بخشی از مقاله

چکیده : 

با توجه به گسترش شهرها و تبدیل مناطق خارج از محدوده شهری دهههای قبل به مناطق مسکونی و صنعتی و افزایش استعلامات حریم ارجاع شده از سوی نهادهای دولتی،اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب فایل اتوکد و کاغذی و الزام به پاسخگویی با استفاده از سیستم GIS ،وجود نسخه کاربردی آنرا در واحدهای مرتبط ضروری مینماید.  تا قبل از راهاندازی سیستم GIS ،کروکی محل با مراجعه حضوری تهیه میگردید که از نظر مالی برای شرکت هزینهبر و برای ارباب رجوع زمان بر بود. درصورتیکه پاسخ گویی با سیستم مذکور ،باعث یکسان سازی روش کار و صرفهجویی اقتصادی برای شرکت بوده و به تبع آن باعث حضور نیروی متخصص در اداره شده و حرکت در مسیر طرح تکریم ارباب رجوع می باشد .

-1 مقدمه

با توجه به گستردگی شهرها و تبدیل مناطق خارج از محدوده شهری دهههای قبل به مناطق مسکونی و صنعتی و افزایش روز به روز استعلامات حریم ارجاع شده از سوی نهادهای دولتی،اشخاص حقیقی و حقوقی، جهت اخذ مجوز احداث کارخانجات و مستحدثات جدید، نقشه های مربوطه به صورت فایل اتوکد و کاغذی ارسال می شد،که تا قبل از راه اندازی سیستم GIS ، با مراجعه حضوری به محل و تهیه کروکی اقدام میگردید و حداقل زمان پاسخگویی 4 روز کاری بود،زیرا تنظیم برنامه بازدید از محل با توجه به گستره مکانی خطوط فشارقوی در نقاط مختلف استان و وجود سایر کارهای اداری، باعث طولانی شدن این پروسه می گردید. علاوه برآن مسئله اقتصادی نیز قابل ملاحظه بود،بهطوریکه برای هر استعلام یک نفر کارشناس خط به همراه یک راننده و یک دستگاه خودرو کمک دار به ماموریت اعزام می گردید.با توجه به برآوردی که انجام شد حداقل هزینه تمام شده روزانه ماموریت حدود 4 میلیون ریال بود.مزایای روش مذکور بهاختصار عبارتند از:

الف - در روش جدید و با استفاده از سیستم GIS و وارد نمودن نقاط جغرافیایی محدوده زمین مورد نظر و یا وارد نمودن فایل اتوکد مربوطه در محیط برنامه ArcMap و مشخص شدن فاصله محدوده ملک تا خطوط انتقال و فوق توزیع و با احتساب خطای 5 متری برای دستگاه های GPS دستی و علاوه نمودن آن به اندازه حریم خط مورد نظر ،در صورتی که قطعه زمین مورد نظر خارج از حریم واقع شده باشد،پاسخ استعلام در عرض کمتر از یک ساعت داده میشود و خوشبختانه، اینگونه موارد حدود %70 از استعلامها را تشکیل میدهند.

ب - %30 باقی مانده استعلام ها در صورتی که ملک مورد نظر در حریم خطوط فشارقوی قرار داشته و یا احتمال قرارگیری آن در حریم خطوط انتقال و فوق توزیع وجود داشتهباشد،با مراجعه حضوری و تهیه کروکی اقدام میگردد.

ج - با عنایت به اینکه بخش اعظم پاسخ گویی به استعلامات با استفاده از برنامه ArcGIS انجام می گیرد لذا وجود راهنمای کاربردی موجب یکسانسازی در ارائه جوابیه شده و سرعت کار را بالاتر خواهد برد.

-2 فلوچارت مراحل پاسخگویی به استعلام در شرکت برق منطقهای آذربایجان

فلوچارت زیر از مرحله ورود به کارتابل مجری نظارت بر خطوط و حریم تا خروج نامه پاسخ استعلام از واحد نامبرده را نشان میدهد.

-3 راهنمای کاربرد سیستم GIS در پاسخ به استعلام[2]

-1-3 جداکردن لایه سطح ولتاژ موردنظر - جهت اعمال اندازه حریم - Menu Bar \ Selection \ Select by Attributes \  Layers : انتخاب لایه خط انتقال و فوق توزیع \ Method : Double Click On : Nomi_Volt \ Click on : Get Unique Value \ = \ انتخاب سطح ولتاژ مورد نظر از کادر بالا\ Apply \ OK بعد از انجام مراحل بالا خطوط مربوط به سطح ولتاژ مورد نظر روی نقشه،بهصورت انتخاب شده درمیآیند.

-2-3 ایجاد شیپ فایل Shapefile لایه سطح ولتاژ مورد نظر : انتخاب مسیر و نام سطح ولتاژ از کادر زیر جمله \ Data \ Export data\  لایه خط انتقال و فوق توزیع:Right Click on Output shapefile or feature class \ Save \ OK \ Yes لایه سطح ولتاژ مورد نظر در پنجره سمت چپ ظاهر میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید