بخشی از مقاله

چکیده:

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جوسازمانی وکیفیت زندگی کاري با بهرهوري کارکنان ادارات تربیت بدنی آموزش و پرورش شهر تهران می باشد. طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادي میباشد. - 110 نفر - . نمونه آماري86نفر از کارکنان را تشکیل میدهد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههاي جوسازمانی, کیفیت زندگی کاري , بهره وري میباشد. جهت تعیین پایایی پرسشنامهها از روش آلفاي کرونباخ استفاده شد که در تمام موارد کفایت ابزارها محرز شد. دادههاي گردآوري شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل رگرسیون چندگانه وتحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که بین جوسازمانی وبهرهوري و همچنین بین ابعاد کیفیت زندگی کاري و بهرهوري رابطه مثبت ومعنیداري وجود دارد. جوسازمانی به عنوان متغیر اثرگذار بر کیفیت زندگی کاري میباشد و همچنین بر بهرهوري اثر مستقیم دارند.

واژهاي کلیدي: جوسازمانی،کیفیت زندگی کاري، بهرهوري

-1 مقدمه

بهرهوري یکی از فعالیتهاي ارادي انسان و از جمله شاخصهاي رسیدن به کمال در نظامهاي ساخته انسان است. تلاش انسان همواره معطوف به کسب حداکثر بازده از حداقل منابع بوده است.بر این اساس، موضوع بهره وري، امري جدیدي نیست وقدمتی برابر طول تاریخ زندگانی بشر دارد. امروزه، بهرهوري به عنوان یکی از مهمترین زمینه هاي توسعه مطرح است وتلاش براي دست یابی به حد مطلوبی از آن جز، اهداف عالی واستانداردهاي زندگی مردم دنیا تلقی میگردد - تولنتینو،. - 2000 عوامل بیشماري در ارتقاء وبهبود بهره وري وعملکرد نقش دارند.اما با نظر اکثر صاحبنظران منابع انسانی با ارزشترین وبرجسته ترین عامل در دست یابی به هدف هاي سازمان محسوب می شود.

یکی از مظاهر موفقیت یک مدیر استفاده درست و بهینه از منابع مادي - تجهیزات و سرمایه،... - و منابع انسانی سازمان متبوع خود است .افزایش نرخ بهره وري و موفقیت سازمان در گرو به کارگیري درست از منابع مادي وانسانی در جریان کار است . پارهاي از این عوامل تحت عنوان شاخص کیفیت زندگی کاري مطرح گردیده است - اسدي،. - 1387باید توجه داشت که بهرهوري بالاتر باعث ارتقاء سطح زندگی و رفاه اجتماعی میشود درآمدها با استفاده بهینه از نهادها و تولید ستادها مناسب تر و بیشتر افزایش می یابد و این خود باعث می شود که تولید به نحوي مناسب تر رشد یابد و در دنیاي پررقابت توفیقاتی حاصل شود این موقعیت خود باعث رونق کسب و کار و در نتیجه کیفیت برتر زندگی جامعه می گردد و فرآیند یاد شده جز با نگرش درست به بهره وري و ارتقاي آن تحقق نخواهد پذیرفت - طوسی ، . - 1384

در جهان رقابتی امروز که بهره وري در همه زمینه ها افزایش یافته است تنها سازمان هایی می توانند در این دنیاي پر تلاطم باقی بمانند که به بهترین وجه ازمنابع خود استفاده نموده و بیشترین بهره وري را داشته باشند - فرخی ،. - 1386 کارکنان ارزشمند ترین دارایی ما هستند .نیروي انسانی است که با برخورد مناسب می تواند مثبت و در جهت اهداف سازمان ویا در صورت عدم هدایت در خلاف اهداف سازمان گام بردارد. از این رو شناخت رفتار نیروي انسانی در مدیریت اهمیت ویژه اي دارد. به عقیده هرسی وبلانچارد ،موفقیت سازمان ها ومحیط کاري بستگی کامل به استفاده کار آمد از منابع نیروي انسانی بر پایه علوم رفتاري دارد . بدون شک شرایطی نیز که در آن می-کوشیم کاري را انجام می دهیم می تواند بر کار آمدي وسرعت کوشش هایمان اثر بگذارد.

در میان عواملی که میتواند رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهند،شرایط فیزیکی کار بارزتر ازهمه عوامل اند. با این حال ،نتایج اجراي برنامه هاي پژوهشی شرکت وسترن الکتریک در کارخانه هاتورن در سال1927،توجه روانشناسان را از موضوع گزینش و جایگزینی به وراي مسایل پیچیده روابط،انگیزش وروحیات انسانی توسعه داد. یافته هاي حاصل از این مطالعات معلوم کرد که شرایط اجتماعی و روان شناختی محیط کار به مراتب مهم تر از شرایط فیزیکی است که تحت آن شرایط،کار اجرا می شود - ابدالهی،. - 1384جوسازمانی نیز منعکس کننده نگرش افراد از سازمانی است که نسبت به آن احساس دلبستگی می کنند و مجموعه اي از ویژگی هایی است که توسط کارکنان سازمان وجود دارد و به عنوان نیروي اصلی در تعیین رفتار کارکنان موثر است - علاقمند ،. - 1376پژوهشهاي انجام شده در این زمینه: کریم زاده - 1381 - در پژوهش خود تحت عنوان رابطه بین جو سازمانی بر بهرهوري کارکنان اداره برق شهرستان جهرم به این نتیجه دست یافت که جو باز در سازمان بر افزایش بهرهوري کارکنان تأثیرگذار میباشند و وجود فرهنگ غیر رسمیدر سازمان،علاوه بر ایجاد رضایت بیشتر در کارکنان ازشغلشان، بهرهوري بیشتري را منجر خواهد گشت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید