بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به افزایش ساخت شهرهای جدید و گسترش شهرهای دیگر,تقاضا برای ساختن زیر ساخت های جدید و یا افزایش کمی وکیفی زیر ساخت ها بیشتر میشود, . در این میان با نداشتن برنا مه ی قابل قبولی, شهرهای کوچکتر یا توسعه نیافته در طول یک دوره ی بلند مدت حذف میشوند یا متروکه میگردند,یکی از این دلایل نبود زیرساخت ها یا زیرساخت هایی با ظرفیت کم نبود یا کم بود راه و جاده می باشد که.هرچه این زیرساخت ها کم تر باشد میزان حمل و نقل کم تر میشود و سپس توسعه در مناطق دور دست رو به زوال میروند..با این مقاله میتوان فهمید که دلیل کمبود رشد این مناطق که محروم مانده اند یا مناطقی که کمتر توسعه یافتند چیست ؟

و با برنامه ریزی از دید مهندسی ترابری و با توجه به حمل و نقل منطقه ای , بین این شهر ها واین مناطق راه حلی ارائه کرد.با توجه به این مقاله میتوان ابتدا دلیل مشکلات منطقه ای را دریافت کرد و بعد با توجه به منابع موحود پاسخ ارائه شده ای در مقاله بدست آورد سپس توسعه در این مناطق را افزایش داد. در این حالت هم مناطق دارای زیرساخت های مناسبی می شوند و هم حمل ونقل در آنها بیشتر شده و با برنامه ریزی صحیح بلند مدت توام با برنامه ریزی کوتاه مدت میتوان شهر و منطقه ی رو به زوال را احیا کرد به طوری که شهر خود محوری از توسعه در آن منطقه شود. این روش با توجه به کلی ترین و ساده ترین مدل حمل و نقل,روش کلاسیک حمل و نقل ایجاد شده است. هدف نهایی از این مقاله راهکار هایی برای ایجاد توسعه در شهر هایی که قابلیت توسعه را دارند میباشد.

کلمات کلیدی : روش کلاسیک حمل و نقل,زیر ساخت,مهندسی حمل و نقل,مناطق محروم , توسعه یافته.

مقدمه

با ساخت شهر های نوین و افزایش جمعیت,تقاضا در هر زمینه ای افزایش میابد و با افزایش تقاضا در زمینه ی ترابری باید عرضه را به مقدار مناسب افزایش داد البته میتوان مقدار تقاضا را کاهش داد تا این مقدار بالانس و به تعادل برسد.اگر مقدار تقاضا در ترابری در هر مکانی افزایش پیدا کند آن مکان,مرکزی برای پیش رفت و توسعه میشود.و میتوان چشم انداز خاصی برای آن مکان در نظر گرفت که ان را به قطب اقتصادی تبدیل کرد . البته اگر برنامه ریزی ها به صورت مثبت و موثر نباشند آن مکان به جای توسعه به شدت افت کرده و به سختی میتوان توسعه درآن را جبران کرد. حال باید این مورد را در نظر گرفت که چگونه از این ظرفیت عظیم ترابری استفاده کرد .

هدف این مقاله نشان دادن و به نمایش در آوردن راهکار هایی برای توسعه ی شهر هایی میباشد که قابلیت تبدیل شدن به قطب اقتصادی را دارند. البته در شهر هایی که مصتعد تبدیل شدن به مراکز رشد و توسعه ی اقتصادی را هم دارند در این مقاله روش ها و راه کار های جذب سرمایه ی و توسعه ی بیشتر گفته شده است. می دانیم که مهمترین شاخصه ی توسعه در هر شهری,توسعه ی زیر ساخت ها یا افزایش کیفیت زیرساخت ها میباشد و مهمترین بخش از زیر ساخت های شهری,راه و جاده است .این در حالی است که راه و جاده خود به تنهایی نمیتواند توسعه ساز باشد. بلکه تردد و میزان ترابری و نوع حمل و نقل شاخصه ی مهم توسعه در شهر میباشد. هر چه میزان حمل ونقل و میزان سفر بیشتر باشد شاخصه ی توسعه ی شهری افزایش پیدا میکند . از آنجایی که سفر جز جدا نشدنی حمل ونقل است تمام این مقاله به نوع وچگونگی سفر در شهر ها و بین شهر ها تخصیص گردیده است. این مقاله تمام راهکار ها را برای برسی شاخصه ی توسعه ی شهری و غیر شهری در خود گنجانده است. امید است که با این راهکار ها بتوان شاخصه ی توسعه را در هر شهری بالا برد.

معرفی الگو ها و عوامل ایجاد سفر

سفر جابجایی افراد یا انتقال اجسام از نقطه ای به نقطه ی دیگر میگویند. دریک سفر - طبق روش کلاسیک حمل و نقل - دارای چهار عامل است : هدف سفر Bمکان و مقصد سفر Bوسیله ی نقلیهBانتخاب راه .هرکدام از این عوامل یکی از پیکره ی سفر را تولید میکند .نظریه ی چهار مرحله ای حمل و نقل به طور کامل به شرح زیر میباشد:

.1تولید سفر - هدف از انجام یک سفر که تمامی سفرهای تولید یا جذب شده به این بخش مربوط است. -

.2توزیع سفر - مشخص کردن مقصد که پیش بینی تردد بین منطقه سفر را انجام میدهد -

.3تفکیک سفر - انتخاب خودرو که با توجه به آماری مانند هزینه و سبک زندگی با هم فرق میکند -

.4 تخصیص سفر - انتخاب راه که پیش بینی میزان ترافیک می باشد - .

در هر سفر, تولید سفر به هنگام ایجاد هدف و یک تصمیم برای سفر از نقطه ای - غالبا منزل - به نقطه ای که مقصد میباشد را میگویند.منطقه ای که از آن سفر شروع میشود مبداء و منطقه ای که سفر به آن ختم میشود مقصد نام دارد. با توجه به تولید,جذب و انتخاب مقصد سفر. نموداری تحت عنوان - - ماتریس سفر - - شکل - . - 1 رسم میشود که با توجه به ماتریس مقادیر تولید جذب مقاصد و مبداءها را میتوان نشان داد با توجه به ماتریس سفر میتوان ارتباط تولید با جذب مبداء با مقصد و بسیاری از عوامل دیگر را آنالیز کرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید