بخشی از مقاله

چکیده

امروزه بسیاری از مردم با کمک فناوری، چندین ساعت در طول شبانه روز از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند؛ صرف نظر از دسترسی به اینترنت و در میان فراوانی برنامه های کاربردی، رسانههای اجتماعی-عمدتاً- برای گشت و گذار در شبکه اینترنتی، یافتن مسیرها، خرید مجازی، گفتگو با دوستان و اشتراک گذاری پیام ها مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهش حاضر تلاش نموده است به این پرسش پاسخ دهد، که چگونه میتوان از رسانههای اجتماعی جهت آشنایی با ادیان و مذاهب مختلف، تبادل عقاید مذهبی و به طور کلی گفتگوی بین ادیان و مذاهب برای اهداف صلحآمیز همچون کاهش میزان خشونت، قتلعامها، نسلکشیها و کشتارهایی که امروزه به بهانه اختلافات دینی و مذهبی شاهد آن هستیم، استفاده نمود.

در این خصوص محققان علوم دینی نیز مردم سراسر جهان را تشویق می کنند با ادیان دیگر آشنا شوند؛ به نحوی که تاکنون مقالههای بسیاری درباره این موضوع نوشته شده، و گفته میشود وظیفه نخبگان بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات موجود و هدایت مردم به راه راست است؛ اما این پژوهش معتقد است اگر کاربران رسانه های اجتماعی مهارت تحلیل، ارزیابی و تولید مفاهیم و محتوای معارف دینی را دارا باشند، میتوانند نقش بسزایی در انتقال باورها، تبادل آرا و نظرات اعتقادی- به دور از هر گونه تعصب- داشته باشند. به نظر میرسد تاکنون مهارت در برخورد با محصولات رسانهای در بسیاری از کشورها آموزش داده نشده است؛ لذا به دنبال الگوی مهارت رسانهای پاتر به سه مهارت تجزیه و تحلیل، ارزیابی و سنتز- تولید- پیام های رسانه ای اشاره شده است.

مقدمه

در طول تاریخ و در نقاط مختلف جهان، اختالفات زیادی از جمله اختالفات دینی و مذهبی میان انسانها وجود داشته است؛ بنابراین، گفتگوی بین ادیان و مذاهب می تواند سوء تفاهمات را از بین ببرد. رسانه های اجتماعی می توانند با اتصال افراد و ایده های مختلف به یکدیگر و از طریق انتقال اطالعات این مشکل را حل کنند و گفتگوهای بین پیروان ادیان و مذاهب مختلف را تقویت نمایند. با این وجود و برای جلوگیری از هرگونه تعصب کاربران رسانه های اجتماعی باید با بهره گیری از برخی مهارت ها بتوانند مطالب را درک، تحلیل و ارزیابی کنند. این مقاله ابتدا مروری بر هر دو موضوع رسانه اجتماعی و گفتگوی ادیان و مذاهب دارد. سپس با تمرکز بر سه مهارت معرفی شده توسط پاتر - 3102 - به این سوال پاسخ خواهد داد که چگونه می توان از رسانه های اجتماعی برای گفتگوی بین ادیان و مذاهب استفاده کرد؟

گفتگوی بین ادیان و مذاهب

جهان همیشه نیاز به گفت و گو دارد زیرا انسانها از زمان ارسطو تا کنون به عنوان موجودات اجتماعی شناخته شده اند - اسپیتزر، 3103، ص. . - 011 در بطن گفتگو، گفتگوی بین ادیان و مذاهب قرار دارد زیرا از دوره انسانهای هموسپینس - انسانهای خردمند ماقبل تاریخ - یعنی از010111 سال قبل از میالد تا کنون، دین جامع ترین مبحث بین انسانها بوده است - سویدلر، 3102، ص. - 0 تا معنای نهایی زندگی و نحوه زندگی را توضیح دهد - سویدلروموجزز، 3111، ص. . - 0 اصطالح گفتگو تعامالت چندگانه میان ادیان و از بحث های رسمی و غیر رسمی با اندیشمندان آن حوزه تا گفتگوهای روزانه بین معتقدین به یک دین یا مذهب و با هدف تغییر اجتماعی، همزیستی صلح آمیز، رشد مذهبی و درک متقابل را دربر می گیرد، در حالی که ویژگی مشترک همه این اشکال گفتگوهای بین ادیان و مذاهب احترام متقابل و یادگیری از یکدیگر است.

بنابراین گفتگوی ادیان و مذاهب به هر شکل یا هر درجه ای از تعامل سازنده در میان سنت های دینی اشاره می کند - کرنل، 3102، ص. . - Xii در اینجا الزم است یادآوری شود که گفتگوی میان ادیان و مذاهب، مطالعه مذهبی صرف نیست؛ گفتگو نه تنها درک متقابل است، بلکه حقیقت و رشد شخصی انسانها را دنبال می کند و در واقع در سطوح فردی و جمعی اتفاق می افتد. به طور خالصه، گفت و گوی بین ادیان و مذاهب شامل همه روابط مثبت و سازنده با پیروان یک دین یا یک مذهب است که با عنوان درک متقابل و غنی سازی به منظور اطاعت از حقیقت و احترام به آزادی صورت می گیرد.

هدف از گفتگو ارتقاء درک متقابل و روابط خوب، شناسایی دالیل تنش بین ادیان و مذاهب، ایجاد درک و اعتماد به نفس برای جلوگیری از بروز تنش ها یا غلبه بر تنش ها و از بین بردن تعصباتی است که سبب سوء ظن و بی اعتمادی می شوند. گفتگو سعی ندارد تفاوت ها را کنار بگذارد و به اعتقادی مشترک دست یابد یا اعتقادات دیگران را تغییر دهد. گفتگو فضایی برای حمله به ادیان و مذاهب دیگر نیست بلکه صرفا تالشی برای افزایش درک متقابل، اعتماد و احترام است - فورد،3112، ص.. - 8 اهمیت گفتگو در قرآن کریم نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است زیرا از مردم و ملل مختلف می خواهد که یکدیگر را بشناسند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید