بخشی از مقاله

چکیده

اهمیت استعدادیابی در شناخت قهرمانان ورزشی سبب گردید در این پژوهش ارتباط نسبت انگشت دوم به چهارم - D:4D - 2و سطح تستوسترون با شاخص آمادگی عضلانی در دانش آموزان پسر عشایر خوزستان بررسی شود. بدین منظور 81 دانش آموز عشایر با سلامت کامل جسمانی، به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. در جلسه اول ویژگی های پیکرسنجی شامل: سن، قد، وزن و درصد چربی اندازه گیری شد. در جلسه دوم با استفاده از کولیس طول انگشت دوم و چهارم دو دست هر دانش آموز اندازه گیری و سپس شاخص عمومی آمادگی عضلانی به وسیله پرش طول ایستاده اندازه گیری گردید. در جلسه سوم به میزان سه سی سی خون از سیاهرگ بازویی آزمودنی ها در وضعیت ناشتا اخذ شد، تا سطح تستوسترون تام با استفاده از کیت الایزا اندازه گیری شود. با بهره گیری از روش های آماری همبستگی ساده پیرسون مشخص شد که همبستگی معناداری میان نسبت D:4D 2دست راست -0/03 - r=و=p - 0/8و دست چپ -r= 0/01 - و=p - 0/9با آمادگی عضلانی وجود ندارد. در حالیکه ارتباط معنادار مثبتی میان تستوسترون -=r 0/40 - و=p - 0/001با آمادگی عضلانی مشاهده شد .لذا می توان اظهار داشت که میان قدرت با تستوسترون حتی در سنین پیش از بلوغ ارتباط معناداری وجود دارد، در حالی که این ارتباط میان قدرت با تستوسترون پیش زادی مشاهده نگردید. نتایج این پژوهش نشان داد که مربیان می توانند در برنامه استعدادیابی در سنین پیش از بلوغ از تست هایی همچون پرش جفت طولی جهت شناسایی دانش آموزان برتر خصوصأ در رشته هایی که به قدرت وابسته اند استفاده نمایند.

واژه های کلیدی: بلوغ، تستوسترون، شاخص عمومی آمادگی عضلانی، نسبت انگشت دوم به چهارم

مقدمه

اهمیت و ارزش ویژه ی استعدادیابی در شناخت قهرمانان ورزشی سبب می شود تا ورزشکاران، دانش آموزان، مربیان، معلمان ورزش و سایر مسئولان و دست اندرکاران ورزش توجه ویژه ای به روش های مطلوب جهت شناسایی نخبگان نشان دهند. قدرت عضلانی اهمیت بسیاری در ورزش های مختلف و البته فعالیت های روزانه دارد - ویلمور و کاستیل، . - 1391 قدرت عضلانی بیشترین مقدار نیرویی است که یک عضله یا گروهی از عضلات می تواند تولید کند. از سال های پیش افزایش قدرت به عنوان نتیجه مستقیم افزایش اندازه عضله پذیرفته شده بود، این پندار منطقی است چون بسیاری از افرادی که به تمرینات قدرتی می پردازند مردانی هستند که اغلب عضلاتی بزرگ و حجیم دارند. تمرینات قدرتی از عواملی است که سبب حجیم شدن تارهای عضلانی می شود و توانایی فرد را در کاربرد نیروی تولید شده افزایش می دهد - ویلمور و کاستیل، . - 1391

این در حالی است که یافتن عوامل اثر گذار یا مرتبط با این افزایش قدرت مهم به نظر می رسد. نسبت انگشت دوم به چهارم - 2D:4D - 1 به عنوان شاخص تستوسترون پیش از تولد مورد بررسی قرار گرفته است - . - Berenbaum et al., 2009 تغییرات 2D:4D در بلوغ کمتر می شود . - Fink et al., 2006a - مشخص شده در افرادی که میزان این نسبت کمتر باشد تستوسترون پیش از تولد و ویژگی های مردانه در آنها بارزتر است - . - Bailey and Hurd, 2005 برخی محققین پیشنهاد می دهند که نسبت انگشت دوم به چهارم به ظهور آندروژن هایی نظیر تستوسترون در زمانی که نوزاد در رحم مادر قرار دارد، مربوط است. این نسبت می تواند به عنوان یک روش اندازه گیری غیر مستقیم آندروژن پیشزادی2 قابل ملاحظه قرار گیرد. مقدار کوچک تر این نسبت اشاره به ظهور بیشتر آندروژن ها دارد. نسبت 2D:4D از تقسیم طول انگشت اشاره دست راست به طول انگشت حلقه بدست می آید. انگشت اشاره بزرگتر نتیجه اش یک نسبت بزرگ تر از یک است و انگشت حلقه بزرگ تر نسبت را به زیر یک می برد - . - Zheng and Cohn, 2011

همچنین به تازگی تحقیقات حاکی از وجود ارتباط میان نسبت انگشت دوم به چهارم با قدرت است - . - Fink et al., 2006a تحقیقاتی نشان دادند که میان نسبت انگشت دوم به چهارم و قدرت پنجه گرفتن همبستگی منفی در مردان وجود دارد - . - Zhao et al., 2012 همچنین کیم و همکارانش2011 3 نشان دادند که مقدار این نسبت بین ورزشکاران و افراد عادی تفاوت معناداری دارد. در حالی که ارتباط این نسبت در نوجوانان مورد بررسی قرار نگرفته است - . - Kim et al., 2011 یکی دیگر از عوامل اثر گذار بر قدرت تستوسترون است. تعدادی از مطالعات همبستگی مثبتی بین تستوسترون و قدرت را نشان دادند - . - Schaap et al., 2005 اگر چه مطالعات دیگری نتوانستند ارتباطی بین میزان تستوسترون و قدرت پنجه گرفتن را در مردان نشان دهند - . - Snyder et al., 1999 محققین دیگری افزایش معناداری را مشاهده کردند - . - Wang et al., 2000

یک احتمال موجود این است که تستوسترون، قدرت را در مردان در دو مرحله متفاوت در رشد تحت تاثیر قرار می دهد. تستوسترون ممکن است تأثیرات سازماندهی شده ای در طی دوران رشد جنینی بگذارد که دائمی است اما تستوسترون همچنین ممکن است اثرات کوتاه و سریع بر قدرت در بزرگسالان بگذارد - . - Wang et al., 2000 لازم به ذکر است، یافتن فاکتور هایی که بتواند به نوعی توانمندی در رشته های ورزشی را در میان جمع کثیری از افراد برآورد سازد می تواند به کاهش هزینه های یافتن قهرمانان ورزشی، پرداخت دقیق ورزشکاران نوجوان به رشته هایی که احتمال موفقیت برایشان در آنها بیشتر است و صرف کمترین زمان برای یافتن نخبگان ورزشی کمک نماید. خصوصاً اگر این معیار ها در سنین آغازین تخصصی شدن در رشته های ورزشی بررسی گردند، می تواند رسیدن به مسیر قهرمانی را به نوعی از طریق استعدادیابی کوتاه تر نمود. از این رو پژوهش حاضر در نظر دارد با توجه به اینکه دانش آموزان عشایر نسبت به دانش آموزان شهری از تحرک و فعالیت بدنی بیشتری برخوردارند و به طبع به لحاظ فاکتور قدرت جدای از سایر مسائل اثرگذار ارثی برتری را نسبت به دیگر دانش آموزان به دلیل نوع شرایط زندگی دارند به عنوان نمونه برگزیند.

همچنین تا پیش از این کلیه پژوهش ها ارتباط قدرت را با نسبت انگشت دوم به چهارم در میان بزرگسالان و یا ورزشکاران بررسی نموده بودند در حالی که با پیشینه هایی که ذکر شد به نظر می رسد این فاکتور حداقل از دوران آغاز بلوغ به ثبات می رسد لذا بررسی آن در این سنین با قدرت بدنی جهت شناسایی پذیرش یا عدم پذیرش آن به عنوان فاکتوری جهت استعدادیابی لازم به نظر می رسد. علاوه بر آن بررسی رابطه قدرت با سطوح تستوسترون پیش و پس زادی در آغاز سن بلوغ مورد پژوهش قرار نگرفته بود تا شاید از این شاخص مهم آنابولیکی بتوان جهت شناسی استعدادها بهره جست. از این رو پژوهش حاضر با فرض عوامل یاد شده در نظر دارد رابطه ی نسبت انگشت دوم به چهارم و سطوح تستوسترون را با شاخص عمومی آمادگی بدنی در دانش آموزان پسرمقطع متوسطه - که در زمان آغاز دوران بلوغ قرار دارند - عشایر که بخش بزرگی از اجتماع دانش آموزی استان خوزستان را تشکیل می دهند بررسی نماید، و به این سوال پاسخ دهد که آیا میان آمادگی عضلانی در میان پسران نوجوان با سطوح تستوسترون دوران پیش زادی - از طریق اندازه گیری نسبت انگشت دوم به چهارم - و پس زادی - تستوسترون خون - ارتباط وجود دارد یا خیر؟

روش پژوهش

پژوهش حاضر از نظر زمان حال نگر، از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش توصیفی است. جامعه ما شامل کلیه ی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه - دوره ی اول - عشایر خوزستان بود که در سال تحصیلی 93- 94 مشغول به تحصیل بودند. پس از انتخاب خوشه ای مدارس از هر یک از مناطق 11 گانه عشایر جهت صدور مجوز از طرف اداره آموزش و پرورش عشایر خوزستان به منظور در اختیار قراردادن آزمودنی ها، یک گواهی در رابطه با موضوع تحقیق از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر تهیه و پس از طی مراحل اداری، مجوز لازم جهت مدارس هر منطقه صادر شد. جامعه عشایر خوزستان را 639 نفر دانش آموز نوجوان پسر 12 تا 15 سال مقطع متوسطه - دوره ی اول - در مناطق 11 گانه عشایر استان خوزستان - شامل: الوار گرمسیری، اندیکا، ایذه، باغملک، رامهرمز، سردشت، صیدون، گتوند، لالی، مسجدسلیمان و عشایر سیار - تشکیل می دادند. که از میان آنها تعداد 81 نفر به شکل تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. تمامی نمونه ها از سلامت کامل برخوردار بودند و سابقه فعالیت منظم ورزشی نداشتند.

برای آگاهی از وضعیت پزشکی و تندرستی آزمودنی ها، با اطلاع مسئولین مدارس یک فرم تهیه و بین نمونه های آماری توزیع گردید که پس از تکمیل آن به محقق برگشت داده شد. همچنین با توجه به موضوع تحقیق و اهمیت آن با هماهنگی قبلی، برای تحقق اهداف تحقیق و جلب اعتماد والدین و دانش آموزان به همکاری، یک جلسه گفتگو در رابطه با اهداف تحقیق با آنان ترتیب داده شد. پس از کسب رضایت نامه از کلیه والدین، فرم های مربوط به اطلاعات فردی و پزشکی جهت انجام پژوهش گرفته شد.

پس از انتخاب نمونه ها در یک جلسه ویژگی های پیکر سنجی آزمودنی ها شامل: سن، قد، وزن و دو ناحیه چین پوستی شامل - چین پوستی سه سر بازو و چین پوستی تحت کتفی - برای محاسبه درصد چربی با استفاده از فرمول روس اندازه گیری شد - . - Ross et al., 1985 در جلسه دوم نسبت انگشت دوم به چهارم و تست پرش طول ایستاده اندازه گیری شد. سپس یک هفته بعد در وضعیت ناشتا به میزان 3 سی سی خون از سیاهرگ بازویی دست چپ هر آزمودنی در وضعیت نشسته اخذ و جهت اندازه گیری با استفاده از کیت الایزا به آزمایشگاه انتقال داده شد. نسبت انگشت دوم به چهارم - 2D:4D - هر دو دست با استفاده از کولیس اندازه گیری شد، و طول انگشت دوم و چهارم دو دست هر دانش آموز از درون دست، از ابتدای بند اول تا انتهای بند سوم - زیر ناخن - براساس میلی متر اندازه گیری شد. با اندازه گیری طول انگشت دوم و چهارم وتقسیم 2D بر4D نسبت آنها به یکدیگر محاسبه شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید