بخشی از مقاله

چکیده:

هدف از این تحقیق تحلیل ارتباط بین مدیریت مشارکت جو و کیفیت کاری دبیران مدارس متوسطه در آموزش و پرورش می باشد و ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد . این پرسشنامه از نوع بسته پاسخ است که در آن از مقیاس پنج درجه لیکرد گردیده است .جامعه آماری این پژوهش ، دبیران مقطع متوسطه شهرستان خرم آباد می باشند .

حجم نمونه بر اساس جدول مورگان محاسبه شده است . برای تعیین نمونه دبیران زن و مرد مقطع متوسطه از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده گردیده است در محاسبه ی روایی پرسشنامه ها از روایی محتوایی ودر مشخص نمودن پایایی پرسشنامه ها هم از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده که پایایی پرسشنامه کیفیت کاری برابر %94 و پایایی پرسشنامه مدیریت مشارکت جو برابر %90 می باشد .

مقدمه :

همواره بقاء وادامه یافتن امور در سازمانها و مؤسسات به چگونگی عملکرد کارکنان بستگی داردعملکرد. معمولاً با دو معیار کارایی و اثربخشی سنجیده می شود . کارایی به معنی درست انجام دادن کارها از راه صرفه جویی در منابع وتجهیزات و به دست آوردن بیشترین ستاده از کمترین داده هاست و اثربخشی یعنی کارهای درست را انجام دادن و رسیدن به هدف ."یکی از گامهای اساسی در راستای بهبود عملکرد کارکنان ، افزایش کیفیت کاری است ".

محیط کاربا شرایطی دارای کیفیت است که درآن افراد به عنوان اعضاء وشالوده اصلی سازمان به حساب آیند ."که دارای شاخص هایی همچون آموزش ضمن خدمت، مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ، امنیت شغلی و پرداخت منصفانه است

کیفیت کاری فرآیندی است که به واسطه آن همه اعضای سازمان از طریق راههای ارتباطی باز ومتناسبی که برای این هدف ایجاد شده است در تصمیم هایی که بر فعالیت کاری و محیط آن اثر می گذارد به نوعی دخالت می یابند و در نتیجه مشارکت و رضایت شغلی آنها بیشتر می شود وفشار عصبی ناشی از کار برایشان کاهش می یابد .

کیفیت کاری نمایان کننده ی نوعی فرهنگ سازمانی و شیوه مدیریت است که کارکنان براساس آن احساس مالکیت خودگردانی وعزت نفس می کنندکه به صورت دوجانبه به کیفیت زندگی وابسته وغیرقابل تفکیک است ، از خاستگاه های اصلی در توسعه سازمانی است که خود ترکیب علم ، هنر، تجربه ، معرفت ودانش و نهایتاً عقل سلیم انسانی است.

این مفهوم سیرتکاملی درازی را از دوره بدویت عصرتوحش ،عصرحجر، عصرآهن، عصر فضا ، عصردانشمندی گذرانده ودرپرتو ارتباطات واطلاعات با سرعت نور ودقت روزافزون وهوشمندی طبیعی ومصنوعی ساخت بشربا بهره وری ژنتیک ومحیطی با توجه به تغییر شکلی وماهوی به صورت لحظه ای در تمام امور با عنایت به منطق فازی به دست رهبران دموکراتیک سازمانی ومدیران ، نخبگان، اندیشمندان ، ادبا ، فضلا ودانشمندان با معنویت فلسفی وبا توجه به خلاقیت و کارآفرینی در ابعاد تخیل ، تصوروتجسم شکل گرفته است . ثمره آن کیفیت وغنی سازی زندگی در پرتو کیفیت کاری است که دو رکن اساسی و لازم و ملزوم همدیگرند

اهداف تحقیق :

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین سبک مدیریت مشارکت جو وکیفیت کاری دردبیران مدارس متوسطه شهرستان خرم آباد می باشد . محقق به دنبال این می باشد که بررسی نماید چه راههایی برای ارتقاء شغلی وبالا بردن کیفیت کاری بکاربردن سبک مدیریت مشارکتی دردبیران مدارس متوسطه وجود دارد .

نتایج بدست آمده از این تحقیق می تواند درکلیه مراکز آموزشی ، وزارتخانه هاوسازمانهای خصوصی وادارات کار برداشته باشد . ضمن اینکه گروه مورد مطالعه دبیران متوسطه می باشد نتایج حاصله را می توان درکلیه مراکزونهادها که کار گروهی انجام می شود مورد استفاده قرار داد .

الف : اهداف علمی

-1 شناسایی رابطه بین مدیریت مشارکتی و کیفیت زندگی کاری دبیران مدارس متوسطه شهرستان خرم آباد.

-2 بررسی تفاوت بین مدیران زن ومرد از نظر میزان استفاده از مدیریت مشارکت جو.

-3 بررسی تفاوت بین دبیران زن و مرد از نطر کیفیت کاری.

ب : هدف کاربردی : ارتقاء شغلی وبالا بردن کیفیت کاری دبیران متوسطه با استفاده ازسبک مدیریت مشارکت جو

سوالات پژوهش :

: 1 کیفیت زندگی کاری دبیران مدارس متوسطه شهر خرم آباد به چه میزان است؟
2 الف: آیا بین مدیریت مشارکتی و بعد امنیت شغلی کیفیت زندگی دبیران مدارس متوسطه شهرستان خرم آباد ارتباط وجود دارد؟

ب: آیا میان مدیریت مشارکت جو و بعد انعطاف پذیری کیفیت کاری دبیران مدارس متوسطه رابطه وجود دارد؟

ج: آیا بین مدیریت مشارکت جو و فرهنگ سازمانی کیفیت کاری دبیران مدارس متوسطه شهر    خرم آباد رابطه وجود دارد؟

د: آیا بین مدیریت مشارکت جو و بعد روابط انسانی کیفیت کاری دبیران مدارس متوسطه شهر    خرم آباد رابطه وجود دارد؟

3    : آیامیان مدیران زن و مرد مدارس متوسطه از نظر میزان استفاده از مدیریت مشارکت جو تفاوت معنی دار وجود دارد؟

4    : آیا بین دبیران زن و مرد مدارس متوسطه از نظر کیفیت کاری تفاوت معنی دار وجود دارد؟    

روش تحقیق

در این پژوهش شیوه توصیفی از نوع همبستگی انتخاب گردیده است که سعی دارد این مفهوم را مشخص نماید،آیا بین دو متغیر رابطه و همبستگی وجود دارد یا خیر؛ و اگر چنین ارتباطی وجود دارد، از چه نوع و میزان آن چقدر است.

در اجرای این تحقیق مراحل زیر رعایت گردیده است:

-1تدوین چارچوب نظری شامل بیان مسئله، اهداف، ضرورت، سئوالات پژوهش،ادبیات وبررسی پیشینه تحقیق.

-2تدوین چارچوب روش شامل مشخص نمودن جامعه موردمطالعه، روش بررسی و جمع آوری اطلاعات، تعریف عملیاتی.

-3جمع آوری اطلاعات ازطریق پرسشنامه.

-4تجزیه وتحلیل وتوصیف داده های حاصل از تحقیق وتبیین آن.

-5ارائه گزارش نهایی ، نتایج وپیشنهادات ومحدودیت های تحقیق

جامعهآماری :
جامعه آماری این پژوهش ،کلیه دبیران مقطع متوسطه نواحی دو گانه شهرستان خرم آباد می باشد که بر اساس آمار اخذ شده از معاونت متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان لرستان تعداد آنها برابر با 1225 می باشد.و از این تعداد 731 زن و 494 مرد هستند.

حجم نمونه:
حجم نمونه دبیران مقطع متوسطه شهرستان خرم آباد با توجه به جامعه آماری مربوطه و بر اساس جدول کرجسی مورگان برابر با 260 نفر در نظر گرفته شده است که از این تعداد 155 نفر آنها زن و 105 نفر مرد می باشند.

روش نمونه گیری :
برای تعیین نمونه دبیران زن و مرد مقطع متوسطه شهرستان خرم آباد از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب استفاده گردیده است.در نمونه گیری طبقه ای ، واحد های جامعه ی مورد مطالعه در طبقه هایی که از نظر صفت متغیر همگن تر هستند، گروه بندی می شوند، تا تغییرات آن ها در درون گروه ها کمتر شود. - سرمد، - 1378 بدین ترتیب که ابتدا سهم هر کدام از طبقات - مرد و زن - در جامعه محاسبه شده سپس همان نسبت در نمونه رعایت شده است.

ابزار اندازه گیری

ابزار اندازه گیری این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد.این پرسشنامه ازنوع بسته پاسخ است که درآن ازمقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شده است. که بدین صورت نمره گذاری شده است:

خیلی زیاد5=  زیاد4=  متوسط3=  کم2=  خیلی کم1=

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید