بخشی از مقاله

چکیده

امروزه از بغرنجترین مشکلاتی که حکومتها گریبان گیر آن هستند ، مشکلات اجتماعی است که خسارت هاي مادي و معنوي فراوانی را براي حکومت ها به بار می آورد و این مشکلات با توجه به پیشرفت تکنولوژي و صنعت گستره وسیع تري از جامعه را مبتلا ساخته است ،چرا که عده اي سودجو با نگرش منفعت طلبانه براي نیل به مقاصد شخصی خویش مصلحت اجتماعی را نادیده گرفته و دیگران را نردبانی براي ترقی خود قلمداد می کنند .دین مبین اسلام با ارائه برنامه اي نظام مند که در اختیار بشر قرار داده است، بشر را ه در رسیدن به جامعه ایآرمانی که عدالت بر آن حاکم باشد رهنمود کرده است.این برنامه نظام مند در مواردي به گونه اي است که مصلحت اجتماعی را به مصلحت فردي ترجیح می دهد و این وجه تفوق وبرتري این برنامه در قیاس با سایر مکاتب بشري است. حال که کامل ترین و جامع ترین برنامه تحقق جامعه آرمانی را در اختیار داریم استخراج مولفه هاي سلامت اجتماعی ما را در درمان آسیب هاي اجتماعی یاري خواهد کرد. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی کتابخانه اي سعی بر آن داریم با توجه به گستردگی موضوع پژوهش، ما در باره راهکار هاي برون رفت از آسیب هاي اجتماعی مبتلابه جامعه بحث خواهیم نمود.

کلید واژه : آسیب اجتماعی، قرآن کریم ، راهکارها ،جامعه

مقدمه:

مشاهده نظریات دانشمندان علوم اجتماعی در ادوار تاریخی نشان می دهد که همواره تمامی مکاتب در صدد ارائه ي رهنمود هایی براي ساختن جامعه اي آرمانی بوده اند و هرکدام از این مکاتب با توجه به بینشی که نسبت به انسان و جهان داشته اند، دستورالعمل هایی را نیز ارائه داده اند، اما این دستور العمل ها به دلیل مشکلات عدیده ي مبنایی نتوانسته اند پاسخگوي اجتماع باشند چرا که بنیان گذاران مکاتب نتوانسته اند به درستی ماهیت وجودي انسان و نیاز هاي او را تشخیص بدهند تا بتوانند با این شناخت پایه هاي سعادت اجتماعی را پی ریزي کنند.سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چه کسی می تواند این مولفه ها را براي کمال بشر معین سازد و ثانیا این که این مولفه ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند رهنمون جامعه بشري شوند؟

اما دین مبین اسلام قرآن را وسیله هدایت بشر معرفی می کند، قرآنی که سرشار از دستورالعمل هاي ارزنده عینی و همیشگی رفتارهاي اجتماعی است که وابسته به گذشته نبوده و فراتر از زمان و مکان است و قواعد عمومی اعتقادي و اخلاقی را در جنبه هاي مختلف رفتارهاي انسانی در خود دارد. قرآن کریم به دلیل جامعیت، اصالت و ریشه در وحی داشتن براي ایجاد ساختاري نظام مند در روابط اجتماعی بسیار راهگشا ست.جامعیت و کمال قرآن کریم ویژگی منحصر به فردي است که قادر به پاسخگویی تمامی نیازها و برنامه هاي جوامع بشري بوده و سعادت جاودان در دنیا و آخرت را به ارمغان می آورد. در حقیقت جامعیت و فراگیري دین اسلام در تمامی اعصار و ادوار تاریخ بشري الهام پذیرفته از قرآن است.» و لا رطب ولا یابس الا فی کتاب مبین« - الانعام : - 6 - آیه - 59آنچه مسلم است این است که اصول و پایه هاي سنت پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت علیهم السلام همه الهام گرفته از قرآن کریم است.» ما فرطنا فی الکتاب من شیء« - الانعام : - 16 - آیه - 38

قرآن اقیانوس بیکران، معدن گنج بی انتهاي معارف و علوم الهی و دواي تمامی آلام و آسیب ها براي همه جوامع بشري بوده است. قران کریم سرچشمه جوشان همه علوم و معارف مورد نیاز بشري است، به ویژه در موضوعات مختلف مربوط به جامعه اعم از: فرد گرایی، جامعه گرایی، ارزش هاي اجتماعی، قانونمندي جوامع، طبقات اجتماعی، سلامت فرهنگ عمومی جامعه، آسیب شناسی جامعه و ... بنابراین برترین و اصیل ترین دیدگاه و نظرات تکاملی در همه موارد به ویژه درمان آسیب هاي اجتماعی را می توان از طریق قرآن به دست آورد.بنابراین پژوهش و بررسی جامعه از دیدگاه قرآن، منطقی، پسندیده و نتیجه تمسک و پیروي از این کتاب الهی به دست آوردن سعادت دنیا و آخرت است. از این رو در این نوشتار به بررسی مهم ترین راهکارهاي رفتاري قرآن در برون رفت از آسیب هاي مبتلا به اجتماعی از دیدگاه قرآن پرداخته شده است.

-1 حفظ برادري

بیشترین تکیه دشمنان اسلام ، بعد از پیروزي انقلاب اسلامی ایجاد اختلاف وتفرقه در میان مردم است و این تلاش معاندان براي ایجاد رخنه میان فریقین منحصر در خارج از کشور نبوده است بلکه در خود کشور نمود بیشتري داشته است و به کرار معاندین به دنبال آن بوده اند که با پاشیدن بزر اختلاف ، نظام جمهوري اسلامی ایران که بر مفاهیم اسلامی بنا گذاري شده است را، تضعیف نمایند ومتاسفانه همه این اقدامات هم به نام دین صورت می گیرد وبا تکیه بر اختلافات اعتقادي معاندین آتش تفرقه را در میان مسلمانان شعله ور می سازند.خداوند متعال راه رهایی از این اختلافات معاندانه ورسیدن به وحدت وپیوند قلبی ورابطه برادري میان مسلمان را چنگ زدن به ریسمان خود معرفی میکند.

در باره اینکه منظوربِحاز"ب لِاللﱠه" چیست، مفسران احتمالات مختلفی ذکر کردهاند، بعضی آن را قرآن و بعضی دیگر اسلام، و بعضی دیگر حبل االله را خاندان پیامبر و ائمه معصومین دانسته اند.5سپس در ادامه ي این آیه داریم که خداوند مسئله دشمنی وکینه توزي اعراب قبل از بعث پیامبر را یاد آور می شود که چگونه خداوند با نزول قرآن وبعثت پیامبرش میان دل هاي آنان الفت ایجاد کردو آنها را که بر لب گودالی از آتش بودند، شما را از آن نجات داد." » جان دیون پورت" دانشمند معروف انگلیسی مینویسد:" ... محمد یک نفر عرب ساده، قبائل پراکنده کوچک و برهنه و گرسنه کشور خودش را مبدل به- یک جامعه فشرده و با انضباط نمود و در میان ملل روى زمین آنها را با صفات و اخلاق تازهاى معرفی کرد، و در کمتر از سی سال، این طرز و روش امپراطور قسطنطنیه را مغلوب کرد، و سلاطین ایران را از بین برد.

سوریه و بین النهرین و مصر را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریاى خزر و تا رود سیحون بسط داد."" توماس کارل" میگوید:" خداوند عرب را به وسیله اسلام از تاریکی ها بسوى روشنائی ها هدایت فرمود، از ملت خموش و راکدى که نه صدایی از آن میآمد و نه حرکتی محسوس بود، ملتی به وجود آورد که از گمنامی به سوى شهرت، از سستی به سوى بیدارى، از پستی به سوى فراز، و از عجز و ناتوانی به سوى نیرومندى سوق داده شده، نورشان از چهار سوى جهان میتابید. از اعلان اسلام یک قرن بیشتر نگذشته بود که مسلمانان یک پا در هندوستان و پاى دیگرى در اندلس نهادند و بالآخره در همین مدت کوتاه اسلام بر نصف دنیا نورافشانی میکرد."

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید