بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و رتبهبندی چالش های پیاده سازی طرحهای سیستم جامع اطلاعات مدیریت در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شهر تهران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی میباشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شهر تهران به تعداد 157نفر بوده است. که تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان 70 نفر بوده که به منظور افزایش قابلیت تعمیمپذیری نتایج تحقیق 100نفر از مدیران ارشد به روش نمونهگیری هدفمند بعنوان نمونه انتخاب گردیدند.

ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات پرسشنامه میباشد. برای تجزیه تحلیل دادهها و اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS برای تحلیل عاملی و آزمون فریدمن برای رتبهبندی عوامل استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادد که از میان موانع استقرار طرحهای سیستم جامع اطلاعات مدیریت در بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شهر تهران، اولویت اول به عوامل فنی اختصاص مییابد و پس از آن عوامل انسانی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی به ترتیب اولویتهای دوم تا چهارم را به خود اختصاص میدهند.

مقدمه

امروزه در هر سازمانی دستیابی به اهداف با حداکثر کارائی و اثر بخشی، مهمترین رسالت سازمانی است. برای رسیدن به این مقصود میبایست تمامی فعالیت های یک سازمان طبق برنامه خاصی انجام گیرد و باید یک دیدگاه وسیع از کلیه مشکلات مقابل آن تهیه گردیده و راههایی برای رفع آن ارائه گردد. اطلاعات به عنوان اصلیترین عامل در این روند دارای ارزش ویژهای است و هر چه حجم و پیچیدگی عملیات وسیعتر میشود، اطلاعات اهمیت بیشتری مییابد - حسن زاده و همکاران، . - 1393 سیستم اطلاعات مدیریت گونهای از سیستمهای اطلاعاتی رایانهای است که میتواند اطلاعات را از منابع مختلفی در موسسه برای تصمیمگیری در رده مدیریتی جمعآوری و پردازش کند.

فناوری اطلاعات با سرعتی فزاینده در حال پیشرفت است. نظامهای مختلف رایانهای در نهادهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و اداری جهان، به طور مداوم پیشرفت کرده، موجب تحول اساسی در فرایند تصمیمگیریها و برنامهریزیهای درون سازمان شده است. همچنین بازدهی تولید، کارایی و بهرهوری سازمانها را افزایش داده، موجب مرغوبیت و بهبود کیفیت محصولات و خدمات تولیدی، افزایش قدرت رقابت، نوآوری و ابداع فرآوردههای نوین، ایجاد تحولات فنی در صنایع و در نهایت، توسعه اقتصادی کشورها شده است.

در دهه1970، سازمانهای بیشتری به رایانه، به عنوان منبع و ابزاری برای تهیه اطلاعات مورد نیاز مدیریت روی آوردند. عنوان" نظام اطلاعاتی مدیریت " از این زمان معمول شد. بارزترین پدیده در دهه 1980، شناسایی آگاهانه اطلاعات به عنوان اصلیترین دارایی سازمان و درک اهمیت آن در اقتصاد مبتنی بر رقابت جهانی است. مشخصه مهم دیگر این عصر، تأکید بر مدیریت اطلاعات و عواملی است که در حفظ منابع اطلاعاتی نقش دارند. اما در سازمانها و شرکتهای دولتی، نظام اطلاعاتی مدیریت به عنوان یک نظام اطلاعاتی کمک کننده مدیران در امر تصمیمگیری، رواج چندانی نیافته است.

علت این امر موانعی است که بر سر راه استقرار و بکارگیری نظامهای اطلاعاتی مدیریت قرار دارد. استفاده از نظامهای اطلاعاتی مدیریت در افزایش کارایی و در نتیجه افزایش تولید، امری ضروری است - گلیک4، . - 2011 علیرغم اثبات مزایای زیاد سیستمهای اطلاعات مدیریت5 دنیا و وجود تجربههای فراوان موفقیت استفاده از این سیستم در افزایش بهرهوری و استفاده بهینه از منابع، و ضرورت استقرار و به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت نه به عنوان یک مزیت رقابتی بلکه به عنوان یک امر حیاتی برای سازمانها، در سازمانها و شرکتهای ایرانی به خصوص سازمانهای دولتی، تاکنون سیستم اطلاعاتی مدیریت جامع و کاملی که به عنوان یک نظام اطلاعاتی که بتواند مدیران را در امر تصمیمگیری کمک کند استقرار نیافته است.

علت اصلی این امر را میتوان موانعی دانست که بر سر راه استقرار و به کارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت قرار دارند. وابستگی پیچیده صنایع، منابع خارجی، دانش فنی، خدمات مهندسی، نصب و راهاندازی و پشتیبانی لازم، پرداختن به مسائل مشتریان و مشترکین، آگاه بودن از تحولات و نوآوریها در زمینههای مختلف اهمیت اطلاعات و مدیریت را روشن میسازد. ایجاد یک سیستم بزرگ و بدون سیستم موثر ارتباطی که بتواند اجزاء سیستمهای کوچکتر را مرتبط سازد میسر نخواهد شد - محمدی و همکاران،. - 1389 در سیستمهای بزرگ تجاری مدیران به اطلاعاتی احتیاج دارند که آنها را برای اتخاذ تصمیمات، برنامهریزی و کنترل سازمان یاری نماید.

بسیاری از افراد در مفهوم تجاری اطلاعات را با داده در معنا مترادف میدانند در حالیکه تمایز بین داده ها و اطلاعات برای طراحی سیستمهای مدیریت مهم میباشد - مهرافشان،. - 1391 مدیران همواره بدنبال اطلاعات هستند و اتخاذ تصمیات آنان بر اساس دادههای مرتبط با موضوع تصمیم است. در گذشته منابع اطلاعاتی آنان اتفاقی و غیر مطمئن و بطرق مختلف و گوناگون بوده و اطلاعات آنان از طریق مقامات مافوق و یا مرئوسین و سایر پرسنل سازمان تامین میشده که عدم اطمینان و اتکاء به صحت اطلاعات را تشدید میکرد زیرا افراد اطلاعات را با افزایش و یا کاهش از آن به مقامات و مسئولیت منتقل می کردند - هولتس و جف،. - 2001 لذا اطمینانی از درستی آن نبود.

تجهیز مدیریت به یک سیستم اطلاعاتی صحیح و مطمئن که توانایی مدیریت را در اتخاذ تصمیمگیری، برنامهریزی و کنترل سازمان یاری دهد الزامی میباشد. سیستمهای اطلاعاتی مدیریت تا قرن بیستم با تأنی به حرکت خود ادامه داد و شاید علت آن عدم توانایی بشر در حفظ، نگهداری و بازیابی اطلاعات بود . با توسعه کامپیوترها با ظرفیت، سرعت و دقت بالا در اواسط قرن بیستم تکامل و کاربرد مفاهیم سیستم اطلاعات مدیریت روند دیگر و با سرعت بیشتری توسعه یافت - پناهی و صرافی زاده،. - 1393 سیستمهای اطلاعاتی و سیستم های اطلاعات مدیریت به مطالعه سیستمهای اطلاعاتی در سازمان میپردازد. سیستم اطلاعاتی، سیستمی متشکل از شبکهای از کانالهای ارتباطی است که در سازمان مورد استفاده قرار میگیرند.اجزای سیستم اطلاعاتی، جمعآوری و دستکاری دادهها و اطلاعات را انجام میدهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید