بخشی از مقاله

چکیده

جامعه ایده آل اسلامی، جامعهای است که در آن آموزههای قرآنی قابل اجرا باشد و برای اجرای آن برنامه ریزی و تلاش شود. در جامعه ایران، قبل از تحقق انقلاب اسلامی، این امر محقق نشد و به جای آن فساد و ظلم و تسط بیگانه حاکم بود. اما بعد از به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی، برای اجرایی کردن آموزههای قرآن تلاشهای فراگیری در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی در جامعه صورت گرفت و موسسات و نهادهایی در همین راستا تأسیس شد.

شاید بتوان گفت میان »انقلاب اسلامی « و »اجرایی شدن آموزههای قرآنی« ارتباطی دو سویه وجود دارد؛ زیرا همانگونه که مردم ایران با توجه به شرایط قبل از انقلاب به دلیل اسلامی نبودن فضای جامعه قیام نمودند و با تکیه بر آموزههای قرآنی، انقلاب را به ثمر رساندند، در ادامه هم پایداری انقلاب اسلامی -چنانچه از عنوان اسلامی آن مشخص است - مستلزم اجرایی نمودن آموزههای قرآنی در جامعه میباشد پس باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا پس از انقلابی که برای اجرای آموزههای قرآن و نزدیک شدن به جامعه نبوی، حکومت پیشین خود را از میان برداشته چه قدر برای رسیدن به این هدف تلاش کرده و چه اقداماتی انجام داده است.

از این رو مقاله حاضر با روشی تحلیلی-توصیفی پس از توصیف اجمالی شرایط قبل از انقلاب، جهت آشنائی اذهان با شرایط پیش از انقلاب، به بررسی چگونگی اجرایی شدن آموزههای اجتماعی قرآن پس از انقلاب میپردازد.  بررسیهای انجام شده بیانگر این است که انقلاب اسلامی برای از بین بردن فساد، ظلم و بی عدالتیهایی که متعارض با آموزههای قرآن بود به وقوع پیوست و تاکنون تمام تلاش خود را در این راستا متمرکز نموده است و از جمله کارهایی که در این زمینه به انجام رسیده است تاسیس موسساتی در جهت اجرای آنها است.

مقدمه

بیان مسئله: انقلاب اسلامی ایران در جهت برپایی آموزههای قرآن، پس از اوضاع نابهنجار جامعه عصر شاهنشاهی به وجود آمد و در صدد اجرایی کردن آموزههای قرآن اقدام نمود. مقاله حاضر به بررسی اوضاع و شرایط کلی جامعه ایران پیش از انقلاب و همچنین بررسی آموزههای قرآنی که انقلاب برای اجرایی نمودن آنها به وجود آمد می-پردازد و بیان میکند جامعه انقلابی ایران در این زمینه چه تلاشهایی انجام داده است.

در این راستا کتبی چون »سقوط شاه« از فریدون هویدا »تا خمینی شهر « از موسسه جهادی، »ایران بین دو انقلاب« از پرواند ابراهیمیان و...به نگارش درآمده است و نویسندگان مطالبی به طور پراکنده و غیر مستقل مطرح نموده اند، مقاله پیش رو سعی دارد این مباحث را به صورت منسجم مطرح نماید. برای رسیدن به این مقصود، ابتدا تعربف اجمالی از انقلاب اسلامی ارائه میشود و پس از اشاره به مهمترین آموزههای اجتماعی قرآن و توصیف شرایط جامعه قبل از انقلاب، به بررسی چگونگی اجرایی شدن آموزههای قرآن پس از انقلاب اسلامی ایران میپردازیم.

ضرورت و هدف: در جامعه امروز ممکن است این سوال مطرح شود که علت تحقق انقلاب اسلامی چه بود؟ و انقلاب چه اقداماتی انجام داده است. در مقاله حاضر به بخشی از این سوال پاسخ داده خواهد داد مبنی بر این که شرایط پیش از انقلاب چه بود و در جامعه چه تفاوتهایی پس از انقلاب در راستای اجرایی کردن آموزههای قرآن که اساس اسلام است انجام پذیرفته است.

روش تحقیق: روش جمع آوری این مقاله با بهره گیری از منابع کتابخانهای است، و روش نگارش به صورت تحلیلی و توصیفی میباشد.

مفهوم شناسی: انقلاب به طور کلی به معنای استیلا یافتن بر حکومت وقت با قدرت برای تغییر دادن رژیم و واژگون کردن اوضاع حکومت موجود و ایجاد حکومتی نو و به عبارتی رسیدن خورشید است به نهایت میل خود - خلیل جر، 1365، ص - 371 متناسب با تعریفی که از انقلاب شد و بنا بر سخن شهید مطهری انقلاب اسلامی یعنی: راهی که هدف آن اسلام و ارزشهای اسلامی است و انقلاب و مبارزه صرفا برای برقراری ارزشهای اسلامی انجام میگیرد. - مطهری، بی تا، ص - 57

.1 برخی از مهمترین آموزههای اجتماعی قرآن در جهت بررسی اجرایی شدن آموزههای قرآن در جامعه انقلاب اسلامی، لازم است ابتدا شناختی نسبت به آموزههای اجتماعی قرآن حاصل شود؛ زیرا تا آموزههای قرآن شناخته نگردد، این سوال باقی است که تلاش برای چه؟ به عبارتی ابتدا باید موضوع شناخته شود تا برای آن طبق برنامه مصداق تعیین کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید