بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله با هدف تعیین رابطه کیفیت زندگی کاری با تعهد سازمانی کارکنان دادگستری شهرستان زاهدان تدوین شده است.روش پژوهش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداری و ستادی دادگستری زاهدان شامل585 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان 144 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده و جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه شامل پرسشنامه کیفیت زندگی کاری مدل والتون و پرسشنامه تعهد سازمانیOCQ انجام گرفت.

تجزیه و تحلیل داده ها از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس صورت پذیرفت که به منظور سنجش و اندازه گیری آن ها ازنرم افزارspssاستفاده گردید.یافته ها نشان داد همبستگی مثبت و معنی داری بین کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی پرسنل دادگستری زاهدان وجود دارد.تحلیل ها حاکی از آن بود که ابعاد تعهد سازمانی تحت تاثیر کیفیت زندگی کاری پرسنل دادگستری زاهدان قرار دارد و علاوه برآن تحلیل رگرسیون نشان داده که کیفیت زندگی کاری پیش بینی کننده تعهد سازمانی و مولفه های آن است.

-1 مقدمه وبیان مسئله:

چنانچه سیر تحولات مدیریت منابع انسانی را بنگریم ، به فراست در خواهیم یافت که توجه به انسان در دنیای سازمان و مدیرین از دیرباز مورد نظر صاحب نظران مدیریت بوده است .این توجه روز به روز افزایش یافته تا جایی که امروزه نیروی انسانی را مشتریان سازمان ها نام نهاده اند . این بدان معنا است که در عصر جدید ، ضرورت پاسخگویی به نیازهای اساسی کارکنان در هر سازمان ، در اولویت اول قرار می گیرد زیرا نیل به اهداف سازمان در گرو تامین اهداف و خواسته های منطقی و مشروع منابع انسانی است.

کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی یکی از مهم ترین موضوعات مدیریت منابع انسانی سازمان ها ست. این مفهوم با توجه به عمق گسترده ای که در این دو دهه ی گذشته یافته است ، بر تمام موضوعات کاری کارمندان اعم از شرایط محیط کار ، شرایط مدیریت و چگونگی جبران خدمات و.... تأثیر گذاشته است - ایران نژاد پاریزی و همکاران - 1389 افراد در سازمان ها دارای نگرش های شغلی متعددی هستند . در چند دهه ی گذشته ، بررسی نگرش های کارمندان به دلیل نتایج قابل ملاحظه ای که می تواند بر بهبود رفتار سازمانی داشته باشد مورد توجه پژوهشگران و صاحب نظران بوده است .نگرش فرد نسبت به کار خود نشان دهنده ارزشیابی منفی و مثبتی است که وی درباره ی جنبه ای از محیط کاری خویش دارد پیش تر تحقیق هایی که در حیطه ی رفتار انجام شده است ، ناظر بر نگرش های شغلی افراد در سازمان های کاری مربوط به خودشان است .

در میان این نگرش ها ، تعهد سازمانی در دهه ی گذشته جایگاه مهمی در پژوهش های رفتار سازمانی به است . واژه ی تعهد سازمانی آن چنان که وایت تعریف کرده است ، معین کننده ی سه عرصه ی مهم از احساس و رفتار فردی است که در سازمان مشغول به کار است : - 1 اعتقاد به سازمان و پذیرش اهداف و ارزش هایش ؛ - 2 تمایل به تلاش و کوشش برای سازمان ؛ - 3 تمایل به عضویت و ماندن در سازمان - آرمسترانگ ، . - 1377 بنابراین ، توصیف نگرش های شغلی و بررسی ارتباط میان آنها ، می تواند ابزار سودمندی برای بهبود نگرش سازمانی افراد باشد و سرانجام بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان بینجامد - طالب پور . - 1380در ارگانهای بزرگی هم چون دادگستری ها که در بر گیرنده ی زیر مجموعه ها ، مناطق و نواحی مختلف حقوقی و قضایی است ، آگاهی از امکانات و امتیازاتی که سازمان در اختیار افراد قرار می دهد و از طرفی ، تغییر نگرش هایی که باعث پیشرفت سازمان می شود ، اهمیت زیادی دارد.

دستیابی به اهداف اداری، قضایی و حقوقی صرف ، نیازمنداستفاده ی بهینه ی منابع انسانی ، مالی و تجهیزاتی است ، اما پویایی نظام عدالت وابسته به عوامل مختلفی از جمله داشتن کارمندانی خشنود ، برخوردار از تعهد و وفاداری بالا نسبت به سازمان است تا در محیطی پویا و سالم ، با بکار بستن تمام توان خویش ، برای کارایی بیشتر و بهتر این سازمان فرهنگی گام بردارد . بنابراین همواره در این ارگان کوشیده اند که طرز تلقی مناسبی نسبت به نگرش های گوناگون اعضاء - قضات و کارمند - داشته باشند ؛ زیرا نگرش های آنان با رفتارهایی که برای ارگان مهم اند ، در پیوند است.

در گذشته تحقیق هایی در زمینه ی کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی انجام شده است ؛ ولی تعداد تحقیق های که در زمینه ی کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در قوه قضاییه بالاخص کارکنان دادگستری ها انجام شده ، اندک است . پژوهشگرکوشید در این تحقیق کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی در بین کارکنان دادگستری شهرستان زاهدان را بررسی نموده و رابطه ی متقابل این دو متغیر را بررسی کند . در این پژوهش مسئله اصلی این است که اولا بین کیفیت و سبک زندگی کاری و تعهد سازمانی ارتباط معنا داری وجود دارد یا خیر و در صورت تایید این ارتباط پرسش نهایی این می باشد که چکونه و با چه سبک زندگی کاری می توان تعهد سازمانی کارکنان دادگستری سیستان و بلوچستان را افزایش داد؟

-2تعریف واژهها: - عملیاتی -

2-1کیفیت زندگی کاری - تعریف نظری - :

کیفیت زندگی کاری سازه ای است که خوب بودن کارکنان را عنوان می کند. کانون کیفیت زندگی کاری فراتر از رضایت شغلی است . ان اثر مکان کار روی رضایت با کار ، رضایت در حیطه های زندگی غیر کاری ، رضایت از زندگی کلی ، خوشحالی شخصی ، و خوب بودن ذهنی را در بر می گیرد - سیگری افراطی سیگل لی - 2001

2-2پرسنل اداری دادگستری:

کلیه پرسنل ستادی به غیر از قضات که در یکی از واحد های قضایی یا اداری مربوط به اداره کل دادگستری مشتمل بر دادگاه ها،دادسرای عمومی و انقلاب،معاونت های دادگستری می باشد.

2-3 تعهد سازمانی: تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان و یک فرایند مستمر است که به واسطه مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی ، توجه افراد به سازمان و موفقیت و رفاه سازمان را نشان می دهد. - مقیمی1383 ص - 50تعهد عاطفی تعهد عاطفی بر دلبستگی عاطفی کارکنان و تعیین هزینه شدن و مشارکت در سازمان اشاره می کند . تعهد عاطفی می تواند تجارب مثبت و برخوردهای درون سازمان را توسعه می دهد . این تعهد احساس یگانگی کارکنان و حضور فعال آنان در سازمان اشاره دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید