بخشی از مقاله

چکیده

هدف از نگارش این مقاله، تبیین رابطه بین رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناددهی به اطلاعات با نشر دانش است. به همین منظور، از دو پرسشنامه - پرسشنامه استاندارد رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناددهی به اطلاعات و پرسشنامه محقق ساخته نشر دانش - جهت جمعآوری دادهها استفاده شد . جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش، از میان مدرسان دانشگاه مورد مطالعه، نمونه ای با حجم 190 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید آنچه از یافته های تحقیق بدست آمده نشان میدهد: وضعیت کنونی رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناد دهی به اطلاعات توسط اساتید در حد مطلوبی قرار دارد و وضعیت کنونی نشر دانش در دانشگاه افسری امام علی - ع - نیز در حد متوسط به بالا ارزیابی شده است. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان می دهد بین میزان رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناد دهی به اطلاعات توسط اساتید با نشر دانش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.

کلید واژه ها: مسائل حقوقی اطلاعات، استناد دهی، تسهیم دانش، سواد اطلاعاتی، دانشگاه

-1 مقدمه

تسهیم دانش فرآیند اشاعه دانش در سراسر سازمان است که این اشاعه می تواند بین افراد، گروه ها و سازمایی انجام شود که از هر گونه کانال های ارتباطی استفاده می کنند - علوی و لیندر، - 114:2001 تسهیم دانش یک فرهنگ تعامل اجتماعی است که در برگیرنده تبادل دانش کارکنان، تجارب و مهارتها در تمام بخشهای سازمان است امروزه تمرکز بسیاری از دانشگاههای نظامی و از جمله دانشگاه افسری امام علی - ع - به عنوان کانون علم و جهادبر این است که بدانند چگونه دانشی را که در ساختار سازمانی، فرآیندها و ذهن افراد آنان وجود دارد بین افراد تسهیم کنند. لذا در پی بررسی متغیرها و مؤلفههای مرتبط با تسهیم دانش هستند. رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناددهی به اطلاعات به عنوان یکی از استانداردهای سواد اطلاعاتی، در این رابطه به عنوان یک متغیر تاثیر گذار از اهمیت زیادی برخوردار است.

-2 بیان مسئله

دانشگاه افسری امام علی - ع - فیضیه ارتش، دروازه ورود به نیروهای مسلح و مکانی است که آینده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن رقم زده میشود. رسالت اساتید در این دانشگاه با تاکید بر آینده، متمرکز بر تعلیم و تربیت نظامی، شکوفایی استعداد دانشجویان و ایجاد انگیزه در دانشجویان برای شرکت در فعالیت-های جمعی، بالندگی اخلاقی و علمی و ایفای نقش پیشتازی در عرصه دفاع، ایمان، انضباط و آموزش میباشد. یکی از اقدامات مهم در دانشگاه افسری امام علی - ع - تسهیم دانش است که به عنوان شالوده قدرت و اقتدار مورد توجه قرار دارد. بنابراین بررسی مؤلفههای مرتبط با تسهیم دانش ضرورت دارد. از این رو رعایت مسائل حقوقی و شیوه استناددهی به اطلاعات به عنوان یکی از مؤلفههای مرتبط با تسهیم دانش، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ از این رو محققین موضوع نوشتار خود را، تحت عنوان رابطه »مسائل حقوقی اطلاعات و شیوه استناد دهی« با » تسهیم دانش« در دانشگاه افسری امام علی - ع - قرار دادهاند تا با یک مطالعه موردی به بررسی این موضوع بپردازند.

-3 ادبیات نظری

با توجه به موضوع تحقیق که به تبیین رابطه بین » مسائل حقوقی اطلاعات و شیوه استناد دهی« با »تسهیم دانش می پردازد لذا در در این قسمت ابتدا به بیان مفهوم متغیر اول یعنی » مسائل حقوقی اطلاعات و شیوه استناد دهی« پرداخته می شود و در ادامه به بیان مفهوم تسهیم دانش پرداخته میشود

الف - مسائل حقوقی اطلاعات و شیوه استناد دهی

انجمن کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی امریکا - اِی. سی. آر. ال. - 1 در ژانویه 2000، استانداردها، شاخصهای عملکرد و تعدادی سنجههای برآیندی را برای اندازهگیری میزان برخورداری از تواناییهای مربوط به سواد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید