بخشی از مقاله

-1چکیده

حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 384 نفر است که از روش نمونه گیری هدفمند غیراحتمالی استفاده شده است . یعنی افرادی که خبر 20:30 را نگاه می کنند جامعه آماری این تحقیق می باشند. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی بوده و ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد است که از مقاله هاشم زهی و مهدوی - - 1393 اخذ شده است. پس از تجزیه و تحلیل داده ها ، با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون نتایج نشان دادند که فرضیه اصلی تحقیق مورد پذیرش واقع شد یعنی بین اعتماد شهروندان شهرستان شهر ری با خبر 20:30 رابطه وجود دارد اما فرضیه فرعی اول مبنی بر اعتماد شهروندان به صداقت و شفافیت خبری رد شده ولی فرضیه های فرعی دوم ، سوم و چهارم مورد پذیرش واقع شدند.

-2مقدمه و طرح مساله

اعتماد به رسانهملّی یکی از مهمترین دغدغه های فکری مسؤلان هر جامعه محسوب می شود زیرا جلب اعتماد مخاطب به نوعی احترام به حقوق شهروندی است و این موضوع تا جایی اهمیت دارد که اعتماد به رسانه هم سطح با اعتماد به نهادهای سیاسی و حکومت در نظرگرفته می شود؛و اینگونه حقوق شهروندان توسط اداره کنندگان جامعه مورد تکریم قرار می گیرد. اگر مخاطبان به اعتبار اخبار تلویزیون اعتقادی نداشته باشند، نمی توان از میزان تأثیرگذاری آن سخن گفت. در این صورت به تدریج رسانه های داخلی، مخاطبان خود را از دست می دهند و مخاطبان به سمت رسانه های خارج از جامعه متمایل می شوند.

به عبارتی این حق هر شهروندی است که اخبار کشور خود را از رسانه های داخلی دنبال کند . پیشرفتتکنولوژی اطّلاع رسانی، دسترسی شهروندان جوامع را به منابع متعدد و متنوع پخش خبر آسان کرده است و این بحث وجود دارد که در ایران،گرایش به منابع اطّلاع رسانی خارجی همواره درحال افزایش می باشد. در این بین میزان اعتماد شهروندان نیز به خبر 20:30 روشن نیست. بر این اساس لازم می باشد تا نظرات مردم که مخاطبان اصلی برنامه های خبری تلویزیون می باشند، مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و این سوال اساسی مطرح می شود که اعتماد شهروندان به خبر 20:30 دربین بینندگان شهرستای ری به چه میزان می باشد؟

-3هدف تحقیق - سوال ، فرضیه ،تعاریف مفهومی و چارچوب نظری تحقیق -

شناخت و بررسی میزان اعتماد شهروندان به خبر 20:30 در شهرستان ری

سؤال تحقیق:

آیا بین اعتماد شهروندان بخش خاوران شهرستان ری به خبر 20:30 رابطه وجود دارد؟

فرضیه تحقیق:

بین اعتماد شهروندان بخش خاوران شهرستان ری به خبر 20:30 رابطه وجود دارد.

تعاریف مفهمومی:

اعتماد :

اعتماد اجتماعی یکی از مهمترین، پرکاربردترین و رایج ترین شاخص های سرمایه اجتماعی است - پیمایش اجتماعی اروپا 2005، به نقل از صادقی، . - 1388 زیمل جامعه شناس آلمانی نیز اعتماد را نوعی ایمان و اعتقاد افراد به جامعه می داند - کافی، . - 80 به نظر کلاوس اوفه، اعتماد به معنای این باور است که دیگران با اقدام یا خودداری از اقدام خود به رفاه من یا ما کمک می کنند و از آسیب زدن به من خودادری می کنند - اوفه، . - 212 :1384

خبر:

خبر پرارزشترین کالای روز است و نقش خبرسازان در دنیای امروز بسیار با اهمیت است. خبر گزارشی از واقعیت هاست ولی هر واقعیتی را نمیتوان خبر نامید، خبر الزاماً گزارش رویدادهای جاری - تازه - نیست. ممکن است واقعهای که سالها قبل رخ داده، با نمایان شدن اطلاعات تازه ارزش خبری پیدا کند. گاهی خبر رویدادی است که قرار است اتفاق بیفتد اما هنوز رخ نداده است.

تعریف عملیاتی:

اعتماد:در این تحقیق منظور از اعتماد میزان اطمینان شهروندان به خبر 20:30 می باشد که نشاندهنده پذیرش اخبار از سوی این خبرگزاری است.

انواع اعتماد:

اعتماد اجتماعی:

اعتماد اجتماعی یکی از مفاهیم بسیار مهم در حوزه علوم اجتماعی است. این مفهوم را میتوان به عنوان مجموعهای از انتظارات، تعهدات اکتسابی و به لحاظ اجتماعی تأیید شده در نظر گرفت که افراد نسبت به یکدیگر و نسبت به سازمانها و نهادهای مربوط به زندگی اجتماعی خود دارند. از اینرو میتوان گفت که اعتماد اجتماعی ابعاد گوناگونی را در بر میگیرد که شامل اعتماد بین شخصی، اعتماد تعمیم یافته - اعتماد به غریبهها - ، اعتماد به نظام سیاسی، اعتماد به کنشگران سیاسی و اعتماد نهادی است. - ابراهیمی و بابازاده بای،1389،ص - 88

اعتماد سیاسی

وارن در تعریف خود از اعتماد سیاسی بر تمایل مردم به پیروی از رهبران سیاسی درجامعه تأکید کرده است. فوکویاما نیز به درک مشترک جامعه اخلاقی، اجتماعی و سیاسی با توافق بر روی ارزشهای اجتماعی اشاره نموده است. دراین صورت اعتماد سیاسی ارتباط عمیقی با فرهنگ سیاسی تودهها دارد که در آن به نحوه نگرش، احساسات و ارزیابی مردم درباره نظام سیاسی و نهادهای ذیربط توجه میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید