بخشی از مقاله

چکیده

امروزه برای داشتن آیندهای پویا، کشوری توسعه یافته و ایستادگی اقتصادی در دنیای پررقابت کنونی، نیازمند افزایش بهرهوری و استفاده حداکثری از حداقل امکانات هستیم و این امر در گرو رعایت اصول و شیوههای صحیح انجام کارهای درست است. بهرهوری در بطن خود دو عبارت کارآیی به معنای درست انجام دادن کار و اثر بخشی به معنای انجام کارهای درست را به همراه دارد. برای دستیابی به بهره وری میزان معین و مشخصی وجود ندارد اما آنچه مهم است، رسیدن به بهینهترین نقطه یا حد در بهرهوری سازمانی است.

یکی از عوامل مؤثر در بهرهوری سازمان توجه به بهره وری نیروی انسانی است. برهمین اساس این مقاله برای ارائه یک راهکار جهت افزایش و بهبود بهرهوری نیروی انسانی در سازمانها، به بررسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به عنوان یک سازمان خدماتی پرداخته است. هدف این مقاله، ارزیابی بخشهای مختلف دانشگاه و رتبهبندی آنها با استفاده از روش تصمیمگیری چند معیاره1 SAW ، براساس عوامل سازمانی مؤثر بر بهرهوری نیروی انسانی شامل، مشارکت کارکنان، سیستم جبران خدمات، انتخاب وگزینش صحیح کارکنان، برنامههای آموزشی، شیوههای رهبری و ساختار سازمانی بوده است.

براساس نتایج حاصله ارتباط معناداری میان کلیه عوامل سازمانی مشارکت کارکنان، گزینش صحیح کارکنان، سیستم پرداخت، ساختار سازمانی، شیوههای رهبری و برنامههای آموزشی، با بهرهوری سازمان وجود دارد. در پایان نیز مشخص گردید بیشترین تاثیر را مشارکت کارکنان بر بهره وری داشته و بخش معاونت اداری نسبت به بقیه بخشها توجه بیشتری به عوامل سازمانی مؤثر بر بهرهوری داشته است.     

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید