بخشی از مقاله

چکیده

برهیچ یک از فعالان ریاضی درعرصه تعلیم وتربیت پوشیده نیست که بسیاری از دانش آموزان به درس ریاضی علاقهای ندارند و دریادگیری آن دچارمشکل هستند. دراین پژوهش که با هدف افزایش علاقمندی دانش آموزان به یادگیری ریاضی انجام شد.سعی کردم با هدف افزایش انگیزه در حل مسأله ،رغبت مطالعه ریاضی رادر دانش آموزان ارتقا دهم تا اعتماد به نفس دانش آموزان در کلاس زیادتر شود و بدون ترس از اشتباه در برابر پرسش و پاسخ کلاسی بیشتر اظهار نظر کنند .این کار باعث افزایش توانایی حل مسأله و افزایش درگیر نمودن دانش آموزان با تمرین ها و فعالیت های کلاسی و افزایش رقابت های درسی شده است .تلاش همراه با حس کنجکاوی ، تحول در کلاس درس را در دانش آموزان ایجاد کرده و خودباوری و اعتماد به نفس همچنین روحیه ی مسئولیت پذیری و جمع گرایی را در آنها تقویت بخشید.جامعه ی مورد مطالعه دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول مدرسه حافظ ناحیه ی 2ساری در سال تحصیلی95-96 بوده است.

کلمات کلیدی: : یادگیری ریاضی، حل مسأله ، دانش آموزان ، مطالعه .

.1 مقدمه

ریاضیات، مادر تمام علوم است و یادگیری آن میتواند در تمامی عرصههای زندگی تاثیرگذار باشد.افزایش علاقمندی دانش آموزان به آموزش ریاضی و ارتقاء یادگیری در آموزش ریاضی از عواملی است که عملکرد درس ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد.این آموزش علاوه بر عوامل فردی و محیطی از عوامل دیگر مانند سبک های یادگیری وسبک های شناختی نیز تأثیر می پذیرد. مهم ترین اصل در آموزش ، یادگیری است . یافته های پژوهش در روانشناسی یادگیری از موضع شناختی نشان داده که یادگیری در مفهوم واقعی آن یک رابطه خطی بین محرک -پاسخ ، نیست بلکه فرآیندی است که اساساً دارای سه ویژگی مهم است .

الف - تاملی - - Reflective یعنی : گردش ذهن ، کاویدن و تعمق آن .

ب - ساختی - - constructive یعنی : مبتنی بر ساخت های شناختی و سازمان های بنیادی ذهن

ج - خودنظم جویی - - Self- regulated یعنی: تعادل جویی درونی و برقرار ساختن ارتباط معنی دار بین مطالب یادگرفته شده با مطالب قبلی [ 1 ]

از آنجایی که در عصر کنونی پرورش روحیه علمی ، تفکر انتقادی و بازتابی ، توانایی تجزیه و تحلیل ، خوب فکر کردن و تصمیم گیری درست بیش از داشتن بازوهای ستبر و سینه های فراخ اهمیت دارد و ریاضیات کلید مناسبی برای پرورش این استعدادها می باشد ، لذا آینده جهان به کیفیت آموزشی که به فرزندانمان می دهیم ، بستگی دارد.2] دراین پژوهش،از روش های مختلف و نوین تدریس استفاده نمودم.ابتدا بارش فکری و برقراری تابلوی ایستگاه اندیشه ریاضی سپس آموزش روش مطالعه ریاضی وتشکیل گروههایی بامعدل ریاضی برابر، جشنواره کاردستی ودست ساخته ی دانش آموزی وبرد تخصصی درهرکلاس و همچنین اجرای طرحهایی چون طرحهای » کلاس گردانی« و »ایده از تو،سوال ازتو« و »یک روز با بازی هاوزیبایی های ریاضی« و استفاده از ارزشیابی توصیفی برای حل مسائل گروهی،آزمونهای کتاب باز با مشارکت همگروهی ها ،سعی کردم مشارکت دانش آموزان را درکلاس افزایش دهم و با ایجاد محیطی شاد و صمیمی ، احساس خستگی و یکنواختی را در کلاس درس برطرف و موقعیت مطلوب یادگیری را فراهم سازم.

-2 انواع حافظه

شناخت حافظه وتقویت آن شرط اصلی برای شروع پژوهش می باشد. حافظه انسان درگیر یادگیری و به خاطر سپردن مطالب است . از نظر علمی حافظه پدیده ای است در مورد توانایی انسان در یادگیری ، نگهداری و یادآوری و استفاده از اطلاعات و دانش در مواقع لزوم . انسان 3 نوع حافظه دارد : حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت. -1 حافظه حسی : اطلاعات در این حافظه 3-1 ثانیه دوام می آورند و گنجایش نسبتاً زیاد است در صورتی که به ورودی این حافظه توجه و دقت شود وارد حافظه کوتاه مدت می شود. -2 حافظه کوتاه مدت : اطلاعات در حافظه کوتاه مدت 15 تا 30 ثانیه نگهداری می شود گنجایش آن 5 تا 9 قطعه است و نوع اطلاعات آن شنیداری و رویدادی و معنایی است و دلیل عمده فراموشی در این حافظه جانشین سازی یا محو شدن اثر است . اگر اطلاعات موجود در این حافظه تکرار یا رمزگردانی شود به حافظه بلند مدت انتقال می یابد. -3 حافظه بلند مدت : اطلاعاتی که به این حافظه انتقال می یابد ماندگاری نامحدود دارد ، گنجایش آن هم نامحدود است . اطلاعات ذخیره شده هم عمدتاً معنایی و کمی هم شنیداری و دیداری هستند. البته فراموشی در این حافظه به علت سرکوبی ، تداخل و مشکلات بازیابی رخ می دهد اما مقایسه ی میزان بازیابی آن با فراموشی قابل مقایسه نیست .

تفاوت بین حافظه حسی ، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت زیاد است . [3 ] در واقع یادگیری فرایند دریافت محرکهای محیطی به وسیله گیرنده های حسی و گذر این محرکها از حافظه حسی وو کوتاه مدت ، به رمز در آمدن و معنی دار شدن و در نهایت قرار گرفتن در حافظه دراز مدت است[4]که این روند در نمودار شماره 1 نشان داده شده است. اگر انسان یک مطلب یا مفهوم را به خوبی فرا بگیرد ، بعد از یک روز تا یک هفته تقریباً % 45 آن را فراموش می کند و بعد از یکماه % 80 آن را فراموش می کند به این ترتیب فقط % 20 مطلب وارد حافظه ی دراز مدت می شود . بنابراین تلاش بر این است که دانش آموزان اطلاعات را با شیوه های مناسب به حافظه بلند مدت بسپارند .هر تدبیری که به فرایند انتقال محرکها از حافظه حسی به حافظه بلند مدت سهولت ببخشد به یادگیری و یاد آوری کمک می کند که این تدابیر با عنوان مهارتهای یادگیری و مطالعه یا راهبرد های شناختی و فرا شناختی مطرح هستند و در سالهای اخیر شاهد پیشرفت و کشف این راهبردها بوده است[4] برای آموزش مطالعه به دانش آموزان ابتداروش استفاده از حافظه وبه کارگیری آن رااطلاع رسانی می کنم.

-3آموزش مطالعه ریاضی

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید