بخشی از مقاله

چکیده

اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی ار بحث انگیزترین اختلالات دوران کودکی است. و بیش از هر اختلال دیگر نیاز به شناخت و مداخله ی مناسب دارد. ودر صورت عدم شناسایی می تواند منجر به عوارض و صدمات جبران ناپذیری شود.در این مقاله به علل و سبب و برخی از راهکارهای درمان چون دارو درمانی، شناختی رفتاری، تکنیک های روان نمایشگری، نورفیدبک، خانواده درمانی، نظام ژتونی، حرکت ریتمیک موسیقی ،بازی درمانی ومدیریت رفتار پرداخته شده است.تا والدین و مربیان با توجه به آموزش این راهکارها وبرنامه های راهبردی و بکارگیری آن در تقویت و کسب مهارت و حفظ تناسب بین ویژگی این کودکان و خواسته های محیط اجتماعی او را یاری کنند.

کلمات کلیدی: بیش فعالی، نارسایی توجه ، درمان.

مقدمه

اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی1 یک الگوی ثابت بی توجهی و بیش فعالی است ، که فراوانتر و شدیدتر از آنچه تیپک کودکان با سطح رشد مشابه است می باشد. بعضی از علایم باید قبل از 7 سالگی ظاهر شوند. هرچند تشخیص $ +، تخریب ناشی از بی توجهی / بیش فعالی- تکانشگری باید حداقل در دو زمینه وجود داشته و با کارکرد مناسب اجتماعی ، آموزشی و فعالیتهای خارج از مدرسه تداخل نمایید. و نیز اختلال توجه و بیش فعالی به نوعی از اختلالات کودکان اطلاق می شود که نسبت به کودکان عادی دارای مشکلاتی در شناخت ، رشد و رفتارشان می باشند. این تشخیص توسط مقیاس طبقه بندی بین الملی بیماری ها ارایه شده است : سه ویژگی مهم ارایه شده است:-1اختلالات مداوم در توجه و تمرکز -2 برانگیختگی -3 پرتحرکی . تشخیص قطعی وقتی داده می شود که مشکلات کودک ، نسبت به همسالانش زیادتر و بیش از یک جلسه باشد.گاهی بعضی از انواع رفتارهای $ +در بیشتر مردم وجود دارد.عواملی که باعث تغییراین رفتار عصبی به $ + می شود دایمی و با یک شدت هستند . به نظر می ×رسد که ریشه مساله در عدم مهار رفتار باشد. - اسپرو . - 1386

سبب شناسی

در اوایل دهه 1900 کودکان تکانشگر ، مهارگسسته و بیش فعال که بسیاری از آنان دچار آسیب های عصبی ناشی از آنسفالیت بودند زیر عنوان سندرم بیش فعالی طبقه بندی شدند.در دهه 1960 گروه ناهمگونی از کودکان مبتلا به ناهماهنگی حرکتی ، ناتوانایی های حرکتی و بی ثباتی هیجان بدون آسیب عصبی خاص مبتلا به حداقل آسیب مغزی توصیف شدند. از آن زمان به بعد فرضیه هایی برای توضیح ریشه این اختلال مطرح شده اند، نظیر اختلال با مبنای ژنتیکی که نشان دهنده سطح نا بهنجار برانگیختگی و توانایی کم برای تعدیل هیجان ها است.این نظریهابتدا با مشاهده تاثیر دارو های محرک در ایجاد توجه پایدار و بهبود بخشیدن توانایی کودک برای تمرکز بر تکلیفی معین مورد حمایت قرار گرفت . در حال حاضر ، علت شناسی این اختلال هنوز به طور کامل مشخص نشده است.این اختلال بر رشد کودکان از جمله در رشد یادگیری ، تکلم، و زبان تاثیر زیادی دداشته و با بسیاری از ×مشکلات ، از قبیل مشکل خواب، هیجان، ارتباطی ، رفتاری و مشکلاتی در فعالیت های حسی و حرکتی در ارتباط است - آرجی ، ون . - 1384

شناختعلل و عوامل اختلال بیش فعالی

بسیاری از مردم گمان می کنند که کمبود توجه- بیش فعالی نتیجه ی نادرست فرزند پروری نامناسب است، در صورتی که دلایل بیولوژیک دارد و در ×تخمکی نسبت به دوقلوهای دو تخمکی و این که خطر ابتلا در خواهران و برادران کودکان بیش فعال نسبت به کودکان دیگر بیشتر است.

-2 آسیب مغزی : اگر در دوران جنینی و شیرخوارگی آسیبی به مغز برسد می تواند در شکل گیری این اختلال موثر باشد.با استفاده از دستگاه آنسفالوگرام می توان صدمات مغزی را شناسایی کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید