بخشی از مقاله

چکیده

موضوع و هدف مقاله: در این پژوهش، چرخه های تجاری و ارتباط آن با ضریب - قیمت به سود هر سهم - شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. هدف از تحقیق تعیین این موضوع است که آیا ضریب با چرخه های تجاری ارتباط دارد ؟

روش پژوهش: جامعه آماری مورد بررسی پژوهش، شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران بود که پس از انجام نمونه گیری در مجموع 54 شرکت به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند. روش تحقیق این گونه بود که با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی به عنوان معیار چرخه تجاری اقتصادی، رابطه آن با ضریب مشخص گردید. در این پژوهش سه فرضیه مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. تولید دوره رکود، دوره رونق اقتصادی و نرخ تورم به عنوان متغیر مستقل و ضریب به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده اند .

یافته های پژوهش: در این پژوهش ابتدا به وسیله فیلتر هادریک- پرسکات، چرخه های تجاری در ایران مطالعه و استخراج شده و سپس با تحلیل رگرسیونی داده های تابلوئی، فرضیه های تحقیق آزمون شد.

نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که رابطه ی بین چرخه های تجاری و نرخ رشد سود شرکت با ضریب معنادار بوده اما رابطه بین متغیر نرخ تورم با ضریب معنادار نمی باشد.

مقدمه :

یکی از بازارهای اساسی و تأثیرگذار بر اقتصاد هر کشور، بازار مالی است. بازار سهام نیز به عنوان مرکزی برای جمع آوری پس اندازها و نقدینگی بخش خصوصی، از اجزای مهم بازارهای مالی به شمار می آید. به طور کلی ، اعتقاد بر این است که قیمت های سهام توسط برخی از متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره و حجم نقدینگی، تولید ناخالص داخلی تعیین می شوند. لذا می توان متصور بود بازده اوراق بهادار نیز تحت تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی باشد - عباس زاده و قبولی، . - 1390 با روند فزاینده ی موج آزادسازی و خصوصی سازی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه، بازار سرمایه به عنوان یکی از عوامل اساسی در مسیر توسعه ی اقتصادی مطرح گردیده است.

در اقتصاد بسیاری از کشورها، بازار سرمایه مهم ترین منبع تأمین مالی داخلی و زمینه ساز تجمیع و تشکیل سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های پربازده می باشد. به جهت کاربرد وسیع ضریب - - و تأثیرگذاری عمده ی آن در تصمیمات سرمایه گذاری فعالان بازار، برخورداری از درک مبتنی و توانایی بر پایه ی علمی از ضریب - - شناخت عوامل موثر بر شکل گیری آن حائز اهمیت فراوان است.  همچنین بررسی ارتباط این ضریب با چرخه های تجاری که مبنای محاسبه آن ها تولید ناخالص داخلی می باشد می تواند از اهمیت فراوانی برخوردار باشد.

موضوع تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین مراحل چرخه های کسب و کار و ضریب - - بوده و اینکه چگونه بر حسب درک سرمایه گذاران بازار اوراق بهادار از اینکه اقتصاد در مرحله خاصی از چرخه کسب و کار است با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی1 به عنوان معیار وضعیت اقتصادی، ضریب - - تغییر می کند. اقتصاد کلان مطالعه توزیع فعالیت های اقتصادی در طول زمان استاقتصاددانان. معمولاً از دید اقتصاد کلان، الگویی نامنظم برای وضعیت صعود و رکود اقتصادی متصور هستند که اصطلاحاً نوسانات اطراف این روند را چرخه کسب و کار گویند.

 تفضلی - 1385 اجزاء چرخه های کسب و کار را می توان اینگونه برشمرد که در مراحلی از اقتصاد، وضعیت کشور رو به بهبودی و رشد است بنابراین در این حالت گفته می شود اقتصاد در وضعیت رونق و شکوفایی قرار دارد. اما هنگامی که اقتصاد دارای وضعیت نزولی یا روند رو به کاهش می باشد، اصطلاحا گفته می شود اقتصاد در وضعیت رکود قرار دارد. اگر این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد یعنی وضعیت اقتصادی در بدترین وضعیت خود قرار گیرد، گفته می شود اقتصاد در وضعیت بحران قرار گرفته است. بنابراین نوسانات منحنی تولید ناخالص داخلی را می توان چرخه تجاری در یک جامعه برشمرد. در نمودار - 1 - این نوسانات به طور کامل تشریح شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید