بخشی از مقاله

چکیده

مقدمه: محرکهایی که در انسان هراس و اضطراب ایجاد میکنند در طول جریان رشد تغییر میکند. اضطراب حالت خلقی است که مشخصه اصلی آن تنش ناآرامی و نگرانی است. هراس یک واکنش احساسی به تهدید یا خطر است که با وجود یک تهدید خارجی رخ می دهد و بعلاوه با رفتارهای خاص فرار و اجتناب مربوط است. لذا، در این تحقیق با رویکردی توصیفی به بررسی رابطه میان سبک زندگی و هراس بر اضطراب نوجوانان شهر تهران پرداخته شد. روش پژوهش رگرسیون و جامعه آماری شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهر تهران بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش نامههای هراس، اضطراب بک و سبک زندگی توسط آنان تکمیل گردید. نتایج نشان داد بین سبک زندکی و اضطراب همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، بین هراس و اضطراب همبستگی مثبت نیز وجود داشت برای تعیین قدرت پیش بینی کنندگی متغیرها، از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز استفاده شد نتایج: میتوان گفت سبک زندگی ایمن میتواند عامل پیشگیرانه در اضطراب باشد و همچنین کاهش هراس در دانش آموزان میتواند بر کاهش اضطراب آنان تاثیرگذار باشد.

واژه های کلیدی: سبک زندگی، هراس، اضطراب

مقدمه

هراس یک واکنش احساسی به تهدید یا خطر است که با وجود یک تهدید خارجی رخ میدهد و بعلاوه با رفتارهای خاص فرار و اجتناب مربوط است - انجمن روان پزشکی آمریکا، . - 2013 سبک زندگی بعد عینی و کمیت پذیر شخصیت افراد است - فگل ، . - 1991به همین علت نظریه سبک زندگی آدلر شناخت فرد را مستلزم شناخت سازمان ادراکی و شناخت سبک زندگی او می داند و معقتد بود که سبک زندگی به ایمان و اعتقاداتی اطلاق می شود که فرد در روز های اولیه زندگی خود کسب می کند و یک الگوی ادراکی جهت دار است - فگن، - 1991محرک هایی که در انسان ترس و اضطراب ایجاد می کنند در طول جریان رشد تغییر می کند.

این هیجان - اضطراب - حالت خلقی است که مشخصه اصلی آن عاطفه منفی مانند تنش ناآرامی و نگرانی است - انجمن روان پزشکی آمریکا، . - 2013 زمانی که ترس به یک اختلال تبدیل شود و فرد در عرض یکماه دستخوش حمله های هراس گردد و پیاپی در این بیم به سر میبرد که مبادا حمله دیگری به سراغش آید اهمیت بیشتری پیدا میکند - انجمن روان پزشکی آمریکا، . - 2013 و اگر این هراس زدگی به ترس های نا معقول غیر ارادی و بیجا با واکنش های مضطرب گونه در مقابل موقعیت ها و رویدادهای عادی اطلاق شود ضرورت پیدا می کند که مورد بررسی قرار گیرد - انجمن روان پزشکی آمریکا، . - 2013

وحشت نا معقول از اوضاع و احوال یا مواردی نظیر موجود ترسناک در جایی یا ترس بی حد از اینکه در نزد دیگران ابله و نادان به نظر آییم که سبب می گردد آدمی در مراسم عمومی یا جاهای همگانی حاضر نشود آینزورث و همکاران 1987 - ؛ به نقل از ون دن درایز و جافرون، اجزندرون و بکرمنز-کرانبرگ ، - 2009 .اضطراب زمانی اختلال محسوب می شود که بیش از حد فراتر از حد مورد انتظار باشدکه خصوصیات اساسی این اختلال را می توان به هراس بیش از اندازه اشاره کرد - انجمن روان پزشکی آمریکا، . - 2013سبک زندگی مهمترین عاملی است که هرکس زندگی خود را بر اساس آن تنظیم می کند و بر این اساس سبک زندگی مجموعه عقاید طرح خا و نمونه های عادتی رفتار- هوی و هوس ها و شیوه های تبین شرایط اجتماعی یا شخصی است که نوع خاص واکنش فرد را تعیین میکند. - فاچینو و همکاران، - 2003

هدف

هدف کلی از تحقیق بررسی رابطه هراس و سبک زندگی بر اضطراب نوجوانان شهر تهران است اما مسایلی همچون ترسهایی که موجب اختلال می شود و یا مرتبط با سبک زندگی نوجوانان است نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است .زیرا که ترس های واهی مانند زمانی که فرد تازه به آسانسور وارد شده یا در ماشین ناگهان متوجه میشود که مسئله مهمی را فراموش کرده شامل ترس های بیمار گونه نمی شود. بلکه هدف ترس های نا معقول و غیر ارادی و بیجا در قبال موقعیت های روزمره با علائم است.و یا بر عواملی همچون ویژگی های شخصیتی - تغذیه - ورزش- خواب- حمایت های خانواده و مدرسه تاثیر دارد یا خیر؟بنابراین می توان گفت برخی از ترسها مشخص و معین میتواند ریشههای روان شناختی داشته باشد و مستقیما با موضوع آن هراس مربوط نباشد.

روش پژوهش

در این پژوهش بررسی رابطه میان سبک زندگی و هراس بر اضطراب نوجوانان شهر تهران با روش توصیفی از نوع همبستگی مورد بررسی قرار گرفته است جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه در این پژوهش جامعه آماری مورد نظر شامل دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر تهران بود.گروه نمونه در این پژوهش 300 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس 4 منطقه در غرب، شرق، جنوب و شمال شهر تهران بوده است که به طور تصادفی برای پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدهاند.

ابزار اندازه گیری

در این تحقیق پرسشنامه اضطراب بک - فرم کوتاه - 21 سوالی با طیف لیکرت - خفیف ،متوسط ،شدید - و همچنین پرسشنامه هراس نوجوانان 32 سوالی و پرسشنامه سبک زندگی 70 سوالی با طیف لیکرت - همیشه 3 ، معمولا 2، گاهی اوقات 1 ، هرگز - 0 مورد استفاده قرار گرفت.

یافتههای پژوهش:

در این فصل ابتدا شاخص های آماری مربوط به نمرات پرسشنامه هراس - سبک زندگی و اضطراب در بخش توصیف داده ها ارایه شده است و بعد فرضیههای پژوهش با آزمونهای آماری مناسب در بخش تحلیل دادهها مورد بررسی قرار گرفته است.فراوانی درصد دانشآموزان بر حسب جنس بدین گونه است تعداد دانشآموزان پسر بیشتر از دختران است.میانگین و میانه توزیع نمرات هراس تفاوت چندانی با هم ندارد و شاخص کجی و کشیدگی کمتر از 0.5 است بنابراین میتوان بیان کرد که توزیع نمرات هراس دانشآموزان نرمال است.میانگین و میانه توزیع نمرات سبک زندگی تفاوت چندانی با هم ندارد و شاخص کجی و کشیدگی کمی بیش از 0.5 است بنابراین میتوان بیان کرد که توزیع نمرات هراس دانش آموزان نرمال است.میانگین و میانه توزیع نمرات اضطراب تفاوت چندانی با هم ندارد و شاخص کجی و کشیدگی کمتر از 0.5 است بنابراین میتوان بیان کرد که توزیع نمرات اضطراب دانشآموزان نرمال است.

فرضیه1

بین هراس و اضطراب رابطه وجود دارد.بین هراس و اضطراب رابطه وجود دارد به منظور بررسی این فرضیه ضریب همبستگی پیرسون بین نمرات هراس و اضطراب دانشآموزان محاسبه شد و نتایج در جدول 4-5 ارایه شده است .نتایج نشان میدهد که بین هراس و اضطراب رابطه مثبت معنا داری در سطح 0.001 وجود دارد. این بدین معناست که هر چه هراس دانشآموزان افزایش یابد اضطراب نیز افزایش مییابد و بر عکس.

فرضیه 2

بین سبک زندگی و اضطراب رابطه وجود دارد به منظور بررسی این فرضیه ضریب همبستگی پیرسون بین نمرات سبک زندگی و اضطراب دانش آموزان محاسبه شد و نتایج در جدول 4-6 ارایه شده است.نتایج نشان میدهد که بین سبک زندگی و اضطراب رابطه مثبت معنا داری در سطح 0.001 وجود دارد. این بدین معناست که هر چه کیفیت سبک زندگی دانشآموزان افزایش یابد اضطراب نیز افزایش مییابد و بر عکس.

فرضیه 3

بین هراس و سبک زندگی رابطه وجود دارد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید