بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین انگیزش مشارکت در ورزش با کیفیت زندگی کاری در کارکنان ادارات دولتی شهرستان خرم آباد انجام گردید. روش این پژوهش توصیفی - همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شاغل رسمی در سال 1393، 3000 نفر بوده اند. که از بین آنها جهت تعیین حجم نمونه از روی جامعه مادر بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 130 نفر بدست آمد. شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد. به منظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی کاری استفاده شد.پس از تایید روایی صوری پرسشنامه ها توسط متخصصین ، پایایی سوالات از طریق روش آماری آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. این ضریب برای پرسشنامه های انگیزه مشارکت ورزشی 0/86 ، میزان مشارکت ورزشی 0/84 و کیفیت زندگی کاری 0/87 برآورد گردید.یافته های این تحقیق با آزمون های t و واریانس یک راهه ،آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنادار برای آزمون فرضیات - p 0/05 - در نظر گرفته شده است .نتایج تحقیق نشان داد که: همبستگی بین انگیزش مشارکت در ورزش با کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات دولتی شهرستان خرم آباد معنادار می باشد.

واژه های کلیدی: استئوآرتریت زانو رفلکسولوژیی فیزیوتراپیی

-1 مقدمه

انگیزش مشارکت در تمامی اشکال فعالیت جسمانی که به آمادگی جسمانی، سلامت روانی و عقلانی و تعاملات متقابل اجتماعی کمک کند - دبورا و چارلز، ترجمه آزاد، 1386، ص . - 33 کیفیت زندگی کاری به مجموعه ای از کارها یا عملکردهای سازمانی نظیر مدیریت مشارکتی، غنی سازی شغلی و شرایط کاری مطمئن اشاره دارد. در این رابطه برنامههای کیفیت زندگی کاری ممکن است به عنوان راهبرد مدیریت منابع انسانی شامل عملکردهای کیفیت زندگی کاری و بهبود برنامههای کیفیت زندگی کاری و بهبود کارآیی و بهرهوری سازمانی در نظر گرفته شود - رودکی، 1382، ص . - 11 در جهان رقابتی امروز که بهره وری در همه زمینهها افزایش یافته و تنها سازمانهایی امکان بقاء دارند که به بهترین وجه ممکن از منابع خود استفاده نموده و بیشترین بهره وری را داشته باشند، مدیریت عملکرد که مایه افزایش بهره وری نیروی انسانی میباشد، از اهمیت بسیاری برخوردار است .

امروزه در سازمانهای جدید و مترقی، مهمترین عامل تعیین کننده موفقیت سازمانها، نیروی انسانی و بهره وری آن میباشد. مدیریت عملکرد می تواند مزیتهای زیادی برای کارکنان، سرپرستان و سازمان بوجود آورد. رویکرد مدیریت عملکرد با بهره گیری ازارزشیابیهای دقیق و منظم،بازخورد عملکرد مشخصی را برای بهبود عملکرد کارکنان فراهم می آورد،الزامات کار آموزی مورد نیاز برای پیشرفت و ارتقاء کارکنان را تعیین و روند توسعه فردی و سازمانی را هموار و تسهیل می نماید، بین تصمیم گیری کارکنان و عملکرد، ارتباط نزدیکی برقرار می کند و سرانجام انگیزش و بهره وری کارکنان را افزایش میدهد - رضایی، . - 1391 در تحقیقی که توسط چاوالا - 2012 - تحت عنوان تأثیر کیفیت زندگی کاری بر تحلیل رفتگی پرستاران بیمارستان های منطقه ای وزارت بهداشت انجام داد. نتایج وی نشان داد که بیشتر پرستاران تجربه تحلیل رفتگی در سطح بالا را دارند، اما زندگی عاطفی در سطح متوسط تجربه کرده اند.

به طوریکه کیفیت زندگی کاری پرستاران از سطح متوسط تا عالی بوده است. پرستاران عنوان می کردند بالاترین سطح کیفیت زندی کاری در فرصت هایی برای پیشرفت کاری و استفاده مناسب از توانایی های شخصی آن ها نمایان می شود. همچنین نتایج نشان داد که کیفیت زندگی کاری ارتباطی معکوس با سطح متوسطی از خستگی عاطفی و تحلیل رفتگی دارد - r=0/38 - و حتی ارتباط معکوسی فقط با سطح پایینی از تحلیل رفتگی دارد . - r=0/239 - علیرغم نفوذ ورزش در جنبههای مختلف زندگی افراد چه به صورت اجتماعی و چه به صورت فردی، توجه علمی به این پدیده اجتماعی سابقه چندانی ندارد. شاید اولین کسی که ورزش را به عنوان یک پدیده اجتماعی به طور علمی نگریسته هانز ریسه باشد که در کتابی تحت عنوان جامعه شناسی ورزش، این پدیده را مورد بحث و بررسی قرار داده است اما علاقه اصلی جامعه شناسان به این پدیده بعد از جنگ جهانی دوم آشکار شد و مطالعه علمی و سیستماتیک، پس از آن شکل گرفت و علوم مختلف به بررسی تأثیرات ورزش در محدوده و چارچوب تخصصی خویش پرداختند و تلاش کردند تا فواید و سودمندیهای مشارکت ورزشی را مورد حمایت قرار دهند - نیک نژاد، . - 1376

اگر به ورزش به عنوان یک پدیده اجتماعی نگریسته شود و فرهنگ و ورزش را اجزایی لاینفک درنظر گیریم این سوال مطرح است که جایگاه ورزش در تغییر کیفیت زندگی کاری چه میزان می باشد؟ آیا ورزش میتواند بهبود دهنده یا حداقل پیش بینی کننده خوبی برای کیفیت زندگی کاری باشد؟ آیا مشارکت در ورزش برای بالا بردن روحیه و افزایش رضایتمندی در زندگی کاری مؤثر است؟ پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤالات و بررسی نقش انگیزش مشارکت در ورزش با میزان مشارکت و کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات دولتی شهرستان خرم آباد میباشد.

-2روش شناسی
 

این پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان شاغل رسمی در سال 1393، 130 نفر بوده اند. که بر اساس جداول کرجسی و مورگان تعداد 340 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی کاری استفاده شد.پس از تایید روایی صوری پرسشنامه ها، پایایی سوالات از طریق روش آماری آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های انگیزه مشارکت ورزشی 0/86 و کیفیت زندگی کاری 0/87 برآورد گردید. یافته های این تحقیق با آزمون های t و واریانس یک راهه ،آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح - p 0/05 - مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

-3یافتهها

-4 بحث و نتیجهگیری

یافته های تحقیق نشان داد که سطح معناداری مشاهده شده کمتر از 0/05 می باشد، بنابراین همبستگی بین انگیزش مشارکت در ورزش با کیفیت زندگی کاری کارکنان ادارات دولتی شهرستان خرم آباد معنادار می باشد. به عبارت دیگر، هرچقدر کارکنان بیشتر انگیزش مشارکت ورزشی داشته باشند، تغییر بیشتری در کیفیت زندگی آنها مشاهده می شود. نتایج این تحقیق با نتایج تحقیق پرداختچی - 1388 - تحت عنوان بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس شهرستان تاکستان همخوانی دارد. نتایج وی نشان داد که بین کیفیت زندگی کاری و فرسودگی شغلی معلمان و مدیران رابطه معکوس و معناداری وجود داد.

از میان مؤلفه های کیفیت زندگی کاری به ترتیب متغیرهای پرداخت منصفانه، تناسب اجتماعی، فضای کلی و توسعه قابلیت های فردی بیشترین تأثیر را بر فرسودگی شغلی دارند. همچنین نتایج این تحقیق با نتایج تحقیق چاوالا - 2012 - تحت عنوان تأثیر کیفیت زندگی کاری بر تحلیل رفتگی پرستاران بیمارستان های منطقه ای وزارت بهداشت همخوانی دارد. نتایج وی نشان داد که بیشتر پرستاران تجربه تحلیل رفتگی در سطح بالا را دارند، اما زندگی عاطفی در سطح متوسط تجربه کرده اند. به طوریکه کیفیت زندگی کاری پرستاران از سطح متوسط تا عالی بوده است. پرستاران عنوان می کردند بالاترین سطح کیفیت زندی کاری در فرصت هایی برای پیشرفت کاری و استفاده مناسب از توانایی های شخصی آن ها نمایان می شود. این همخوانی ها می تواند به دلیل تشابه در مؤلفه های کیفیت زندگی کاری باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید