بخشی از مقاله
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رابطه نگرش مذهبی با امید به زندگی فرهنگیان شهرستان مرودشت در سال 1396 بود این تحقیق از نوع میدانی بوده، دارای اهداف کاربردی می باشد، و روابط بین متغیرهای ابعاد نگرش مذهبی و امید به زندگی مورد مطالعه قرار می گیرد.پژوهش حاضر درچارچوب یک طرح غیر آزمایشی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی فرهنگیان متأهل آموزش وپرورش شهرستان مرودشت در سال1396به تعداد1300نفر می باشد.حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ، برای 1300نفر برابر با 302 نفر می باشد که به دلیل عدم دسترسی به این تعداد از 100نفر نمونه استفاده شدرجهت تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی - میانگین، انحراف استاندارد و ... - و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسونرو رگرسیون چند متغیره به طور همزمان استفاده شده است.نتایج نشان داد که بین نگرش مذهبی و ابعاد آن با امید به زندگی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نگرش و ابعاد مذهبی به طور معنی داری قادر به پیش بینی امید به زندگی می باشد.
کلید واژه ها : نگرش مذهبی ، امید به زندگی
قدمه و بیان مسأله
خانواده یکی از رکن های اصلی جامعه به شمار می رود. دستیابی به جامعه سالم آشکارا در گرو سلامت خانواده است و تحقق خانواده سالم مشروط به برخورداری افراد آن از داشتن رابطه های مطلوب با یکدیگر است. در چنین نظامی افراد با علایق و دل بستگی های عاطفی نیرومند دیرپا و متقابل به یکدیگر پیوسته اند. این دل بستگی ها اگر چه شاید شدت وحدّت شان در طیّ زمان کاسته شود. اما در سراسر زندگی خانوادگی پاینده خواهند بود - بارون،. - 20061 امروزه جایگاه خانواده در کشورهای پیشرفته دچار تغییراتی شده است.این تغییرات زمینه بسیاری از ناسازگاری ها و تعارضات زناشویی را فراهم آورد.بنا به گزارش جامعه شناسان و روان شناسان در سال های اخیر احساس امنیت،آرامش و روابط صمیمانه میان زنان و مردان به سستی گراییده است و خانواده ها به گونه ای فزاینده با نیروهای ویرانگر رو به رو شده اند.
افزایش طلاق و کشمکش های خانوادگی نه تنها اساس خانواده ها را تهدید می کند بلکه تهدیدی جدی برای جامعه و نظامهای اجتماعی می باشد،چرا که تربیت نسلی سالم و برخوردار از سلامت روان که بتواند مسئولیت آینده جامعه را بر دوش بکشد،در محیطی که آرامش و امنیت از آن رخت بر بسته باشد،میسر نمی گردد - اکبری، 1387 - .بسیاری از نابهنجاری های روانی و رفتاری انسانها در خانواده ریشه دارد و در عین حال بسیاری از پیشرفت های بشر نیز از خانواده نشأت می گیرد.خانواده می تواند کانون التیام همه ی زخم های اعضایش باشد و در مقابل می تواند کانون ایجاد زخم های عمیق در آنها باشد. کسی که ازدواج می کند انتظار دارد زندگی او با خوشبختی و رضایت همراه شده و از هر لحظه زندگی خود لذت ببرد. از این رو، آنچه از خود ازدواج مهم تر است، موفقیت در ازدواج یا رضامندی در بین زوجین است - ویلسون،. - 20052
در این پژوهش سعی بر آن است که ابعاد نگرش مذهبی و امید به زندگی مورد بررسی قرار گیرد. رضامندی زناشویی3 وضعیتی است که در آن زن وشوهر از ازدواج با یکدیگر و با هم بودن احساس شادمانی و رضایت دارند.این امر در طول زندگی زوجین به وجود می آید؛ زیرا لازمه ی آن، انطباق سلیقه ها، شناخت ویژگی های شخصیتی، ایجاد قواعد رفتاری و شکلگیری الگوهای مراوده ای است. به نظر می رسد، زوجین دارای رضامندی و سازگار در حیطه های مختلف زندگی، با همدیگر توافق دارند. این چنین زن شوهرهایی از نوع و سطح روابط کلامی و غیر کلامی شان راضی اند، روابط جنسی شان را لذت بخش و ارضاء کننده می دانند، پایبندی های مذهبی مشترکی دارند،مسایل مالی شان را به خوبی برنامه ریزی و مدیریت می کنند، در تعارض و اختلاف نظرها، مصلحت زندگی و خانواده را بر مصلحت خود ترجیح داده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند، از نوع و کیفیت گذران اوقات فراغت و رفت و آمد با اقوام و دوستان رضایت دارند، و نهایتاُ، در تعداد و نوع تربیت فرزندان با هم اشتراک نظر دارند - جدیری،. - 13884
. مذهب و پایبندی به آن از موضوعاتی است، که می تواند ذهن پژوهشگران را به این موضوع معطوف دارد، که رضامندی از زندگی زناشویی در سایه تعالیم الهی و پایبندی به آن به چه صورت است؟ آیا پایبندی به مذهب می تواندتأثیری در سطح رضایت از زندگی زناشویی داشته باشد یا نه؟ - مصلحی، - 13915ابعاد جهت گیری مذهبی6طبق مقیاس بهرامی احسان، شامل چهار بعد: جهت گیری مذهبی، سازمان نیافتگی مذهبی، ارزنده سازی مذهبی و کامجویی است. در این پژوهش سعی بر آن است که رابطه جهت گیری مذهبی با امید به زندگی مورد بررسی قرار گیرد.
فرضیه های تحقیق
بین نگرش مذهبی با امید به زندگی رابطه معنادار وجود دارد. بین ابعاد نگرش مذهبی با امید به زندگی رابطه وجود دارد. نگرش مذهبی قادر به پیش بینی امید به زندگی می باشد.ابعاد نگرش مذهبی قادر به پیش بینی امید به زندگی می باشند.
روش شناسی تحقیق
این تحقیق از نوع میدانی بوده، دارای اهداف کاربردی می باشد، و روابط بین متغیرهای ابعاد نگرش مذهبی و امید به زندگی مورد مطالعه قرار می گیرد.پژوهش حاضر درچارچوب یک طرح غیر آزمایشی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی فرهنگیان متأهل آموزش وپرورش شهرستان مرودشت در سال1396به تعداد1300نفر می باشد.حجم نمونه پژوهش بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان ، برای 1300نفر برابر با 302 نفر می باشد که به دلیل عدم دسترسی به این تعداد از 100نفر نمونه استفاده شد. روش نمونه گیری نیز بر اساس روش تصادفی می باشد، که با توجه به مساعدت مسئولین آموزش و پرورش بر اساس فهرست اسامی فرهنگیان این منطقه به کمک جدول اعداد تصادفی تعداد 100 نفر انتخاب و به پاسخ نامه های مربوطه پاسخ دادند.
روش گرد آوری اطلاعات
در این پژوهش قسمت ادبیات تحقیق و پیشینه مورد مطالعه از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای استفاده شد. و در قسمت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است، انتخاب افراد به صورت تصادفی ساده به جمع آوری داده ها اقدام گردید، که هرکدام از افراد به طور انفرادی به پرسشنامه ها پاسخ دادند.مقیاس نگرش مذهبی
الف: ابعاد تأمین کننده جهت گیری مذهبی: اعتقاد به خداوند و روز جزا، اعتقاد به یاری مردم و نیازمندان، اعتقاد به یاری خداوند در روزهای سخت و...
ب: عامل منفی در جهت گیری مذهبی: فقدان مهار خود در مواجهه با گناه، ناشکیبایی در برابر نتیجه کار و تمایل به کسب فوری نتیجه یا دنیا گرایی و...
این مقیاس را بهرامی احسان ساخته و دارای 45 ماده است که آزمودنی ها به هر یک از مواد بر اساس مقیاس لیکرتی "از هرگز تا کاملاً درست" پاسخ می دهند. پرسشنامه شامل چهار خرده مقیاس می شود، که هر یک از خرده مقیاسها ابعاد متفاوتی را می سنجد.
الف - نمره گذاری و تفسیرچهار خرده مقیاس عبارتند از:
- 1نگرش مذهبی یا مذهب گرایی: با14گویه.45-44-43-41-40-38-35-31-27-24-23-20-15-9 برای نمره گذاری به گزینه کاملاً درست 5 امتیاز و هرگز یک امتیاز تعلق می گیرد. این عامل از گویه های تشکیل شده است که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم رابطه عمیق قلبی با خدا، با مردم بر اساس آموزه های دینی اتخاذ و انجام رفتارهای توصیه شده
دینی، عاقبت گرایی و توجه به آخرت را در بر می گیرد.
- 2سازمان نیافتگی مذهبی: با 16 گویه 39-36-34-30-29-28-21-18-17-14-13-11-8-3-2-1 برای نمره گذاری به گزینه کاملاً درست 5 امتیاز و هرگز یک امتیاز تعلق می گیرد ودوسؤال 40 - ؛ - 27به صورت معکوس نمره گذاری می