بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی ارتباط چابکی با عملکرد سازمانی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان ایران می باشد. روش تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بوده و از لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارشناسان وزارت و جوانان بودند، که به تعداد 303 نفر می باشند. نمونه آماری پژوهش، بر اساس جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان، 169 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.

جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه چابکی سازمانی و عملکرد سازمانی بهره گیری شد. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی واستنباطی استفاده گردید. در بخش آمار توصیفی - میانگین،انحراف استاندارد و.. - ودر بخش آمار استنباطی از آزمون کالموگراف اسمیرنوف جهت تشخیص و توزیع نرمال داده ها، ضریب همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط بین متغییر های تحقیق وآزمون تحلیل رگرسیون به منظور پیش بینی متغیر ها استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین چابکی سازمانی ومولفه های آن باعملکرد سازمانی رابطه معنادار وجود دارد - 0 , - Sig=0/56r= /009همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان می دهد در بین مولفه های چابکی سازمانی، مدیریت عملکرد پیش بینی خوبی را از عملکرد سازمانی داشته باشد.

مقدمه

امروزه عناوینی چون سازمان های موفق،ماندگار،آرمانی،رهسپار تعالی،سرآمد،متعالی و غیره از عبارت های رایج حوزه مطالعاتی سازمان و مدیریت است وگروه های مختلفی از افراد به دنبال شنا سایی و معرفی ویژگی های این قبیل سازمان ها هستند.سازمان با عملکرد برتر، سازمانی است که در یک دوره زمانی بلند مدت از راه توانایی انطباق مناسب با تغییرات واکنش سریع به این تغییرات،ایجاد ساختار مدیریت منسجم و هدفمند،بهبود مستمر قابلیت های کلیدی ورفتار مناسب با کارکنان به عنوان اصلی ترین دارایی،به نتایجی بهتر از سازمان های هم تراز دست می یابد - عیسی خانی، - 1387 .از طرفی سازمان ها برای متعالی شدن ورسیدن بهسازمانی با عملکرد بالا،نیازمند طرح ریزی و عملیاتی کردن برنامه ساختار یافته است.

به عبارت دیگر سازمان ها برای رویا رویی با دنیای پر طلاطم اطراف خود نیازمند سازوکاری هستند تا به حرکت آنها جهت دهد ودر مسیر چشم انداز سازمان هدایت کند.از جمله مفاهیم عملکرد سازمانی می توان به طرح ریزی،مدیریت عملکرد،سیستم مدیریت عملکرد،اندازه گیری عملکرد،وغیره اشاره کرد - 0عیسی خانی،1387 - .خلقت جهان و گذشت زمان نشان می دهد که همه چیز در حال حرکت است و این جنبش و حرکت ذات پدیده هاست،لازمه سازگاری با این جهان در حال تغییر است که انسان بتواند متناسب با آن درخود تغییر و تحول ایجاد کند.

پذیرش تغییرات لازمه نوآوری،اختراع و بهبود زندگی،بهبود سازمان وبه طور کلی تکامل انسان می باشد.بنابر این پذیرش تغییرات لازمه زندگی رو به رشد انسان ها وجزء لاینفک هر سازمانی است و به عنوان پدیده ای پایدار و مستمر شناخته می شود - استیسی1384،1 - .سازمان های امروزی در محیطی پر ابهام،پویا و متحول کار می کنند.کثرت تغییرات که ساز مان ها و افراد با آن رو به رو هستند،از چنان فشار و نیرویی بر خوردار است که همجون سیل خرو شان هر نوع مقاومتی را در هم شکسته و همه را باخود به جلو می برد.

به عبارت دیگر وسعت و تنوع نیروی تغییری که بر پیکر سازمان های امروزی وارد می آید آن ها را وادار به پذیرش این تغییرات می کند.بنابراین همانطور که آنجلی - 1977 - 2 می گوید،سازمان ها نمی توانند در جامعه حیاتی پایدارداشته باشندمگر اینکه تغییرات را بپذیرندوخود را باتغییرات داخلی و خارجی منطبق و همگام سازند - به نقل از محمود وند،1390 - .در دهه های گذشته غالب سازمان ها راهبرد بازسازی و مهندسی مجدد رادر پاسخ به چالش ها و تغییرات محیطی انتخاب می کردنداما اکنون دیگررویکرد هاوراحل های گذشته قابلیت و توانایی خود رابرای مقابله با چالش های سازمانی و محیط بیرونی از دست داده اند.و بهتر است با رویکرد ودید گاه های جدید جایگزین شوند.

یکی از راه های نوین پاسخگویی به عمل تغییر و تحول سازمانی،چابکی است.در واقع چابکی سازمانی،به عنوان نمونه جدید جهت مهندسی سازمانها و بنگاه های رقابتی است.سازمان چابک همواره برای یادگیری هر چیزجدیدی که باعث افزایش بازده شان از بهره گیری از فرصت های جدید می شود،آماده است - جعفر نژاد وشهانی، - 1386اساس و بنیان سازمان چابک،یکپارچه سازی سیستم فناوری اطلاعات،کارکنان،فرآیند های فناوری و تجهیزات،درون یک تشکیلات هماهنگ و انعطاف پذیر،جهت پاسخگویی سریعبه اتفاقات و تغییرات محیط است.بنابراین از چابکی به عنوان نمونه تجاری قرن بیست و یکم طرفداری شده است و به عنوان استراتژی موفقیت آمیز و برنده در دنیای کنونی مطرح می باشد.

در این زمینه میتوان به پژوهش هایصادقیان و همکاران - - 1391،درتحقیقی تحت عنوان"بررسی رابطه فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی" که بر روی کارکنان ساز مان فناوری اطلاعات و ارتباط - فاوا - شهرداری شیراز به تعداد 43 نفر انجام گرفت نشان داد که بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی ساز مانی رابطه معنا داری وجود دارد و بین مو لفه های یاد گیری زدایی از ابعاد فراموشی سازمانی با همه مو لفه های چابکی سازمانی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد یافته های دیگر حاکی از آن بود که فراموشی سازمانی هدفمند پیش بینی خوبی را از چابکی سازمانی داشته است و در بین مولفه های فراموشی سازمانی هدفمند مولفه یادگیری زدایی بیشترین میزان پیش بینی را از چابکی سازمانی داشته است.

محمدی - - 1390،در تحقیقی تحت عنوان "بررسی تاثیر راهبرد های مدیریت دانش بر نوآوری وعملکرد سازمانی" که بر روی مراکز بهداشتی درمانی استان فارس صورت گرفته است به این نتایج دست یلفتند که شخصی سازی دانش وکد گذاری دانش تاثیر مثبتی بر نوآوری و عملکرد سازمانی دارد و همچنین این متغیر ها از طریق نو آوری بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبتی می گذارد وبین نوآوری و عملکرد سازمانی نیز رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

میلر - 2010 - ،به نقل از شجاعی - - 1390،در پژوهشی با عنوان"چابکی خدمات:یک عنصر حیاتی از استراتژی خدمات در یک دانشگاه بزرگ دولتی درآمریکا" نشان داد که بازار گرایی بر میزان تعهد مدیریت بر کیفیت خدمات تاثیر دارد و این تعهد باعث می شود که مدیریت بر خوردی با کار کنان داشته باشد که آنها اینگونه درک کنند که مدیریت به دنبال شناسایی توانمند سازی و آموزش کارکنانچابک وسپس تخصص پاداش های مالی به آن ها است.این ادراک باعث تاثیر مستقیم بر چابکی خدمات می شود.

باتوجه به اهمیت و جایگاه ورزش و مسائل اجتماعی در جامعه، وزارت ورزش و جوانان به مثابه متوالی امر ورزش در جامعه نقش بی بدیلی را عهده دار است. از طرف دیگر اداره ومدیریت این سازمان بزرگ نیازمند مدیریت قوی و توجه به تغییرات فرآیندی محیط درونی و بیرونی سازمان است.از جمله مسائل مهم در عملکرد سازمانی در چنین سازمان هایی توجه به مفاهیم نوین مدیریتی است.در این رابطه به نظر میرسد،موضوعی از قبیل چابکی به عنوان یک متغییر موثر و مهم نقش مهمی را در عملکرد سازمانی و کارایی و اثر بخشی سازمانی داشته باشد.لذا،پژوهش حاضربا این نگاهبه بررسی ارتباطچابکی سازمانی با عملکرد سازمانی از منظر مدیران و کارشناسان این سازمانخواهد پرداخت.نتایج این پژوهش در اختیارسیاست گذاران وزارت ورزش و جوانان قرار خواهد گرفت تا دو هدف گذاری و برنامه ریزی کوتاه مدت و ×بلند مدت سازمان لحاظ کنند.

روش تحقیق

روش این پزوهش، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی می باشد از لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار می گیرد و از نظر اجرا، به شکل میدانی انجام خواهد شد.باتوجه به اهداف پژوهش،جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان به تعداد303 نفر بودندبا توجه به جدول کرجسی مورگان - - 1970،تعداد نمونه های این تحقیق170 نفر بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید