتاری به راهنمایی و مشاوه به عنوان شاخه ای مستقل از علوم رفتاری توجه شد. امروزه راهنمایی و مشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که در رشد ، سازگاری ، تصمیم گیری ، روابط خانوادگی ، مهارت های اجتماعی و شیوه زندگی مشکلاتی دارند و مشاوره به این افراد کمک کی کند تا راه حل مناسبی برای مشکلات بیابند .

اهمیت مشاوره و مشورت د ردین مقدس اسلام کراراٌ مورد توجه ائمه اطهار و بزرگان دین قرار گرفته است .بشر امروز در یک دوره پیچیده زندگی می کند ، یکی از مشخصات این دوره ، تخصصی شدن مسائل و وابستگی افراد به یکدیگر جهت استفاده از تخصص آنها برای تداوم یک زندگی متعال است . لذت بردن از زندگی شخصی و رشد و تعالی شخصیت ، شکوفا نمودن استعدادها و ارضای نیازها ، اعم از نیازهای اولیه ی جسمانی ، نیاز به امنیت و آرامش ، نیاز به تعلق به دوست داشتن و دوست داشته شدن ، نیاز به احترام و نیاز به شکوفایی در دنیای امروز فرایند ساده ای نیست ، در تمام این مراحل به مشاوره نیاز است.

تعریف مشاوره:

یکی از جدید ترین تعاریف مشاوره عبارتی است که در سال 1965 توسط کرومبولترز بیان شده است . او می گوید : مشاوره ازتمامی فعالیتهای اخلاقی تشکیل یلفته است که در آن مشاور متعهد ، تلاش می کند تا به مراجع کمک کند تا به آن دسته از رفالرهایی بپردازد که بتواند حل حل مشکلات و مسائل او منجر شود.>> مشاوره به رابطه حرفه ای بین یک مشاور آموزشی دیده و مراجع دلالت دارد. اینرابطه معمولاً میان دو نفر است . اگر چه بعضی مواقع مشاوره با بیش از دو نفر صورت می گیرد . این رابطه برای کمک کردن به مراجعان جهت درک و روشن کردن نظرات آنان در مورد محیط زندگی خود و یاد دادن راه رسیدن به اهداف انتخاب شده فردی از طریق راههای سنجیده و با معنای فردی و حل مشکلات هیجانی و میان فردی برگزار می شود<<

وظیفه نهاد آموزش و پرورش ، در آماده کردن ، دانش آموزانی که نیروی انسانی فردا تلقی می شوند ، برای مواجهه و سازگاری بامقتضیات قرن بیست و یکم که از حساسیت ویژه ای برخوردار است بسار حساس و سنگین است . اضطراب ، افسردگی ، سوء مصرف مواد مخدر ، رفتارهای نابهنجار ، مشکلات تحصیلی ، گرایش ارتباط با جنس مخالف از عمده ترین مشکلات روانی اجتماعی دانش آموزان است ، به طوری که بیش از 32 درصد دانش آموزان از نوعی مشکل اجتماعی روانی رنج می برند. مشاوره تحصیلی با شناخت دانش آموزان در زمینه های گوناگون می تواند آنان را به رشته های تحصیلی مناسب راهنمایی کند و آنان را در حل مشکلات یاری دهد . اهداف آموزش و پرورش زمانی تحقق خواهند یافت که برنامه ها و محتوای آموزشی با توجه به نیازها و امکانات دانش آموزان تهیه و اجرا گردند.

اهداف پژوهش:

هدف اصلی:تعیین نقش مشاوره وراهنمایی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان قصرشیرین سال تحصیلی95-94 است.اما در پژوهش حاضر اهداف جزیی تری مدنظربود که شامل:تعیین نقش مشاوره برپیشرفت تحصیلی.تعیین نقش راهنمایی برپیشرفت تحصیلی.پیش بینی پیشرفت تحصیلی مبتنی براستفاده ازخدمات مشاوره وراهنمایی در مدارس.

فرضیات پژوهش:

به نظر می رسد مشاوره می تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان موثر باشد.به نظر می رسد دانش آموزان با استفاده از مشاوره می توانند یادگیری خود را افزایش دهند.به نظر می رسد دانش آموزان با استفاده از مشاوره می توانند به حل مشکلات یادگیری خود پی ببرند. به نظر می رسد اولیا دانش آموزان با استفاده از مشاوره و راهنمایی می توانند به فرزندان خود کمک کنند. به نظر می رسد مشاوره می تواند با همه دانش آموزان مدرسه در ارتباط باشد.

مروری برمفاهیم نظری پژوهش:

در بین ممالک صنعتی ، آمریکای شمالی نخستین کشوری است که درآن مراکز ویژه راهنمایی و مشاوره تاسیس شده و از میان افرادی که نخستین بار به ایجاد مرکز راهنمایی در آن سرزمین اقدام کرده اند باید از فرانک پاستور نام برد که در سال 1908 اولین مرکز راهنمایی را که در حقیقت مرکز راهنمایی حرفه ایی بود و در شهر بوستن تاسیس کرد. سال 1332 را می توان مبدا شروع راهنمایی به معنی خاص آن کشور خود بدانیم در سال 1334 در اداره مطالعات و برنامه ها دایره ای بنام دایره تحقیقات روانشناسی بوجود آمد که به تهیه برخی تستهای هوش و سنجشهای روانی مبادرت کرد و سرانجام کنگره های منعقده در تابستانهای 37 و38 راهنمایی در مدارس را امری ضروری تشخیص داده و مرکز راهنمایی در اداره کل تعلیمات متوسطه به وجود آمد . در سال 1347 اداره کل آموزش راهنمایی تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش تاسیس گردید و در سال 59 طی بخشنامه ای برنامه ی راهنمایی و مراکز مشاوره راهنمایی تعطیل گردید.

از ابتدای سال 67ضرورت وجو مشاورین در مدارس احساس شد و مجدداً این رشته شروع به جذب دانشجو نمود.در ایران مساله راهنمایی و مشاوره و تهیه مقدمات آن بین سالهای 1337 تا 1350 شروع شد و جریان پیدا کرد. از سالهای 1337 با برگزاری سمینارهای متعددی طرح مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش مطرح شد و نیز تربیت نیروی مشاوره در دانشگاه ها و تهیه ابزار کار مشاوران ، دوره های کار آموزی ضمن خدمت ، تهیه وظایف و طرح و جا انداختن آن از جمله اقدامات بعدی در این دوره بوده است از مهر ماه 1350 که اولین کلاس دوره راهنمایی تحصیلی تشکیل شد تا 22 بهمن 1357 که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید درزمینه اجرای برنامه راهنمایی ، فعالیتهای زیادی صورت گرفت که آشنا ساختن والدین و مربیان و دانش آموزان با برنامه های مشاوره و راهنمایی به اعزام مشاورین به مدارس ، تهیه پرونده تحصیلی ، تست و اجرای آنها از آن جمله می باشد.

روش شناسی پژوهش:

جامعه آماری دانش آموزان مدارس دخترانه متوسطه شهرستان قصرشیرین می باشد که تعداد آنها 100 نفر می باشد ، حجم نمونه 40 نفر می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده که با استفاده از جدول نمونه گیری مورگان انتخاب شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید