بخشی از مقاله

چکیده

بیماري پیرس با عامل باکتریایی Xylella fastidiosa یک بیماري محدود به آوندهاي چوبی است. از میزبان هاي مهم باکتري می توان بادام، هلو، انگور و بلوط را نام برد. از آنجا که در استان قزوین انگور بیشترین سطح زیر کشت را دربین سایر درختان میوه دارد واز محصولات استراتژیک استان می باشد و با توجه به اینکه علائم مشکوك به آلودگی به این باکتري در استان دیده شده و قابل انتقال به گیاهان سالم نیز می باشد، لذا شناسایی دقیق عامل بیماري و کانون هاي آلوده به آن ضروري به نظر میرسید. در این راستا باغاتی که داراي علائم شاخص بیماري بودند، طی سال هاي1391-1392 شناسایی و کدگذاري شدند. از درختان انگور سطح استان با علائم شاخص بیماري نمونه برداري شد. نمونه ها با استفاده از آزمون PCR براي وجود این باکتري مورد سنجش قرار گرفتند. با استفاده از آغازگرهاي عمومیXylella fastidiosa بیماري پیرس در نمونه هاي بررسی شده جدا سازي نشد.. بررسی نمونه هاي با آغازگرهاي عمومی فایتوپلاسماها نشان داد که تعدادي از نمونهها به عامل بیماري فایتوپلاسماي زردي انگور آلوده بودند. مطالعه تکمیلی براي تعیین عوامل زنده و غیر زنده دخیل در عارضه زوال انگور تاکستان لازم به نظر می رسد.

کلمات کلیدي: پیرس، انگور، Xylella fastidiosa ، قزوین، تاکستان

مقدمه

باکتري Xylella fastidiosa باعث کاهش عملکرد محصول، زوال تدریجی گیاهان میزبان، مستعد کردن گیاهان براي خسارت سایر عوامل زنده و گاهی مرگ گیاه می شود. عامل بیماري گیاهان جوان و مسن را آلوده می کند. بنابراین در نهالستانهاي درختان میوه و غیرمثمر نیز واجد اهمیت است. در طبیعت این پاتوژن با زنجرك و پیوندك آلوده منتقل می شود. از آنجایی که دوره کمون بیماري نسبتاً طولانی است ممکن است با نهال هاي آلوده بدون علائم ظاهري بیماري به مناطق غیرآلوده منتقل شود.میزان آلودگی خسارت بیماري بسته به شرایط محیطی، فعالیت ناقل و حساسیت میزبان متفاوت است و از چند درصد تا %30 گزارش شده است - . - Gould & Lashomb, 2005 علائم مشکوك به سوختگی باکتریایی برگ - Bacteria leaf scorch , BLS - در درختان انگور استان قزوین مشاهده میشود ، لذا ضرورت بررسی و شناسایی دقیق عامل بیماري اجتناب ناپذیر است.

مواد و روشها

از گیاهان انگور موجود در تاکستانهاي استان که شامل موستانهاي سطح شهرستان تاکستان بود، علائم مشکوك به این بیماري نمونه برداري شد. پس از استریل کردن قطعات گیاهی به دو روش نسبت به استخراج شیره گیاهی آلوده به پاتوژن اقدام گردید در روش اول نمونههایی به ضخامت 3-2 میلیمتر از بافر PBS به مدت 10 دقیقه در دماي اتاق استفاده شد و از هر نمونه 45 میکرولیتر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید